Könyvhét Erdélyben - Újrajátszás helyett

  • Parászka Boróka
  • 2011. június 9.

Képzőművészet

Kolozsvár történelmi városközpontjára rá se lehetett ismerni. A belváros, sok-sok román-magyar konfliktus helyszíne - az a tér, ahol a legutóbbi időszakig is egymást követték a nacionalista összeszólalkozások - nyugat-európai maszkot öltött.
Kolozsvár történelmi városközpontjára rá se lehetett ismerni. A belváros, sok-sok román-magyar konfliktus helyszíne - az a tér, ahol a legutóbbi időszakig is egymást követték a nacionalista összeszólalkozások - nyugat-európai maszkot öltött.

Ûrkorszakból érkezett pillangólányok (futurisztikus, két lábon járó reklámhordozók), fekete-vörös kockafotelek, könnyű szerkezetű pihenősátrak, legalább öt-hat nyelven csacsogó tömeg foglalta el a Mátyás szobra körüli teret. Bőkezű mecénások komoly befektetések árán varázsolták át néhány napra a máskor komor és konok város szívét. Az európai tömegben sodródókat azonban hiába faggattuk: a kultúrturisták nem a magyar könyvhét kedvéért látogattak ide, őket a legnagyobb - immár egy évtizedes múltra visszatekintő - erdélyi filmszemle, a TIFF vonzotta. A június 3-án kezdődött filmünnep kilenc napig tartó, a teljes várost átszövő vizuális kalandot kínál: nemcsak a mozikban, de a helyi parkokban, köztereken, kocsmákban is minden a filmről, a megfilmesített kultúráról szól ez idő alatt: pörög a város. Kivéve a Mátyás szülőháza előtti teret, ahol a magyar könyvhét Erdélybe "kihelyezett" programsorozata kapott helyet.

Itt, az óváros legkedvesebb öreg házai között nyoma sincs a Mátyás-szobor körüli lendületnek: néhány szerényen ellátott stand és egy vörös vászonnal bélelt színpad jelzi, hogy az erdélyi filmfesztiválon túl is van - kisebbségi magyar léptékben mért - kultúrélet.

A szervezők nevében H. Szabó Gyula, a Romániai Magyar Könyves Céh alelnöke beharangozójában azt ígérte, hogy "Kolozsvár szívét néhány napra kisajátítja a magyar könyv". A "kisajátítás" - állították a háromnapos könyvhét szervezői - azért is indokolt, mert utoljára hetven éve, 1941-ben volt hasonló kezdeményezés: akkor Kolozsvár mellett Szatmárnémeti, Nagyvárad és Marosvásárhely is bekapcsolódott a "nagy magyar könyvünnepbe".

Most azonban csak a kolozsváriak ünnepeltek, pontosabban csak a kolozsvári magyarok, mert a megyei önkormányzat által kiadott művelődési folyóiratén (Tribuna) kívül egyetlen román kiadó sem képviseltette magát. Román szót tényleg nem lehetett hallani a "kisajátított" téren (a belváros apró sarkában) - vagy azért, mert nem érdekli a helyieket a magyar könyv, vagy mert nem volt semmilyen románoknak (továbbá a városban szép számmal megforduló külföldieknek) szánt idegen nyelvű ismertető és program a rendezvénysorozaton.

Ám azt, hogy a románokat nem érdekli a magyar kultúra, néhány hete a bukaresti Bookfest cáfolta: itt Magyarország volt a díszvendég. Kolozsváron azonban szimbolikusan és konkrétan is majdhogynem elbarikádozták magukat a szűk utcák közé a magyar könyvárusok.

"Nem tudom, mi van ott, azt hiszem, gyereknap a magyaroknak" - vonogatják a vállukat a könyves standoktól kétsaroknyira kávézó román egyetemisták, amikor a szabadtéri eseményről faggatjuk őket, és nevetve hozzáteszik az enyhén csípős poént: "ezek a magyarok mindenről lekésnek, még a gyereknapról is".

A standok körül visszafogott a forgalom, a vendégek zöme tényleg inkább a gyerekműsorokra érkezik babakocsival, gyerekekkel, kevesen mustrálják a könyvkínálatot. A legnagyobb érdeklődést a tömegben sétáló kóchajú bohócok és a gólyalábasok váltják ki.

