Kiállítás

Lassan elnémuló szellemek

Tehnica Schweiz: A kék terem

  • Molnár Ráhel Anna
  • 2019. július 6.

Képzőművészet

A Tehnica Schweiz (László Gergely és Rákosi Péter művészpárosa) több mint tizenöt éve dolgozik együtt.

Változatos együttműködésekben formálódó, sűrített munkáik a kulturális identitás szövetének személyes és közösségi mintáit, rejtett és elfeledett színtereit, történeteit és alakjait szólítják (és szólaltatják) meg – a legkülönbözőbb formákban, az installációtól a szituáción és színdarabon át a városi demonstrációig. A művészpár legújabb, Tata egykori zsinagógájában bemutatott munkája, A kék terem az építészeti és tárgyi kulturális örökség magára maradt, funkcióvesztett tereinek és kiüresedett lakóinak két összeérő történetét figyeli meg – és írja tovább. Tata egykori zsinagógájának épülete, és egyben a görög-római szobormásolatok egykori múzeuma, a projektnek nem pusztán helyszíne, de egyben témája és nyersanyaga is. Egy művészeti intervenció tere, amelyet a Tehnica Schweiz az épületben kiállított film és installáció párbeszédén keresztül mutat be.

A Szépművészeti Múzeum antik szobormásolat-gyűjteményének sok szempontból mostoha sorsú darabjai 1977-től, negyven éve lakták a volt zsinagóga két szintjét, míg 2017-ben el nem szállították őket a komáromi Csillag erődbe. A gipszek továbbköltöztek, a zsinagóga kék terme pedig kiürült. Középen most kékre festett, a teret arányosan modellező posztamens áll – rajta az életnagyságú görög-római gipszalakok kis másainak porcelánteste, szemben vetítővászon. Narráció vagy szöveg nincs, Bátki Viktor brácsaművész és zeneszerző a zsidó és antik görög hangzásvilágot keverő filmzenéje hangdialógusokban vezet végig egy szótlan narratíván. A Tehnica Schweiz 18 perces filmjén először a gipszszobrok nézik egymást és mindig ideiglenes kiállítóterük kék falait. Látják az egyikük combján lassan felszakadó gipszbőrt és szoborruháik szakadásait; hiányzó részleteket, eltűnő arcokat, a zsinagóga málló vakolatán és a saját testükön felnyíló anyagrétegek történeteit. Olyan történeteket, amelyek valahonnan az 1800-as évek második felétől, egy „tökéletes gyűjtemény” ideáljától indulnak.

A gipszmásolat-gyűjtemény 19. századi konstrukciója az európai és világkultúra egészének hozzáférhetővé tételére volt hivatott. Egy megtörhetetlen művészettörténeti és történeti narratíva sűrítményének létrehozására, s e narratíva közvetítésére irányuló igény táplálta – tárgyakon, illetve tárgyak sokszoros másolatain keresztül. De az azóta eltelt másfél évszázad alatt eltörtek a kizárólagos narratívák, a gipszmásolatok pedig egy valaha volt kultúrafogalom bennük lakó szellemeivel együtt hánykódnak magukra maradva a kortárs múzeumi és oktatási intézményrendszer káoszában. A korábbi alakváltozatokról átíródó és az új jelentésrétegeket, az elmúlt századok, a mindenkori költöztetések, a változó terek és funk­ciók szellemeit pedig épp a szobrok anyagisága, a gipsz hordozza. Ezeket a szellemeket most restaurátorok mozdítják el a szobrokkal együtt, szedik őket darabokra, és helyezik az istenek, hősök, a mitológia lényeinek testrészeivel együtt többszörösen bélelt dobozokba. A pergő vakolaton ott marad a frízek fehér nyomhelye, a falból még kiállnak a tartóvasak.

A funkcióját újra (és újra) elvesztő tér ideiglenes szerepet kap: másolatműhellyé válik, identitásvesztett, ókori figurái pedig 3D-s nyomtatóban, kemencében, a MOME tárgyalkotó tanszéke hallgatóinak keze alatt születnek újjá. A kék teremben porcelánmanufaktúra nyílik. A fényes, tükörsima testeken a gipsz egykori felületmintázatai, az anyag belső történetei és felületi részletei végleg eltűnnek – a szobormásolatok valaha volt funkcióival, jelentéstartalmaival együtt összeolvadnak és megkötnek a dekoratív dísztárgyak törékeny mázában. Az új gyűjtemény néma figurái posztamensükön állva finom mélyedéssé sematizált szemekkel nézik a vetítővásznon feltűnő korábbi életeiket – és önmagukat. A történet körbeér, és újrakezdi önmagát. A másolattörténet egyszerre kezdő és végpontján a porcelánkiállítás ugyanúgy válik egy önmagába zárt, dísztárggyá egyszerűsödött gyűjtemény modelljévé, ahogy ezzel egyidejűleg saját születésének szótlan emlékműve lesz. Hiszen végső soron ugyanazok a lassan elnémuló szellemek lakják a különböző anyagokat, gipsz és porcelán, másolat és másolat-másolat belső történetei pedig talán sokkal hasonlóbbak, mint az elsőre tűnik.

Tata, Volt Zsinagóga Kiállítóhely, nyitva június 23-ig. A kék terem következő kiállítása öt nap átfedéssel, június 19-től július 14-ig tekinthető meg a budapesti Kiscelli Múzeumban.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.