Színház

Szobáról szobára

Anyegin

Kritika

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Matisz Flóra Lili) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

A színház épülettömbjében első állomásunkra sétálunk, amely az Örkény titkársága melletti kis szoba. Itt némi tanakodás után elfoglaljuk a fellelhető legkülönfélébb ülőalkalmatosságokat (például bárszékeket vagy a kanapét). A segítők egyet kopognak a szemközti ajtón, ez a jel. Anyeginünk bejöhet. Ujvári Bors szabadosra vett előadásában hősünk laza és lázad, vízipipát szív – kéri is, hogy nyissuk ki az ablakot, legyünk szívesek. Szövegét szinte flegmán, már-már kérkedőn mondja, a lumpen lakótelepi vagányok öltözékét utánzó, úri fiús szerelésében félelmetesnek hat (gyűrűk garmadája, kilógó alsógatya, direkt kinyúltnak ható felső stb. – jelmez, látvány: Izsák Lili). Valamennyi szereplő vagányan sportos ruhát hord, olybá tűnik, mintha csak próbálnának, csak az usánka vagy szőrmekalap és a bundakabát jelzik a mű keletkezési idejét és helyét. A titkársági irodában azután, Für Anikó (Tatjána) elbeszélésében Anyegin már életunt földbirtokosként (ezt mutatja a felül letolt, derékban megkötött overallja is) jelenik meg Patkós Márton képében, de mindössze pár perces a közös jelenet, a továbbiakban Tánya egyedül marad. Patkós e kurta jelenésben az iroda berendezését is játékba hozza, ő szerepel ugyanis az ajtóval szemközt „gyárilag” kiragasztott József és testvérei plakátján, és most kvázi szembetalálkozik önmagával. Fürnek igazi jutalomjáték ez a jelenet: rajzol, énekel, táncol, kokettál, meg persze monologizál is – mindenben jeles. Az énekszámhoz csatlakozik Kókai Tünde is.

Következő megállónk a színház bejárata melletti jegyértékesítő szoba, ahol Für Anikó és Ficza István egy érzelmekkel teli szerelmi jelenetben idézik meg a művet. Ficza macsósra veszi a figurát, és hogy minél inkább hős­szerelmesnek tűnjék, a galériáról lekiabálva (mintha erkélyjelenetben volna) kezdi szövegét. Utolsó helyszínünkre vonulva, ismét a stúdió aulájában találjuk magunkat, ahol immár valódi partiként tálalják a végjátékot: a darab szereplői – a három nő és a három férfi – párba rendeződve táncol a bóklászó nézők közt. (Így fordulhat elő, hogy Ficza egyszer csak odafordul a közönség tagjaként is kiragyogó Borbély Alexandrához, hogy még a szerepben maradva, valamit mondjon neki, mint­egy bevonva őt néhány pillanatig az előadásba.) A színészek különböző kombinációkban találkoznak egymással, mely variációk mögött egy bonyolult struktúra sejthető (dramaturg: Kukk Zsófia), mert minden epizód „gazdája” átadja a stafétát a másiknak azzal, hogy a következő szobában közösen kezdik a jelenetet. De a tagok között más kapcsolódást is észreveszünk, ilyen például a fekete körömlakk, amely mind a nőkön, mind a férfiakon egyformán (félelmetesen) megcsillan. Szintén szokatlan elemként a súgó (Sütő Anikó), mintha egy lenne közülünk, elvegyül a sorainkban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.

Kovács Gergő: „Igyekszünk, hogy a jelöltállítással kevésbé kavarjunk be, de ettől mi még elindulunk”

A Kutyapárt társelnöke egy éve vezeti a főváros egyik elit budai kerületét, közben rendszeresen részt vesz a Fővárosi Közgyűlés néha szürreális keretek közt zajló munkájában. Erről, no meg a Kutyapárt önálló indulásáról, a fővárosi költségvetés nehéz megszületéséről, és persze a Pride tapasztalatairól is beszélgettünk.

„Még a nevén sem lehetett nevezni”

Az 50-es évek Amerikája elevenedik meg a Vágtázó lovakról című új amerikai film kockáin: Muriel és a koreai háborúból hazatérő férje, Lee Kaliforniába költözve szeretnének új életet kezdeni, ám betoppan hozzájuk Lee testvére, Julius, és felkavarja a viszonyokat. Kaszinó, lóverseny és tiltott szerelmek – Daniel Minahan mozija meglepő helyekre viszi hőseit. A rendezővel a korszakról, Douglas Sirkről és arról is beszélgettünk, milyen érzés játékfilmen dolgozni olyan sorozatok után, mint a Trónok harca vagy a Homeland.