Negyven különleges üvegszobor mutatja be az optikai illúziót

  • Artner Sisso
  • 2022. szeptember 5.

Képzőművészet

A veszprémi Művészetek Háza kurátorával, Dohnál Szonjával beszélgettünk az idei nyárról, az őszre szervezett programokról és az optikai illúzióról.

magyarnarancs.hu: Hogyan telt a nyár a veszprémi Művészetek Házában? Sikerült valóra váltani a terveket? Van olyan program, ami tart még, vagy folytatódik ősszel is?

Dohnál Szonja: Sűrű nyarunk volt, remek programokkal. A Múzeumok Éjszakáján nyílt meg a Vass László Gyűjteményhez kapcsolódó Vass Cipőtár, valamint az általam rendezett Négy-szög című csoportos kiállításunk. A Góbi Rita Társulat közreműködésével több kortárs táncelőadás volt látható galériáinkban, a kiállításokban. Júliusban a Jurányi Házban működő Zéró Plusz Táncegyüttes egynapos programmal vendégszerepelt a Művészetek Házában, „végigtáncolták” a kiállításokat; valószínűleg folytatjuk velük a közös projektet. Július végén megnyílt a Csikász Galériában Most-Vagy című tárlatunk, mely az Első Magyar Látványtár gyűjteményéből mutat be egy válogatást. Az Európa Kulturális Fővárosa 2023 kapcsán két nemzetközi projektünk is elindult, illetve folytatódott. Nemzetközi rezidenciaprogramunk keretében Bernát Andrással és a holland-indonéz származású Peter de Thouars festőművészekkel közösen nyílt meg A tér tükrei című kiállítás. Egy másik, a Dunamenti országok együttműködésével megvalósuló Geheimnisvolle Orte projektet Ulmban, a Nemzetközi Duna Fesztiválon mutattunk be, Hamerli Judit képzőművész és én kurátorként képviseltük Veszprémet.

magyarnarancs.hu: A nyár utolsó tárlata a Négy-szög című, az optikai illúziók témára épülő kiállítás. Honnan származik az ötlete és hogyan kerül kontextusba a veszprémi hagyományokkal?

DSz: A kiállítás az optikai illúzió témakörét járja körül négy alkotó munkáin keresztül. Az üvegnek hagyománya van a veszprémi régióban, hiszen a bakonyi üveghuták tradíciójára épült a 19. század második felében az ajkai üveggyár. Ennek nyomán fontosnak tartom a kortárs üvegművészet bemutatását Veszprémben. A tárlat az optikai művészet mellett kapcsolódik az Üveg Nemzetközi Évéhez, melyet 2022-ben ünneplünk. A három kortárs alkotó még soha nem állított ki együtt, annak ellenére, hogy mindannyian a Viltin Galéria művészei. A közel 40 üvegszobor, festmény és grafika remekül érzékelteti a különböző anyagokon megjelenő geometrikus kompozíciók esetében a néző mozgásának szerepét és fontosságát, melynek köszönhetően folyamatosan változik a látvány is. A kiállítás anyagát a művészektől, magángyűjtőktől, a Viltin Galériától és pécsi Janus Pannonius Múzeumtól kölcsönöztük.

 
Fotó: Laczkó Péter

magyarnarancs.hu: Kik a kiállítók és meddig látható a tárlat?

DSz: Gáspár György Ferenczy Noémi-díjas üvegművész legújabb alkotásait építészeti rajzokra emlékeztető vázlatok előzik meg; a különböző festett, geometrikus szerkezeteket, vonalhálókat megjelenítő üveglapok egymásra helyezésével jön létre az illúziókeltés a különleges perspektíva által. Halmi-Horváth István op-arthoz kapcsolódó munkáiban a tér illúziója rendkívül gazdag színélmény kíséretében jelenik meg. Egyfajta rácsstruktúra segítségével az átszűrődő fény érzékelhető. Kóródi Zsuzsanna üvegművész alkotásai az üveg optikai tulajdonságaiból fakadó illúzióval foglalkoznak, a látvány a néző mozgásával is folyamatosan változik. Mindhárom alkotó mesterének tekinti Victor Vasarelyt, az op-art leghíresebb képviselőjét, aki különböző geometrikus formákból hozta létre illuzionisztikus képeit, tereit, miközben nemcsak fekete-fehérrel, de rendkívül gazdag színskálával is dolgozott. Kinetikus műveiben az optikai törvényszerűségeket vizsgálta. A kiállítás szeptember 11-ig látogatható.

 
Fotó: Laczkó Péter

magyarnarancs.hu: Milyen kiállításokkal telik majd az ősz?  

DSz: A szeptember nagyon izgalmasnak ígérkezik, mert kapcsolódunk a Kulturális Örökség Napjaihoz és a Kultúrházak Éjjel-Nappal rendezvénysorozathoz is. Szeptember 24-én több kiállításmegnyitónk is lesz. A Dubniczay-palotában 17 órakor nyílik az általam rendezett Konstellációk című kortárs kerámia kiállítás: hat keramikus művész autonóm és használati tárgyait mutatjuk be, melyek nagyobb részt fatüzes égetéssel készültek. Kísérőprogramként a későbbiekben food design, és egy japán tusfestéssel (suibokuga) foglalkozó workshopot is szervezünk.  A két hétvégén lesznek tárlatvezetések, művészetterápiás foglalkozások, koncertek és művészetpedagógiai alkotódélutánok is. A nyitvatartásunk a várban zajló egyházi építkezések következtében még tavasszal módosult, így szombaton 13.00-tól 21.00 óráig, vasárnap 10.00-től 20.00 óráig tartanak nyitva galériáink.

magyarnarancs.hu: Az Európa Főváros projekteken túl mik a saját elképzeléseid, mik a kiállítás álmaid, amiket szeretnél itt (vagy máshol) megvalósítani?

DSz: Nagy izgalommal várom a terveim szerint 2023 őszén megvalósuló Nemzetközi Ékszer Biennálét, melynek én vagyok a szervezője és kurátora. Ez a tárlat az első évben egy meghívásos alapon működő kiállítás lesz, majd kétévente szeretnénk megrendezni, a későbbiekben pályázati úton meghirdetve, zsűri által válogatva. Remek kezdeményezésnek tartom a Kortárs Ékszerhét Budapestet, mely egészen komplex és nagy volumenű eseménnyé, egy egész hétté nőtte ki magát az évek során. Jó lenne, ha a vidék is kapcsolódhatna a kortárs ékszerművészet bemutatásához, népszerűsítéséhez.

 
Fotó: Laczkó Péter 

magyarnarancs.hu: Mi van nálatok a képzőművészeten túl?  

DSz: A nyár bővelkedett koncertekben, fesztiválokban. Több napot töltöttem Kapolcson, nemcsak fantasztikus színházi előadásokat láttam, de koncerteket is hallgattam, a versudvarba többször visszatértem. Imádom a színházat, rendszeresen járok Budapestre előadásokra. Igyekszem figyelemmel kísérni a kortárs táncművészek előadásait, bemutatkozásait is mind Veszprémben, mind pedig Budapesten.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.