Otthonabbul: Berlin, World Music Expo

  • 2000. október 26.

Képzőművészet

Hogy minden eladó, és hogy a kultúra (is) árucikk, az nekem már nem fáj különösebben, legfeljebb rutinosan, egy kicsit. Pár éve, így október végén, magam is vásározni indulok, és ha úgy hozza a sors, egészen jól elvagyok belőle még pár hónapig.
Hogy minden eladó, és hogy a kultúra (is) árucikk, az nekem már nem fáj különösebben, legfeljebb rutinosan, egy kicsit. Pár éve, így október végén, magam is vásározni indulok, és ha úgy hozza a sors, egészen jól elvagyok belőle még pár hónapig.

Miként ezeket a sorokat is a berlini World Music Expónak köszönhetem. Ahol igyekszem hát azt a látszatot kelteni, mint a profik: szereplőket keresek az újságcikkeimhez, lemezeket a rádióműsoromba, fellépőket a Sziget világzenei színpadára - no és a rám bízott magyarországi produkciókra vevőt. Megfordul itt sok ember, akikről nem tudok jóval többet annál, mint hogy felnézek rájuk, s hogy közös a világzenei elragadtatásunk. Most is itt van a producerguru Ben Mandelson, a Muzsikást (is) menedzselő Joe Boyd, a legjelentősebb szakkönyveket író/szerkesztő Simon Broughton, a Folk Roots-főnök Ian Anderson s persze a WOMEX-alapító Borkowsky Akbar- itt vannak lemezkiadóktól és terjesztőktől, fesztiváloktól, ügynökségektől, zenekaroktól, újságoktól ezernél is többen.

Közöttük: jó nekem. Nem tekintenek sem betolakodónak, sem kívülállónak, s bár én Magyarországról aligha lehetek az emberük, számíthatnak rám, ha úgy alakul. Megszorítjuk egymás kezét, belőjük a büfét, ez most a mi közös terepünk. Berlinben, az év három-négy napján, otthonabbul érzem magam.

H

És nagyon nem szeretném, ha ez a "piaci gondolkodásmód" megtévesztene bárkit is. Mondanék egy példát, ha szabad. A tavalyi WOMEX-díjat Nick Gold (producer) és Juan de Marcos (tanácsnok) kapta a Buena Vista Social Club című projektért. Ebből a lemezből több mint kétmilliót adtak el, kapott egy Grammy-díjat és egy Wim Wenders-filmet, két tucat muzsikusnak teljesítette az élete álmát, a kubai zene rangját a helyére tette, továbbá útnak indított egy világ körüli turnét. Ezen a turnén harmincöten utaznak, ebből legalább harminc zenész. Nos, ez a produkció - a world music történetének egyik tetőpontja - is "kapható" most Berlinben: nagyjából harminc- öt-negyvenezer dollárért. Ehhez képest, csupán rálátásként: az érdemeiben igen szerény Oasis zenekar haknijáért százharmincezer dollár járt augusztusban a Szigeten. Ebben a műfajban, ha a legjobbakra gondolunk is, útiköltségestül öt-tízezer dollár körül cirkál a gázsi, és még meg kell kínlódni minden egyes meghívásért. Így aztán a promocionális szempontból megkerülhetetlen WOMEX-en szívesen lép fel a világhírű Esma Redzepova és Jimmy Bosch, az Istanbul Oriental Ensemble és a Värttinä; dacára, hogy egyáltalán nem fizet. Míg a névtelenebbek, a francia nyelvű afrikaiak és a kanadai indiánok például csak szponzoraiknak köszönhetően mutathatják meg magukat a Világ Kultúráinak Házában.

Megismétlem, a world music is azon van, hogy "árucikk" legyen. De ezen a piacon egyelőre csak aprókat lehet lépni, ezen a piacon közös a pálya, ennek a piacnak emberarca van.

H

Magyar zenekart nem juttat a berlini előzsűri a fellépők közé, jóllehet kikerül több mint húsz "pályázat", csak a hegedűs Lantos Zoltán fér a keretbe - egy bolgár trióban. Ilyenkor tűnik ki, mekkora hiba és mekkora szégyen, hogy nincs a magyarországi nép- és világzenék propagálására hivatott testületünk. Mindazonáltal araszolgatunk: a WOMEX hatéves történetéből most kirí a hazai "képviselet": jelen van, sőt standot bérel az ötéves Fonó Records, CD-t terjeszt a Periferic Records és az IndieGo; a Concert & Media (többek közt) a Muzsikást, az Ando Dromot és a Vujicsics együttest menedzseli, Bob Cohen a Di Naye Kapelyét; a Kaláka Fesztivál és a (világzenés) Sziget a következő nyárra szemez, a Népszabadság pedig derekasan jegyzetel. Mi több: a délutáni konferenciák egyikén is helyünk van: a táncházmozgalomról és a nemzetiségi zenék robbanásáról, a Fonóról és a Szigetről tájékoztató napirendi pontokkal. Ha nem gondolnám különben úgy, hogy könnyűzenei életünk - amibe én a világzenét is sorolom - ilyen önfeledten még soha nem dagonyázott a mocsokban, akár büszkének is érezhetném magam.

H

A WOMEX-eknek - és elődüknek, a Berlini Független Zenei Napok világzenei szekciójának - én épp elég felfedezést köszönhetek ahhoz, hogy ne rójam fel: ezúttal visszafogottabb a kínálat. Csalódást keltenek a tuti "ígéretei": A Fun-da-mental Aki Nawazának Global Chaosa csupa-csupa sztereotípia, az egykor gyomorszorító - azóta ráadásul kopasz - tuvai énekesnő, Sainkho Namtchylak (Nyugaton működve) harmatosan és gyökértelenül technós, a tunéziai Sonia M´Barek klasszikus dalain pedig a vásár pörgésében nehéz a fogás.

Mindazonáltal mindhárom napomra jut padló. Először is kéretik megjegyezni Jimmy Bosch nevét. A gyökere Puerto Ricó-i, a hangszere harsona, az iskolája Eddie Palmieri, Rubén Blades és Tito Puente zenekara. A múlt év legtöbbet emlegetett New York-i salsalemeze, a Salsa Dura az övé, de Berlinben sem tétova: mindent tud a tűzrakásról, és nincs semmilyen olcsó gyújtószerkezetre szüksége. Aztán a macedón "cigánykirálynő", Esma Redzepova. Hatalmas szív és hatalmas hang, ez a lemezei alapján is kétségtelen, de a show, amit zenebohócaival művel, éppoly lenyűgöző, mint ahogyan él: negyvenhét örökbe fogadott és zenére képzett gyermekével. S végül a szívmelengető Värttinä. Messze több tanulsággal, mint amelyre popzenei eszköztára következtetni engedhetne: láss csodát, minél mélyebbre ás ez a társaság Karélia kereszténység előtti hagyományaiban, annál frissebb és annál önállóbb hangra talál.

Marton László Távolodó

Berlin, 2000. október 19-22.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.