"Egyetlen olyan magyarországi kiadó sem jött el, akinek a könyveit meg szerettük volna vásárolni, pedig nagyon-nagyon készültünk" - panaszkodik két helyi bölcsészlány, és tényleg: a nemzeti összetartozás jegyében szervezett könyvvásáron egyetlen standon van "magyar importkönyv", ezen két kisebb magyarországi kiadó osztozkodik. 'k képviselik az országhatárokon átnyúló magyar kultúrát - továbbá a Magyar Gyerekkönyvkiadók Egyesülése, amelynek önálló standja van ugyan, de a kínálat itt is rendkívül szegényes. Magyarországról szinte csak tutibiztosan kelendő, színes nyomatú lapozós babakönyvek érkeztek. "Csak a helyiek olvastak fel, csak a kolozsváriak dedikáltak, még Marosvásárhelyről sem ruccant át senki; azt hittük, hogy tényleg leköltözik ide a könyvhét, de ez nem az" - teszik hozzá a könyvre szánt pénzüket elkölteni nem tudó egyetemisták, akik nem téblábolnak sokat, szaladnak tovább ők is a TIFF-re.

Viszonylagos normalitás

Mátyás házát tapintható csalódottság lengi körül: néhány tucat vásározó és a kávéházi teraszok vendégei népesítik be a teret. A helyi kiadók és szerkesztők közül egyetlen embert sikerült utolérni, Balázs Imre Józsefet, aki Bálint Tamás és Csender Levente könyveit mutatta be. "Ez a könyvhét a várakozásokhoz képest helyi érdekűre sikeredett" - összegzi a kolozsvári könyves kalandot a költő-szerkesztő, aki úgy véli, azért nincs elég érdeklődő, mert aki tehette, Pestre ment. Nincs igaza: Kovács András Ferencet, a Látó főszerkesztőjét nem Pesten, hanem Marosvásárhelyen értük utol, és tömör választ kaptunk, amikor azt kérdeztük, miért nem vesz részt a kolozsvári könyvünnepen: "Azért, mert nem hívott senki."

Láthatólag még az erdélyi könyv- és szövegműhelyek sem találtak egymásra - más erdélyi városokban egyáltalán nem rendeztek hasonló programokat. Pedig az Erdélybe delegált magyar könyvhetet Kelemen Hunor román kulturális miniszter nyitotta meg, aki - szintén - politikai feladatokat rótt a kulturális rendezvényre. "A mai alkalom 70 év után egy szimbolikus térfoglalás Kolozsváron, egy olyan városban, ahol a normalitás és az aberráció váltogatják egymást. Nekünk az a kötelességünk, hogy a viszonylagos normalitást megerősítsük itt, Kolozsváron" - mondta a kis téren egybegyűlteknek.

Hogy mit értett "viszonylagos normalitáson" a tárcavezető, nem egyértelmű. Egy biztos: 1941 újrajátszása nem hozott sikert Kolozsváron: olyannyira a távolmaradásról szólt a "magyar kulturális terjeszkedés", hogy a rendezvény díszvendége, Csoóri Sándor sem látogatott a helyszínre. A meghívott sajátos hangulatú üzenetet küldött maga helyett. "Az első alkalommal megrendezett kolozsvári könyvhét díszvendége Móricz Zsigmond volt. 2011-ben, a nagy író után - szemérmesen mondom - én lehettem volna az. Mentségemre csak az szolgál, hogy ő akkor hatvankét esztendős volt, én pedig maholnap hússzal több. Szerettem volna Önökkel lenni a Kolozsvári Ünnepi Könyvhéten, mert ennek a városnak mindig különleges helye volt a nemzet életében. Ma is szellemi központ."

Azt, hogy milyen értelemben szellemi központ Kolozsvár, a könyvhét programján nehéz lemérni. Ezzel szemben a TIFF - tehetős mecénásaival - tényleg terjeszkedik és nyit: a belga, portugál és norvég filmes csomagok mellett idén is helyet kapott a "magyar nap" a hivatalos programban, a helyiek (továbbá az ország minden szegletéből idesereglő románok) Tarr Béla, Miklauzic Bence, Tamás Dömötör, Vágvölgyi B. András, Groó Diana és Till Attila filmjeivel ismerkedhetnek.

Ezt a kolozsvári szellemi központot azonban már nem a magyar és nem az erdélyi magyar kultúrpolitika, nem a magyar könyvpiac építi. Pedig, ha akarná, megtehetné.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.