Saját mássága jelentette a kiutat abból a közegből, amely az egész életét meghatározta volna

Sorköz

Didier Eribon francia író és filozófus apja halála után sikeres értelmiségiként tekint vissza arra a társadalmi közegre, amelyből sokakkal ellentétben neki sikerült kitörnie. Saját maga és családja történetét helyezte szociológiai vizsgálódásainak középpontjába, így írta meg Visszatérés Reimsbe című memoárját. 

Didier Eribon francia író, filozófus, szociológus, könyveiben elsősorban a homoszexualitás társadalmi beágyazottságát és a kisebbségi lét sajátosságait kutatja. Emellett 1989-ben Michel Foucault életrajzát is megírta, egy évvel korábban pedig interjúkötetet készített Claude Lévi-Strauss-szal. Munkái sokáig nem voltak hozzáférhetők magyarul, tavaly azonban legszemélyesebb műve, a Visszatérés Reimsbe című memoár révén végre a hazai közönség is jobban megismerhette a nevét és élettörténetét.

Az eredetileg 2009-ben megjelent kötetben nemcsak az elmúlt bő fél évszázad társadalmi és kulturális átalakulásait veszi szemügyre, hanem saját fiatalkorára és munkás szülei sorsára is visszatekint. Így személyes élményei és életútja felől képes érzékenyen és árnyaltan megközelíteni azokat a politikai folyamatokat, amelyek „objektív” elemzése során az egyén gyakran puszta adatként, legjobb esetben is csupán egy társadalmi osztály absztrakt megtestesüléseként jelenik meg.

Egy vakfolt felfedezése

A homoszexualitásra és a kisebbségi létre fókuszáló munkásságáért Eribon 2008-ban megkapta a Yale Egyetem által évente odaítélt Brudner-díjat. Bár az elismerést néhány évvel később egy plágiummal vádolt szerző kitüntetésére hivatkozva visszaadta, állítása szerint éppen a díjátadó ünnepségen tartott előadása indította el benne azt a gondolatot, ami végül a Visszatérés Reimsebe megírásához vezetett.

„Miután beszámoltam arról, mit jelentett egy munkás apa fiának lenni, felvetettem, hogy vajon miért nem jutott soha eszembe, vagy miért nem volt soha kedvem ezen a történeten gondolkodni, vagy éppenséggel ebből kiindulni”

– olvashatjuk a kötet végén, az epilógusban, amely hagyományos lezárás helyett örvényszerűen rántja vissza az olvasót a könyv elején megfogalmazott kérdésekhez.

A szülővárosába, apja halála apropóján visszatérő szerző kénytelen ismét szembenézni a korábban maga mögött hagyott munkáskörnyezettel. Ez a társadalmi és fizikai értelemben vett hazatérés azonban életműve egyik súlyos vakfoltjára világít rá.

„Sokkal könnyebb volt számomra a szégyennek a szexuális, mint a társadalmi formájáról írni”

– hangzik a súlyos felismerés. Ebből kiindulva Eribon annak megértésére tesz kísérletet, hogy a 21. század politikai keretei között miért tűnik nehezebbnek nyíltan beszélni az alacsony társadalmi származásról, mint „megvallani” a többségétől eltérő szexualitás orientációt. Ez olyan vállalás, amelyhez a szerzőnek szinte új nyelvet kell teremtenie: egy olyan beszédmódot, amely a tudományos elemzés tárgyilagosságát képes ötvözni az érzelmileg is megterhelő tapasztalatok személyes átélésével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.