rés a présen

Nők a központban

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. november 6.

Képzőművészet

Gabriele La Posta igazgató, Olasz Kultúrintézet

rés a présen: Milyen háttérrel érkezett Budapestre?

Gabriele La Posta: Politikatudományt és modern kori történelmet tanultam az egyetemen, a PhD-fokozatomat Európa történelméből szereztem meg. Néhány évet Rómában, az olasz külügy­minisztériumban dolgoztam, és ezután indult el diplomáciai karrierem. Először São Paulóba, Brazíliába neveztek ki az ottani olasz kultúrintézet élére, majd Limában, Peru fővárosában szolgáltam öt évet, és azután érkeztem ide.

rap: Mi volt itt a legnagyobb kihívás?

GLP: A két év Covid után az újranyitás: az olasz nyelvi kurzusokat és a kulturális eseményeket visszahozni az online térből a közösségi terekbe. Ugyanakkor megtartottuk az online nyelvtanulás lehetőségét is, mivel folyamatosan van rá igény, de a kezdetekben a normál élethez való visszatérést tartottam prioritásomnak.

rap: Milyen kulturális eseményeket preferál?

GLP: A történelmi jellegűeket természetesen és a „hetedik művészetet”, a filmet, mert az egyesíti magában a többi művészetet, és mindenki számára érthető. Az olasz filmművészet pedig igazán gazdag és világhírű múlttal rendelkezik.

rap: November 8–16. között zajlik a 22. Olasz Filmfesztivál, vagyis a MittelCinemaFest Budapest. Mi a története ennek a fesztiválnak?

GLP: Először Budapesten valósult meg az Olasz Kultúrintézet kezdeményezésére. Az esemény az olasz filmművészet római központjának, az Istituto Luce Cinecittànak is elnyerte a tetszését, így bekapcsolódott a szervezésbe. A filmek nagy részét az Istituto Luce Cinecittà küldi a fesztiválra, mi pedig hozzáválogatunk olyan alkotásokat, amelyek szerintünk a magyar közönség számára különösen érdekesek lehetnek, és amelyeket az általunk már jól ismert magyar terjesztők szívesen forgalmaznak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.