Kiállítás

Fehér árnyék

Anna Mark: Minden helyekről

Kritika

Az 1928-as születésű Márkus Anna több munkáját is megtalálhatjuk ugyan magyar és nemzetközi közgyűjteményekben, életművének rétegzettsége és sokszínűsége kevéssé ismert. Míg a szentendrei Ferenczy Múzeum épp egy retrospektív tárlaton mutatja be a munkáit, a Kisterem Galéria a hatvanas évektől Párizsban élő művész oeuvre-jéből két műcsoportot emel ki: a hetvenes években készült olaj/papír munkákat és a kilencvenes években készített reliefeket.

A kiállítás kurátora, Árvai Mária és a művész által válogatott műcsoportok finoman összekapcsolódnak egymással, még úgy is, hogy stílusnyelvük döntően eltér. Az első teremben látható művek rezonálnak a magyar progresszív hagyománnyal, ami nem is csoda, hiszen a művész szinte beleszületett a magyar irodalmi és képzőművészeti életbe. Márkus anyai nagyapja, Vészi József a Pester Lloyd főszerkesztője, nagynénje festő volt, és rokonsági körébe tartozott Sárközi Márta író és Mándy Stefánia is, az otthonukban pedig rendre megfordultak a kor jelentős írói és képzőművészei. Márkus a Képzőművészeti Főiskolán Berény Róbert festőosztályába járt, de nagyobb hatással volt rá az Európai Iskola (Anna Margit, Bálint Endre és Korniss Dezső), arról nem is beszélve, hogy az ötvenes években a Bábszínházban olyan művészekkel dolgozott együtt, mint Jakovits József és Ország Lili.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk