Kiállítás

Fehér árnyék

Anna Mark: Minden helyekről

Kritika

Az 1928-as születésű Márkus Anna több munkáját is megtalálhatjuk ugyan magyar és nemzetközi közgyűjteményekben, életművének rétegzettsége és sokszínűsége kevéssé ismert. Míg a szentendrei Ferenczy Múzeum épp egy retrospektív tárlaton mutatja be a munkáit, a Kisterem Galéria a hatvanas évektől Párizsban élő művész oeuvre-jéből két műcsoportot emel ki: a hetvenes években készült olaj/papír munkákat és a kilencvenes években készített reliefeket.

A kiállítás kurátora, Árvai Mária és a művész által válogatott műcsoportok finoman összekapcsolódnak egymással, még úgy is, hogy stílusnyelvük döntően eltér. Az első teremben látható művek rezonálnak a magyar progresszív hagyománnyal, ami nem is csoda, hiszen a művész szinte beleszületett a magyar irodalmi és képzőművészeti életbe. Márkus anyai nagyapja, Vészi József a Pester Lloyd főszerkesztője, nagynénje festő volt, és rokonsági körébe tartozott Sárközi Márta író és Mándy Stefánia is, az otthonukban pedig rendre megfordultak a kor jelentős írói és képzőművészei. Márkus a Képzőművészeti Főiskolán Berény Róbert festőosztályába járt, de nagyobb hatással volt rá az Európai Iskola (Anna Margit, Bálint Endre és Korniss Dezső), arról nem is beszélve, hogy az ötvenes években a Bábszínházban olyan művészekkel dolgozott együtt, mint Jakovits József és Ország Lili.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.