A szerk.

Önkénytörvény

A szerk.

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Ezen passzusok között szerepel, hogy „Magyarország független, demokratikus jogállam”, hogy „Magyarország felelősséget visel a határain kívül élő magyarok sorsáért”, hogy Magyarország „védi a házasság intézményét mint egy férfi és egy nő között létrejött életközösséget”, hogy Magyarország a béke és a biztonság barátja, valamint hogy „Magyarország alkotmányos önazonosságának és keresztény kultúrájának védelme az állam minden szervének kötelessége”. Az nem teljesen világos, hogy hogyan lehet ezeket az értékeket megsérteni, elég-e hozzá például a kormány vagy Orbán vonatkozó politikájának bírálata – ezt majd eldönti a kis Lánczi. (Elég lesz.) Az alaptörvény felsorolt passzusaiban testesülő „értékek” simfelését, valamint a köz­élet, „a választói akarat” befolyásolását amúgy külföldi forrásokból nem részesülő személyek vagy szervezetek továbbra is végezhetik – végül is hova lenne a demokratikus vita, ha már ezt sem lehetne.

Tisztázzunk valamit már az elején. A törvényjavaslat logikája szerint egyértelmű oksági kapcsolat van bármiféle külföldi forrás és a forrást kapó médium, civil szervezet, egyéb szervezet, személy által közölt tartalmak, illetve az általuk végzett tevékenységek között. (A törvényjavaslat külön perverziója, hogy a „szuverenitás” elleni támadásnak minősíti nemcsak a külföldről érkező alapítványi támogatásokat, és nemcsak külföldi magánszemélyek kisebb összegű adományait, hanem az így megvásárolt termék árát is: esetünkben például az előfizetői díjat.)

Azért mondjuk azt, amit mondunk, mert azért, arra kapunk pénzt, amit más akar mondani. Ez azonban nem így van. Ez a törvényjavaslat és a mögötte álló rezsim legnagyobb hazugsága, amely mögött a legsötétebb világmagyarázat áll. Az igazság ezzel szemben az, hogy számos olyan adományozó létezik a világban – nemzetközi szervezetek, kormányok, kormányközi szervezetek, vállalatok által működtetett jótékonysági alapok, alapítványok, segélyszervezetek –, amelyek valamely nemesnek tartott cél érdekében – mint például a szabad nyilvánosság, az emberi jogok vagy a jogegyenlőség érvényesülése, vagy a korrupció elleni társadalmi fellépés, vagy a megkülönböztetés elleni harc, és a többi – pénzt gyűjtenek, majd osztanak szét azok között, akik ugyancsak támogatják ezeket a célokat, és dolgozni is akarnak értük. Hogy messzebbre ne menjünk, ilyen az Európai Unió is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.