Kiállítás

Arc vagy test nélkül

Ecce homo

Kritika

Két mondat és két kép: ennyi a kiállítás. Hatalmas ereje van ennek a minimalizmusnak.

A két művész anyagválasztása és technikája hasonló, munkájuk mégis gyökeresen más szellemű. Együtt kiállítva (és Jánossy Lajos kiállításhoz írt szövegével kiegészülve) érdekes párbeszédbe kerülnek egymással.

A szobrászként és performerként induló, Floridában élő és dolgozó Noelle Mason sokoldalú művész. Az itt látható képén egy átvilágított koffert látunk, amelyben egy ember kuporog. Mason ugrott már ejtőernyővel (a fején kamerával), de termesztett pszichoaktív gombákat is. Visszatérő eszköze a sokkolás. „Örülök, ha a munkáim felkavarók, a kortárs művészet igenis lehet kényelmetlen. Szeretném megváltoztatni, ahogy a világra nézünk” – mondta az Orlando Weeklynek 2016-ban. A 2014-es tampai HCC Ybor School of Visual and Performing Arts Galleryben tartott egyéni, Transliminal című kiállításán hozta fel először a határok és a vizuális képalkotó technológiák szerepét. Ekkor keresztszemes hímzésekkel készítette műalkotásait, amelyeknek az alapjai az Egyesült Államok és Mexikó határvidékét pásztázó űrfelvételek, s átszökni próbáló, esetenként már teherautókba zsúfolt menekültekről éjjel látó kamerákkal készített fotók voltak. „Megfigyelési kultúrában élünk”, állította a fentebb idézett interjújában. Masont már a pályája kezdetétől megmozgatták a megfigyelőrendszerek, illetve a felvételeik, amelyek elsősorban akkor kerülnek elő, ha valamiféle erőszakkal kell szembesülnünk. (Feldolgozta egyebek mellett a columbine-i iskolai lövöldözést, illetve az al-Káida egyik lefejezési videóját is.) Különféle művészi eszközökkel nyúl a témájához, így jutott el a megformált, megfaragott kőtől a 19. századig visszanyúló fotós technikáig, a cianotípiáig. (A cianotípia, azaz a kéknyomat, kékkép egy, az 1890-es évektől egészen az 1950-es évekig használt, nem ezüst alapú fényképészeti eljárás.) Itt látható műve az amerikai határőrség archívumában talált felvételeket tartalmazó sorozatából való. Kötött egy megállapodást velük, amelynek alapján a mexikói határnál átjutni igyekvő embe­rekről készült dokumentációt, a röntgen- és hőkamerás felvételeket felhasználhatja művészeti projektjében. „Gyerekként, amikor apukám elutazott, mindig kértem, hadd rejtőzzek el a bőröndjében. Ezt egy teljesen reális utazási módnak gondoltam” – meséli lapunknak Egri Orsolya, a kiállítás létrehozója. „Felnőttként gyomron ütött a felismerés: emberek számára, amikor élet-halál kérdése a menekülés, ez valóban megoldásnak tűnhet. Ám ma már szinte lehetetlen becsapni a technikát.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.