Saját mássága jelentette a kiutat abból a közegből, amely az egész életét meghatározta volna

Sorköz

Didier Eribon francia író és filozófus apja halála után sikeres értelmiségiként tekint vissza arra a társadalmi közegre, amelyből sokakkal ellentétben neki sikerült kitörnie. Saját maga és családja történetét helyezte szociológiai vizsgálódásainak középpontjába, így írta meg Visszatérés Reimsbe című memoárját. 

Didier Eribon francia író, filozófus, szociológus, könyveiben elsősorban a homoszexualitás társadalmi beágyazottságát és a kisebbségi lét sajátosságait kutatja. Emellett 1989-ben Michel Foucault életrajzát is megírta, egy évvel korábban pedig interjúkötetet készített Claude Lévi-Strauss-szal. Munkái sokáig nem voltak hozzáférhetők magyarul, tavaly azonban legszemélyesebb műve, a Visszatérés Reimsbe című memoár révén végre a hazai közönség is jobban megismerhette a nevét és élettörténetét.

Az eredetileg 2009-ben megjelent kötetben nemcsak az elmúlt bő fél évszázad társadalmi és kulturális átalakulásait veszi szemügyre, hanem saját fiatalkorára és munkás szülei sorsára is visszatekint. Így személyes élményei és életútja felől képes érzékenyen és árnyaltan megközelíteni azokat a politikai folyamatokat, amelyek „objektív” elemzése során az egyén gyakran puszta adatként, legjobb esetben is csupán egy társadalmi osztály absztrakt megtestesüléseként jelenik meg.

Egy vakfolt felfedezése

A homoszexualitásra és a kisebbségi létre fókuszáló munkásságáért Eribon 2008-ban megkapta a Yale Egyetem által évente odaítélt Brudner-díjat. Bár az elismerést néhány évvel később egy plágiummal vádolt szerző kitüntetésére hivatkozva visszaadta, állítása szerint éppen a díjátadó ünnepségen tartott előadása indította el benne azt a gondolatot, ami végül a Visszatérés Reimsebe megírásához vezetett.

„Miután beszámoltam arról, mit jelentett egy munkás apa fiának lenni, felvetettem, hogy vajon miért nem jutott soha eszembe, vagy miért nem volt soha kedvem ezen a történeten gondolkodni, vagy éppenséggel ebből kiindulni”

– olvashatjuk a kötet végén, az epilógusban, amely hagyományos lezárás helyett örvényszerűen rántja vissza az olvasót a könyv elején megfogalmazott kérdésekhez.

A szülővárosába, apja halála apropóján visszatérő szerző kénytelen ismét szembenézni a korábban maga mögött hagyott munkáskörnyezettel. Ez a társadalmi és fizikai értelemben vett hazatérés azonban életműve egyik súlyos vakfoltjára világít rá.

„Sokkal könnyebb volt számomra a szégyennek a szexuális, mint a társadalmi formájáról írni”

– hangzik a súlyos felismerés. Ebből kiindulva Eribon annak megértésére tesz kísérletet, hogy a 21. század politikai keretei között miért tűnik nehezebbnek nyíltan beszélni az alacsony társadalmi származásról, mint „megvallani” a többségétől eltérő szexualitás orientációt. Ez olyan vállalás, amelyhez a szerzőnek szinte új nyelvet kell teremtenie: egy olyan beszédmódot, amely a tudományos elemzés tárgyilagosságát képes ötvözni az érzelmileg is megterhelő tapasztalatok személyes átélésével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.