Milos Forman a tévében: Az átváltozó művész

  • - ts -
  • 2002. március 21.

Képzőművészet

A filmrendező valamikor most 70 éves, s e kerek évforduló alkalmából életműsorozattal köszönti a Duna Televízió. Van tehát mit nézni, a cseh filmjei már lementek, de kezdődik az amerikai korszak, hát beszédtéma is akad. Amúgy Milos köszöni, jól van, most nősült, felesége csinos harmincas, a mester előtt Karel Gottot boldogította.

A filmrendező valamikor most 70 éves, s e kerek évforduló alkalmából életműsorozattal köszönti a Duna Televízió. Van tehát mit nézni, a cseh filmjei már lementek, de kezdődik az amerikai korszak, hát beszédtéma is akad. Amúgy Milos köszöni, jól van, most nősült, felesége csinos harmincas, a mester előtt Karel Gottot boldogította.Hogy Milos Formant kicsit is közelebb hozhassuk magunkhoz, elkerülhetetlenek a többszöri összehasonlítgatások, centizések. Ez annál is nehezebb, hisz felületes megközelítésben magából Formanból is legalább kettő van, noha nincs. Ismerjük a cseh Formant meg az amerikait, nyilván. Mert nincs annál biztosabb dolog, hogy más rendezte az Egy szöszi szerelmét és megint más mondjuk a Hairt, noha ez nem olyan biztos. Ám ha már csináltunk magunknak egy csehet meg egy amerikait, s túljutottunk annak leplezésén, hogy ezt merő lustaságból tettük (ajánlható technikák: nem mi csináltuk őket, hanem a történelem; Forman a legcsehebb és egyben a legamerikaibb filmrendező, illetve ezek kombinációi: a legeurópaibb amerikai stb...), kénytelenek vagyunk mind a két fickót kontextusba helyezni. Előbb mindegyiket a magáéba, aztán játszhatunk velük itt a Milos - hol a Milost. A könnyebbség kedvéért citáljunk Márait, manapság sokan vannak ezzel így. Hogy is van a Halotti beszéd?

Lehullik nevedről az ékezet

Milos és Milos közül mit kezdjünk Milossal? A Fekete Péter, a Szöszi, a Tűz van, babám!, a Meghallgatás rendezőjével.

Egy volt-e ő ekkor a többiekkel, vagy tényleg attól csillog a neve fényesebben, hogy leszidolozódott róla az ékezet is? A cseh újhullám protagonistái nagyjából háromféle utat jártak be.

1. Mentek.

2. Maradtak.

3. Kinyíródtak.

És természetesen ezek lehetségesnél nagyobb számú kombinációi, hovatovább a hármas pontban egy gyűjtőfogalom van, öngyilkos lett, elbujdosott, alkoholista lett, kiesett az ablakon.

Ment Forman, maradt Menzel - idáig lehet, és idáig szokás egyszerűsíteni a képletet. Ez fakadhat abból is, hogy a hetvenes években akár csak valamennyire is figyelemre méltót Csehszlovákiában egyedül Menzel csinált. Magyarán az ikercsillag példája arra int, hogy legalább olyan alapunk van 1970 előtti és utáni Formanról beszélni, mint csehről és amerikairól. (Hogy miért ´70 és nem ´68, arról már sokat beszéltünk, Husákék előbb a saját portájukon söpörtek, s csak aztán lett érkezésük kitekerni néhány hülye művész nyakát.)

Nézzük előbb Menzelt,

az összehasonlítgatási problematikum már-már arcátlan leegyszerűsítésével. Vajon a Szigorúan ellenőrzött vonatok vagy a Sörgyári capriccio a jobb film? A kérdés szándékosan buta, és csak továbbiakat szül. Lehetségesek-e olyan szempontok, melyek szerint a ´68 előtti és utáni Csehszlovákia között voltak-e akkora eltérések, mint Csehszlovákia és az Egyesült Államok között? Nem kell válaszolni erre sem, ám az tény, hogy az újhullám hetvenes évek második felére tehető következő felhabzása alapvetően különbözött a tíz évvel korábbi szcénától. Nagyvonalúan annyit mondhatunk, a keserűség jobban el lett dugva, már nem a nevetésben volt, hanem csak esetleg mögötte, vagy sehol. A Hóvirágünnepet csak azért nem lehetett felhőtlenül végigröhögni, mert meghalt a hős, de szó nem volt arról, hogy azoknak rosszabb vagy egyáltalán rossz lenne az élet, akiknek sikerül túlélni a filmidőt.

Ha így vesszük, inkább az újvilágba szaladt Forman az, aki benne maradt a régiben. Az Elszakadás, a Hair, a Kakukkfészek, az Amadeus, a Larry Flynt melyik hőséről mondható el, hogy olyan szerencsés flótás lenne, mint bárki Az én kis falum figurái közül?

Ugyanekkor - és ez már a másik összehasonlítási mező - a Formannal vagy az ő farvizén menekülők közül melyikről mondható el, hogy olyan szerencsés lett volna, mint Milos.

Passer? Papousek? Ondrícek?

A harcostársak. A fegyverhordozók, akik még Csehszlovákiában megmutatták, hogy szuverén alkotóként is képesek csodákra. Legyen rövid díszszemle.

Mirosláv Ondricek, az övé voltaképpen egy Formanhoz fogható sikersztori, hisz az állandó társ, Forman mellett számos világhírű rendező világsikerű filmjét fényképezte. Amerika alighanem jobban szereti a kelet-európai operatőröket, mint a kelet-európai filmrendezőket.

Passer? Forgatókönyvíró, dramaturg, társrendező volt Forman oldalán minden Csehszlovákiában készített műben, akárcsak Papousek.

Az Intim megvilágításban - Passer hazai rendezése - számos tekintetben meghaladja a közös művek bármelyikét. Papousek dolgozatai Homolkáékról (Ecce homo, Homolka; Homolkáék az uborkafán) ugyancsak a korszak emblematikus alkotásai.

Közülük Passer vitte többre odaát, ha ez jelent valamit - mi mindenképpen azon vagyunk, hogy a karriert befogadói szempontból mérlegeljük, semmiképpen sem propagandaértéke szerint.

Passer csinált egy felejthető krimit világsztárokkal és egy egészen kínos tévéfilmet Sztálinról, Robert Duvallal a főszerepben. A többit említeni sem érdemes.

Papousek, ha szigorúan veszszük, semmit. Igaz, egyszer a Szív Tv-n láttam valami szemetet, amerikai C-movie-t, az volt kiírva, hogy ő rendezte.

Miért nagyfiú hozzájuk képest Forman? Amit Amerikában csinált, annak mi köze van ahhoz, amit Csehországban csinált? Kik a cseh és kik az amerikai hősei?

McMurphy, Berger vagy Larry Flynt

tekinthető-e tipikus Forman-hősnek? Esetleg Mozart vagy Salieri? Föltűnt-e, hogy amíg ők hárman kalákában írták a csehszlovák filmeket, addig Forman összes amerikai dolgozata adaptáció?

Több regény, egy musical, egy true story adaptációja. Mondhatjuk-e, hogy Milos művész, Milos pedig mester? Mondhatjuk-e, hogy a csehszlovák filmművészet valamivel is különb, mint az amerikai filmcsinálás?

Egyáltalán érdekel-e valakit Forman, akár Milos, akár Milos. És Formant, a filmrendezőt érdekli-e az igazság?

És ha igen, akkor mióta nem?

- ts -

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.