Kiállítás

Fehér árnyék

Anna Mark: Minden helyekről

Kritika

Az 1928-as születésű Márkus Anna több munkáját is megtalálhatjuk ugyan magyar és nemzetközi közgyűjteményekben, életművének rétegzettsége és sokszínűsége kevéssé ismert. Míg a szentendrei Ferenczy Múzeum épp egy retrospektív tárlaton mutatja be a munkáit, a Kisterem Galéria a hatvanas évektől Párizsban élő művész oeuvre-jéből két műcsoportot emel ki: a hetvenes években készült olaj/papír munkákat és a kilencvenes években készített reliefeket.

A kiállítás kurátora, Árvai Mária és a művész által válogatott műcsoportok finoman összekapcsolódnak egymással, még úgy is, hogy stílusnyelvük döntően eltér. Az első teremben látható művek rezonálnak a magyar progresszív hagyománnyal, ami nem is csoda, hiszen a művész szinte beleszületett a magyar irodalmi és képzőművészeti életbe. Márkus anyai nagyapja, Vészi József a Pester Lloyd főszerkesztője, nagynénje festő volt, és rokonsági körébe tartozott Sárközi Márta író és Mándy Stefánia is, az otthonukban pedig rendre megfordultak a kor jelentős írói és képzőművészei. Márkus a Képzőművészeti Főiskolán Berény Róbert festőosztályába járt, de nagyobb hatással volt rá az Európai Iskola (Anna Margit, Bálint Endre és Korniss Dezső), arról nem is beszélve, hogy az ötvenes években a Bábszínházban olyan művészekkel dolgozott együtt, mint Jakovits József és Ország Lili.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.