Színház

Szobáról szobára

Anyegin

Kritika

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Matisz Flóra Lili) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

A színház épülettömbjében első állomásunkra sétálunk, amely az Örkény titkársága melletti kis szoba. Itt némi tanakodás után elfoglaljuk a fellelhető legkülönfélébb ülőalkalmatosságokat (például bárszékeket vagy a kanapét). A segítők egyet kopognak a szemközti ajtón, ez a jel. Anyeginünk bejöhet. Ujvári Bors szabadosra vett előadásában hősünk laza és lázad, vízipipát szív – kéri is, hogy nyissuk ki az ablakot, legyünk szívesek. Szövegét szinte flegmán, már-már kérkedőn mondja, a lumpen lakótelepi vagányok öltözékét utánzó, úri fiús szerelésében félelmetesnek hat (gyűrűk garmadája, kilógó alsógatya, direkt kinyúltnak ható felső stb. – jelmez, látvány: Izsák Lili). Valamennyi szereplő vagányan sportos ruhát hord, olybá tűnik, mintha csak próbálnának, csak az usánka vagy szőrmekalap és a bundakabát jelzik a mű keletkezési idejét és helyét. A titkársági irodában azután, Für Anikó (Tatjána) elbeszélésében Anyegin már életunt földbirtokosként (ezt mutatja a felül letolt, derékban megkötött overallja is) jelenik meg Patkós Márton képében, de mindössze pár perces a közös jelenet, a továbbiakban Tánya egyedül marad. Patkós e kurta jelenésben az iroda berendezését is játékba hozza, ő szerepel ugyanis az ajtóval szemközt „gyárilag” kiragasztott József és testvérei plakátján, és most kvázi szembetalálkozik önmagával. Fürnek igazi jutalomjáték ez a jelenet: rajzol, énekel, táncol, kokettál, meg persze monologizál is – mindenben jeles. Az énekszámhoz csatlakozik Kókai Tünde is.

Következő megállónk a színház bejárata melletti jegyértékesítő szoba, ahol Für Anikó és Ficza István egy érzelmekkel teli szerelmi jelenetben idézik meg a művet. Ficza macsósra veszi a figurát, és hogy minél inkább hős­szerelmesnek tűnjék, a galériáról lekiabálva (mintha erkélyjelenetben volna) kezdi szövegét. Utolsó helyszínünkre vonulva, ismét a stúdió aulájában találjuk magunkat, ahol immár valódi partiként tálalják a végjátékot: a darab szereplői – a három nő és a három férfi – párba rendeződve táncol a bóklászó nézők közt. (Így fordulhat elő, hogy Ficza egyszer csak odafordul a közönség tagjaként is kiragyogó Borbély Alexandrához, hogy még a szerepben maradva, valamit mondjon neki, mint­egy bevonva őt néhány pillanatig az előadásba.) A színészek különböző kombinációkban találkoznak egymással, mely variációk mögött egy bonyolult struktúra sejthető (dramaturg: Kukk Zsófia), mert minden epizód „gazdája” átadja a stafétát a másiknak azzal, hogy a következő szobában közösen kezdik a jelenetet. De a tagok között más kapcsolódást is észreveszünk, ilyen például a fekete körömlakk, amely mind a nőkön, mind a férfiakon egyformán (félelmetesen) megcsillan. Szintén szokatlan elemként a súgó (Sütő Anikó), mintha egy lenne közülünk, elvegyül a sorainkban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.