Film

A kórista előlép

Andy Tennant: 234-es egység

  • - turcsányi -
  • 2025. május 21.

Kritika

Mi történik egy amerikai filmben, ha hirtelen el kell rejteni valamit vagy valakit?

Rövid ideig hülyén néznek a hősök, aztán egyikük a homlokára csap: van a siket nagynénikémnek egy bérelt raktárhelyisége, évek óta nem használja semmire, csak boldogult lánykorának naftalinszagú kacatjai porosodnak ott, pimf ügy megszerezni a kulcsát! Kulcs lábujjhegyen meg’, irány a raktárkomplexum; egyenredőnyök mögött megbújó kutricák végtelenül hosszú sora, jönnek, elrejtik, a kulcs eltemetve vidéken, s máris folytatódhat a móka. A raktárház legközelebb akkor játszik, amikor a rosszfiúk a hőst vérző fülinél fogva cipelik a már ismert redőnyök közt, hogy a megfelelő szám alatt halálra váltan matasson a lakattal, keresse a hirtelen el is felejtett számkombinációt, eltemetett kulcsot, hogy aztán kapjon egy taschl pofont, s valaki szétlője a lakatot egy shotgunnal.

A kincs, a hulla, a fogoly eltűnt, mehetünk tovább, a raktárbelső végleg lejátszott.

Nem így a 234-es egységben! Andy Tennant filmjének ugyanis az a találmánya, hogy a raktárépületet teszi meg főszereplőnek. Na jó, az egyiknek, a másik Don Johnson, kinek régóta közismert alakja a film hovatartozását kijelöli egyben, hisz’ a nyolcvanas–kilencvenes évek tévésztárja (akinek Miami Vice-beli Ferrari Testarossájára még ma is annyi derék, saját lábán álló vállalkozónak vásik a fogazata) jó két évtizede, mint saját maga kőszobra B filmekben, olcsóbb komédiákban és lelkes indie darabokban kamatoztatja kétes mítoszát és nem lebecsülendő képességeit (jelenléte kétségtelen erejét). Komoly dolog ez: a nálunk Rideg valóság címen futó Cold in July (2014) például egy gyöngyszem, de a tavalyi Rebel Ridge is figyelemre méltó, szép munka.

S idekívánkozik még egy hollywoodi alapvetés is: amióta Martin Scorsese nekifogott, hogy Francis Ford Coppola olasz-amerikai bűnözőit olümposzi magaslatukról lerángassa a földre, azóta az olyan gengsztercsapat, amelyben az egyik csávó nem fehér atlétatrikóval hordja a kigombolt bowlingingét, nos, nyilván vesztésre van ítélve. Szerencsére itt szó sincs e nélkülözhetetlen outfit hiányáról, így minden adott egy tökéletesen érdektelen, ám meglehetősen szórakoztató másfél óra eltöltéséhez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.