Kiállítás

Arc vagy test nélkül

Ecce homo

Kritika

Két mondat és két kép: ennyi a kiállítás. Hatalmas ereje van ennek a minimalizmusnak.

A két művész anyagválasztása és technikája hasonló, munkájuk mégis gyökeresen más szellemű. Együtt kiállítva (és Jánossy Lajos kiállításhoz írt szövegével kiegészülve) érdekes párbeszédbe kerülnek egymással.

A szobrászként és performerként induló, Floridában élő és dolgozó Noelle Mason sokoldalú művész. Az itt látható képén egy átvilágított koffert látunk, amelyben egy ember kuporog. Mason ugrott már ejtőernyővel (a fején kamerával), de termesztett pszichoaktív gombákat is. Visszatérő eszköze a sokkolás. „Örülök, ha a munkáim felkavarók, a kortárs művészet igenis lehet kényelmetlen. Szeretném megváltoztatni, ahogy a világra nézünk” – mondta az Orlando Weeklynek 2016-ban. A 2014-es tampai HCC Ybor School of Visual and Performing Arts Galleryben tartott egyéni, Transliminal című kiállításán hozta fel először a határok és a vizuális képalkotó technológiák szerepét. Ekkor keresztszemes hímzésekkel készítette műalkotásait, amelyeknek az alapjai az Egyesült Államok és Mexikó határvidékét pásztázó űrfelvételek, s átszökni próbáló, esetenként már teherautókba zsúfolt menekültekről éjjel látó kamerákkal készített fotók voltak. „Megfigyelési kultúrában élünk”, állította a fentebb idézett interjújában. Masont már a pályája kezdetétől megmozgatták a megfigyelőrendszerek, illetve a felvételeik, amelyek elsősorban akkor kerülnek elő, ha valamiféle erőszakkal kell szembesülnünk. (Feldolgozta egyebek mellett a columbine-i iskolai lövöldözést, illetve az al-Káida egyik lefejezési videóját is.) Különféle művészi eszközökkel nyúl a témájához, így jutott el a megformált, megfaragott kőtől a 19. századig visszanyúló fotós technikáig, a cianotípiáig. (A cianotípia, azaz a kéknyomat, kékkép egy, az 1890-es évektől egészen az 1950-es évekig használt, nem ezüst alapú fényképészeti eljárás.) Itt látható műve az amerikai határőrség archívumában talált felvételeket tartalmazó sorozatából való. Kötött egy megállapodást velük, amelynek alapján a mexikói határnál átjutni igyekvő embe­rekről készült dokumentációt, a röntgen- és hőkamerás felvételeket felhasználhatja művészeti projektjében. „Gyerekként, amikor apukám elutazott, mindig kértem, hadd rejtőzzek el a bőröndjében. Ezt egy teljesen reális utazási módnak gondoltam” – meséli lapunknak Egri Orsolya, a kiállítás létrehozója. „Felnőttként gyomron ütött a felismerés: emberek számára, amikor élet-halál kérdése a menekülés, ez valóban megoldásnak tűnhet. Ám ma már szinte lehetetlen becsapni a technikát.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.