Saját mássága jelentette a kiutat abból a közegből, amely az egész életét meghatározta volna

Sorköz

Didier Eribon francia író és filozófus apja halála után sikeres értelmiségiként tekint vissza arra a társadalmi közegre, amelyből sokakkal ellentétben neki sikerült kitörnie. Saját maga és családja történetét helyezte szociológiai vizsgálódásainak középpontjába, így írta meg Visszatérés Reimsbe című memoárját. 

Didier Eribon francia író, filozófus, szociológus, könyveiben elsősorban a homoszexualitás társadalmi beágyazottságát és a kisebbségi lét sajátosságait kutatja. Emellett 1989-ben Michel Foucault életrajzát is megírta, egy évvel korábban pedig interjúkötetet készített Claude Lévi-Strauss-szal. Munkái sokáig nem voltak hozzáférhetők magyarul, tavaly azonban legszemélyesebb műve, a Visszatérés Reimsbe című memoár révén végre a hazai közönség is jobban megismerhette a nevét és élettörténetét.

Az eredetileg 2009-ben megjelent kötetben nemcsak az elmúlt bő fél évszázad társadalmi és kulturális átalakulásait veszi szemügyre, hanem saját fiatalkorára és munkás szülei sorsára is visszatekint. Így személyes élményei és életútja felől képes érzékenyen és árnyaltan megközelíteni azokat a politikai folyamatokat, amelyek „objektív” elemzése során az egyén gyakran puszta adatként, legjobb esetben is csupán egy társadalmi osztály absztrakt megtestesüléseként jelenik meg.

Egy vakfolt felfedezése

A homoszexualitásra és a kisebbségi létre fókuszáló munkásságáért Eribon 2008-ban megkapta a Yale Egyetem által évente odaítélt Brudner-díjat. Bár az elismerést néhány évvel később egy plágiummal vádolt szerző kitüntetésére hivatkozva visszaadta, állítása szerint éppen a díjátadó ünnepségen tartott előadása indította el benne azt a gondolatot, ami végül a Visszatérés Reimsebe megírásához vezetett.

„Miután beszámoltam arról, mit jelentett egy munkás apa fiának lenni, felvetettem, hogy vajon miért nem jutott soha eszembe, vagy miért nem volt soha kedvem ezen a történeten gondolkodni, vagy éppenséggel ebből kiindulni”

– olvashatjuk a kötet végén, az epilógusban, amely hagyományos lezárás helyett örvényszerűen rántja vissza az olvasót a könyv elején megfogalmazott kérdésekhez.

A szülővárosába, apja halála apropóján visszatérő szerző kénytelen ismét szembenézni a korábban maga mögött hagyott munkáskörnyezettel. Ez a társadalmi és fizikai értelemben vett hazatérés azonban életműve egyik súlyos vakfoltjára világít rá.

„Sokkal könnyebb volt számomra a szégyennek a szexuális, mint a társadalmi formájáról írni”

– hangzik a súlyos felismerés. Ebből kiindulva Eribon annak megértésére tesz kísérletet, hogy a 21. század politikai keretei között miért tűnik nehezebbnek nyíltan beszélni az alacsony társadalmi származásról, mint „megvallani” a többségétől eltérő szexualitás orientációt. Ez olyan vállalás, amelyhez a szerzőnek szinte új nyelvet kell teremtenie: egy olyan beszédmódot, amely a tudományos elemzés tárgyilagosságát képes ötvözni az érzelmileg is megterhelő tapasztalatok személyes átélésével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.