Kiállítás

Lassan elnémuló szellemek

Tehnica Schweiz: A kék terem

  • Molnár Ráhel Anna
  • 2019. július 6.

Képzőművészet

A Tehnica Schweiz (László Gergely és Rákosi Péter művészpárosa) több mint tizenöt éve dolgozik együtt.

Változatos együttműködésekben formálódó, sűrített munkáik a kulturális identitás szövetének személyes és közösségi mintáit, rejtett és elfeledett színtereit, történeteit és alakjait szólítják (és szólaltatják) meg – a legkülönbözőbb formákban, az installációtól a szituáción és színdarabon át a városi demonstrációig. A művészpár legújabb, Tata egykori zsinagógájában bemutatott munkája, A kék terem az építészeti és tárgyi kulturális örökség magára maradt, funkcióvesztett tereinek és kiüresedett lakóinak két összeérő történetét figyeli meg – és írja tovább. Tata egykori zsinagógájának épülete, és egyben a görög-római szobormásolatok egykori múzeuma, a projektnek nem pusztán helyszíne, de egyben témája és nyersanyaga is. Egy művészeti intervenció tere, amelyet a Tehnica Schweiz az épületben kiállított film és installáció párbeszédén keresztül mutat be.

A Szépművészeti Múzeum antik szobormásolat-gyűjteményének sok szempontból mostoha sorsú darabjai 1977-től, negyven éve lakták a volt zsinagóga két szintjét, míg 2017-ben el nem szállították őket a komáromi Csillag erődbe. A gipszek továbbköltöztek, a zsinagóga kék terme pedig kiürült. Középen most kékre festett, a teret arányosan modellező posztamens áll – rajta az életnagyságú görög-római gipszalakok kis másainak porcelánteste, szemben vetítővászon. Narráció vagy szöveg nincs, Bátki Viktor brácsaművész és zeneszerző a zsidó és antik görög hangzásvilágot keverő filmzenéje hangdialógusokban vezet végig egy szótlan narratíván. A Tehnica Schweiz 18 perces filmjén először a gipszszobrok nézik egymást és mindig ideiglenes kiállítóterük kék falait. Látják az egyikük combján lassan felszakadó gipszbőrt és szoborruháik szakadásait; hiányzó részleteket, eltűnő arcokat, a zsinagóga málló vakolatán és a saját testükön felnyíló anyagrétegek történeteit. Olyan történeteket, amelyek valahonnan az 1800-as évek második felétől, egy „tökéletes gyűjtemény” ideáljától indulnak.

A gipszmásolat-gyűjtemény 19. századi konstrukciója az európai és világkultúra egészének hozzáférhetővé tételére volt hivatott. Egy megtörhetetlen művészettörténeti és történeti narratíva sűrítményének létrehozására, s e narratíva közvetítésére irányuló igény táplálta – tárgyakon, illetve tárgyak sokszoros másolatain keresztül. De az azóta eltelt másfél évszázad alatt eltörtek a kizárólagos narratívák, a gipszmásolatok pedig egy valaha volt kultúrafogalom bennük lakó szellemeivel együtt hánykódnak magukra maradva a kortárs múzeumi és oktatási intézményrendszer káoszában. A korábbi alakváltozatokról átíródó és az új jelentésrétegeket, az elmúlt századok, a mindenkori költöztetések, a változó terek és funk­ciók szellemeit pedig épp a szobrok anyagisága, a gipsz hordozza. Ezeket a szellemeket most restaurátorok mozdítják el a szobrokkal együtt, szedik őket darabokra, és helyezik az istenek, hősök, a mitológia lényeinek testrészeivel együtt többszörösen bélelt dobozokba. A pergő vakolaton ott marad a frízek fehér nyomhelye, a falból még kiállnak a tartóvasak.

A funkcióját újra (és újra) elvesztő tér ideiglenes szerepet kap: másolatműhellyé válik, identitásvesztett, ókori figurái pedig 3D-s nyomtatóban, kemencében, a MOME tárgyalkotó tanszéke hallgatóinak keze alatt születnek újjá. A kék teremben porcelánmanufaktúra nyílik. A fényes, tükörsima testeken a gipsz egykori felületmintázatai, az anyag belső történetei és felületi részletei végleg eltűnnek – a szobormásolatok valaha volt funkcióival, jelentéstartalmaival együtt összeolvadnak és megkötnek a dekoratív dísztárgyak törékeny mázában. Az új gyűjtemény néma figurái posztamensükön állva finom mélyedéssé sematizált szemekkel nézik a vetítővásznon feltűnő korábbi életeiket – és önmagukat. A történet körbeér, és újrakezdi önmagát. A másolattörténet egyszerre kezdő és végpontján a porcelánkiállítás ugyanúgy válik egy önmagába zárt, dísztárggyá egyszerűsödött gyűjtemény modelljévé, ahogy ezzel egyidejűleg saját születésének szótlan emlékműve lesz. Hiszen végső soron ugyanazok a lassan elnémuló szellemek lakják a különböző anyagokat, gipsz és porcelán, másolat és másolat-másolat belső történetei pedig talán sokkal hasonlóbbak, mint az elsőre tűnik.

Tata, Volt Zsinagóga Kiállítóhely, nyitva június 23-ig. A kék terem következő kiállítása öt nap átfedéssel, június 19-től július 14-ig tekinthető meg a budapesti Kiscelli Múzeumban.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.