Kiállítás

Mister Nobody

Tót Endre két kiállítása

Képzőművészet

Ugyan az acb Galéria profilja szerint progresszív kortárs művészeket képvisel, e tág halmazon belül azonban (ki nem mondottan) elsősorban a posztkonceptualista művészeket preferálja – bár az is igaz, hogy legalább ekkora csoportot alkotnak a „politizáló” alkotók is (nem beszélve a két halmaz közötti átfedésről).

Ezért sem meglepő, hogy külön figyelmet fordít ezen „irányzat” történeti beágyazására: a gyűjtők vagy a fiatal művészek számára is fontos, hogy érzékeljék e műcsoport gyökereit. Így csoportos kiállításon szerepelt már itt Pauer Gyula vagy Bak Imre, de volt egyéni kiállítása Major Jánosnak, Szombathy Bálintnak és 2010-ben Tót Endrének is.

Tót elsősorban a „nemzetközi konceptuális művészet egyik meghatározó alakja” – mivel a hetvenes években szinte megállás nélkül külföldön alkotott.  Így, amolyan külföldre szakadtként kezelte a magyar művészeti élet is, holott csak 1980-ben telepedett le Kölnben. A rendszerváltás után viszont nagyon is „jelenvalóvá” vált: egyéni kiállítása volt a Kiscelli Múzeumban (1989), a Szombathelyi Képtárban (1993), a Műcsarnokban (1995) és két éve a debreceni Modemben. Nemzetközi diadalmenetének állomásait most hely hiányában nem részletezem, de az bizton állítható, hogy sikerének és egyéni kézjegyének egyik meghatározó eleme nagyon is Magyarországhoz köthető. Már abban is, hogy mint sokan mások (például Bak Imre), Tót is a hetvenes évek elején hagyott fel a festészettel. (Most is látható az 1972-ben készített utolsó olaj-vászon festménye, bár ez az állítás kicsit becsapós, mert még a kilencvenes években is készített festményeket, igaz, akril technikával.) Az acb Galériában és filiáléjában, az acb Attachmentben kiállított művek is majdnem mind a hetvenes években készültek – amik pedig nem, azok is kötődnek ehhez a korszakhoz, az Eső, a Zéró vagy az Öröm tematikához. Az első két sorozatban az a közös, hogy kapcsolódnak a korszak divatos tudományos módszerei (jelelmélet, strukturalizmus) nyomán létrejövő egyik műtípushoz, a morfémákat és írásjeleket „vizsgáló” művekhez (például Türk Péter 1972-ben kérdőjeleket, Maurer Dóra 1973-ban betűcsoportokat helyezett el különböző természetes környezetekben – igaz, e munkák inkább a land arthoz köthetőek).

Az acb Attachmentben látható esőművek egy rendkívül egyszerű eszközzel operálnak, az írógép per jelével (///…). A talált képekre (magazinképekre, festmények reprodukciói­ra vagy képeslapokra) felvitt „esőjelek” sűrűsége és iránya vagy váratlan elvágása, esetleg a „rain” szóval való felcserélése, továbbá a „zápor” közé ékelt szóösszetételek vagy mondatok (például: „I am glad if I can type rains” – Örülök, ha esőt gépelhetek) mozgatják meg a munkákat. A meg nem nevezett kurátor (esetleg a művész) ezen belül is külön egy­ségeket képzett; így találkozhatunk csak (amúgy eddig nem kiállított), döntően budapesti helyszíneket ábrázoló képeslapokkal, már-már a pornográfia határát súroló újságképekkel vagy politikai témájú művekkel (Lenin, valahanyadik szovjet kongresszus).  De van belső és külső, szexi vagy marxista eső, de olyan is, amin a „fuck” szó is szerepel – történetesen a brit királynő portréján. Elsősorban kedves, vizuális poénok (bár a királynős darab címzettjét egy ideig vegzálta az angol titkosrendőrség); jóllehet nem vitatható, hogy még így is sok mindent bele lehet látni a munkákba.

Interpretációs szempontból jóval érdekesebbek a Zéró sorozat darabjai. A hiány látható megformálása már 1971-ben felbukkan. Míg Tót első művészkönyvében, a Meg nem festett képeim című füzetben az üresség jelenik meg (hogy aztán visszatérjen olyan, későbbi képeken, ahol nagy mesterek munkáit „fedi” feketeség), a nulla karakter 1972-től válik (egészen máig) műképző elemmé. Zéró morfémák „helyettesítik” a levelek szövegét, a művész statementjét, a kérdések és dialógusok mondatait: a nullákkal átgépelt értelmes szövegekből, a nullák hullámveréséből mint szigetek emelkednek ki az írásjelek vagy a néhány még olvasható szó; a semmi jelentésű 0 jel szinte megsemmisíti az eredeti szöveget. Vagy, ahogy a kiállításhoz írt szöveg is írja: „a zéró jel Tót számára elsősorban a kommunikáció képtelenségét szimbolizálja, de bevallottan fontosak számára a nulla karakter filozófiai és politikai vonatkozásai is”.  Látható itt nulla összegre kiállított csekk, művészbélyeg-sorozat (csupa nullákból), de az a TÓtalZeros művészkönyv is, ahol a nulla mintegy önállósul, egyéni karakterjegyeket kap. (A nagy nullához támaszkodó kicsi nulla fölött például ez a felirat olvasható: „Oh darling! You see, we are so lonely”, vagyis: Ó, drágám, látod, milyen magányosak vagyunk!)

A kiállítás egy unikummal is szolgál: először látható egy 1979-es, Berlinben készült és kilenc darabból álló sorozat. Érdekes, hiszen nincs rajtuk eső vagy nulla – hacsak a műveken felbukkanó gombokat nem tekintjük zé­ró­kompatibilisnek. Sokkal izgalmasabb, hogy a nagyrészt figurális fényképeket egyfajta hártya, egy félig átlátszó réteg takarja: erre kerülnek aztán a zsinegek és gombok. Elfed, és mégis megmutat – akárcsak a nullával pettyezett tüntetőtáblák.
A Magyarországon Debrecenben, majd tavaly Budapesten is felvonuló (sőt, az internetadó elleni tüntetésen is felbukkanó) táblákon „zéró állítások” sorakoznak: mintegy demonstrálva, hogy a semminek is lehet (aktuál)politikai jelentése (képünkön).

Mister Nobody amúgy egy vidám ember. A lichthof falára felvitt – aláírása szerint a „Totális öröm” által jegyzett – szöveg szerint ugyanis „Mindig kurvára örültem azoknak a napoknak, mikor semmi sem történt velem, kivéve, hogy reggel felkeltem, és este lefeküdtem.” Ennek én is örülök.

Korai Zéró darabok (1971–78), acb Galéria, Bp. VI., Király u. 78. Esőálló ideák (1971–78), acb Attachment, Bp. VI., Eötvös u. 2. Nyitva december 11-éig.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.