Kiállítás

Kvász és Coca-Cola

Altorjay Gábor: Welt ohne Herz

Képzőművészet

Talán első pillantásra lényegtelen információnak tűnhet, hogy Altorjay a hatvanas évek elején a Madách Gimnáziumba járt.

De nem az: itt ismerkedett meg Szentjóby Tamással, akivel 1966-ban megvalósították az első magyarországi happeninget (Az ebéd. In memoriam Batu kán), de vele látogatta dr. Végh estéit (1961), és együtt alapították meg a Buta Költők Körét is (1963). Szerkesztett egypéldányos, kézzel írt folyóiratot (Laura), látogatást tett a kor háttérbe tolt íróinál/művészeinél (Füst Milán, Kassák Lajos és Hamvas Béla – ez utóbbi Karnevál című regényét németre is lefordította). Párhuzamosan azzal, hogy magyar nyelvre ültette át a fluxus és az akcionizmus képviselői (köztük Allan Kaprow, Emmett Williams és Nam June Paik) munkáit, Nyugatra is nyitott: levelezni kezdett Wolf Vostell-lel és Dick Higginsszel. Így 1967-es disszidálását követően ha nem is rögtön, de viszonylag hamar személyes kapcsolatba került vagy együtt állított ki olyan nagy nevekkel, mint Wolf Vostell, Tadeusz Kantor, Jörg Immendorf, Joseph Beuys, Ken Friedman, Ben Vautier és Daniel Spoerri.

Az acb Galériában látható kiállítás fókuszpontja 1968 – ez az a dátum, amikor a magyar neoavantgárd egyik fontos szereplője már aktív résztvevője a progresszív német művészetnek, de még erősen kötődik a magyar (keleti) gyökerekhez. Például abban, hogy folytatja frottázs képverseit, vagy korábbi objektjeit újrateremti: köztük a Rövidzárlat készülék – egy rekeszes fadoboz, amelynek fiókjában egy Mao Ce-tung-kötet, egy pénztárca és elektromos csatlakozó található – leszármazottját, az itt is kiállított Rövidzárlat retikült vagy a Sakkbefőttet, illetve a rajszögekkel megterhelt cipőt (Kényelmetlen). Megőrzi a hazai fluxus koncerttervek vagy hangjátékok (Erdély Miklós) hagyományait is: ehhez kapcsolódik a kiállítótérben többször és több formában megjelenő Öt tábla projekt is. Már ennél a műnél is nyilvánvaló a jól megrendezett kiállítás (kurátor: Kürti Emese) egyik problémája: háttér-információk hiányában nem igazán érthetőek a művek, mondhatni, nem sokkal többek kordokumentumoknál. Például az 1968-as documenta elleni manifesztum aláíróinak névsora igen impozáns, de nem derül ki belőle, hogy miként szabotálták a művészek a sajtótájékoztatót (bekiabálással).

Az Öt tábla Altorjay disszidálási kísérletéhez kapcsolódik; miután az első happening után vegzálni kezdték a belügy (a III/3-as ügyosztály) munkatársai, Jugoszlávián keresztül kívánt megpattanni. A hatóságok viszont elfogták. A kissé ügyefogyott, tört német nyelven zajló párbeszéd során a határőrök a tiltótábla számát (egy tábla, két tábla, három tábla) sorolták, majd a választ (nincs tábla) rögvest cáfolták is (van tábla). Az eseményen alapuló Öt tábla valójában egy kotta: a művész egy pálcával mutogatja a táblákat, így „vezényelve” a közönséget (a kórust), akik az adott instrukciók (például suttogva) szerint olvassák fel a táblák szövegeit. Ugyanilyen nehéz teljességgel átlátni a La Strada (1969) akció okát is; egy medencében zajló tömegoszlatás következtében sokáig megült a könnygáz a környéken. Altorjay és társai a sztráda mellől az elhaladó autók márkáit kiabálták be, a meglepetésükben megálló vezetőknek pedig citrommal átitatott (azaz a könnygáz ellen védő) papír zsebkendőt osztogattak.

Altorjay Németországban egy olyan baloldali művészeti közegbe került, amely 1968 hagyományait követve nem választotta el a politikai akcionizmust és a művészetet. Az 1968-as Kölni Művészeti Vásárral párhuzamosan egy garázsban rendeztek „ellentárlatot”. A Fünf Tage Rennen cím alá rendelt munkák egyrészt fekete-fehér fotók, melyek valamelyest képet adnak az ott zajló akciókról (például, amikor Vostell tejben korcsolyázott – ennek állít emléket a Vostell tejben című üvegecske), másrészt dokumentumok (plakát, akcióvázlat), harmadrészt pedig fennmaradt vagy rekonstruált objektek. Ez utóbbihoz tartozik az a nagyméretű installáció, amely egy asztalra helyezett üdítőspalackokból, egy műanyag lavórból és egy rezsóból áll. Az akció során a művész egybe­öntötte az amerikai Coca-Colát és a szovjet kvászt, majd megmosakodott benne. A hidegháborús szembenállás kritikája, a nagyhatalmi státuszból eredő erőfölények ellentéte láthatóan erősen foglalkoztatta a művészt – erre utal, hogy a fekete-fehérben felvitt amerikai zászló csillagai mellett sarlók és kalapácsok sorakoznak. Abban viszont nem értek egyet, hogy „az amerikai és a szovjet szimbólumok szintézise a jelenben új kritikai hangsúlyokkal bővül”; globálisan talán igen, de innen, Magyarországról nézve inkább az orosz rezsim betoppanásától berzenkedem. A korabeli politikai helyzetben viszont elfogadhatónak tűnik a hatnapos háborúhoz készített, orosz–amerikai zászlóval megfejelt kollázs (az alsó részben a félszemű Móse Dajánnal, a hadügyminiszterrel).

A kiállítás legimpozánsabb műve a kontrollnak önként aláfekvő tömegeknek szánt, a szocialista szóhasználatot és a kapitalista fogyasztást ötvöző Elektrosokk automata (1969), amelynek használata „csak sikeres vagy megtörtént önkritika után lehetséges”. A munka külön bája a fusiszerűség (tölcsérre emlékeztető elektródasapka és a színes gumicsontot formázó harapásgátló).

Altorjay számos filmet is készített – a galériához tartozó attachmentben a hétvégén maratoni vetítés volt belőlük. A kedvencem az 1982-es, a bohózat határát súroló „kémtörténet”, a Cservonec volt, melyben Bálint István, Buchmüller Éva, Halász Péter és Sheryl Sutton (Pilinszky beszélgetőkönyvének társa) is szerepelt – nem beszélve a gyerekkori barátról, Szentjóby Tamásról.

 

acb Galéria, Budapest, VI., Király u. 78. Nyitva: április 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.