Kiállítás

Marko Mäetamm és Kaido Ole: The Meaning of Life

  • Gadó Flóra
  • 2016. február 7.

Képzőművészet

A Velencei Biennálét is megjárt, gyakran együtt dolgozó észt művészek munkái első pillantásra eltérnek egymástól, mégis összefűzi őket az ironikus látásmóddal vegyes fekete humor, valamint a karikatúra- és képregényszerű formanyelv használata. Egyensúly azonban nem jön létre: Mäetamm alkotásai sokkal erőteljesebbek, emlékezetesebbek. 30 történet (2012) című sorozata fehér csempékre kékkel rajzolt, képregényszerű részletekből áll. Egy család mindennapjaiba nyerhetünk bepillantást, melyben az erőszak, a bántalmazás és a szadizmus uralkodik. A különböző változatokban a konfliktusok a kezdeti nihilizmuson át a fizikai erőszakig és a gyilkosságig fajulnak. A feszültséget éppen az otthon világát idéző csempe ismerőssége, valamint a gyerekmesék stílusára utaló rajzok és az ábrázolt eseménysorok közti diszkrepancia adja. Hasonló logikára épít a könnyedebb rajzsorozat, a Hazugság ABC (2013) is. Mäetamm kifordítja és a felnőttek „nyelvére” ülteti át a képes ábécéskönyv ismerősnek és naivnak mondható műfaját, és a mindennapok kis hazugságainak felelteti meg a betűket. Ilyen formában jelenik meg a bőrnek mondott, de valójában műbőr dzseki, a vegetáriánus művész, aki egy illusztris társaságban ezt letagadja, vagy a tékozló férj, aki nem vallja be, hol volt késő estig.

Kaido Ole sokkal direktebben foglalkozik az adott témával. Festménysorozatán a művész portréját láthatjuk, feje felett szintén a képregényekből ismert, nagyméretű kérdőjellel. A munka címe: Ole gondolkozik, és láthatjuk, ahogy a kérdőjel hatására a férfi homlokán egyre nagyobbra nő egy dudor, majdhogynem tumorrá válva. A túlgondolkodásra, a saját problémáinkba való belefeledkezésre vagy akár a kiállítás címére, azaz az élet értelmének meg nem ragadhatóságára is utalhat a munka, melynek utolsó darabjain a művész egy gombostűvel szúrja ki a már fájdalmat okozó „gondolatbuborékot”.

Fuga, nyitva január 10-ig

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.