rés a présen

Nők a központban

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. november 6.

Képzőművészet

Gabriele La Posta igazgató, Olasz Kultúrintézet

rés a présen: Milyen háttérrel érkezett Budapestre?

Gabriele La Posta: Politikatudományt és modern kori történelmet tanultam az egyetemen, a PhD-fokozatomat Európa történelméből szereztem meg. Néhány évet Rómában, az olasz külügy­minisztériumban dolgoztam, és ezután indult el diplomáciai karrierem. Először São Paulóba, Brazíliába neveztek ki az ottani olasz kultúrintézet élére, majd Limában, Peru fővárosában szolgáltam öt évet, és azután érkeztem ide.

rap: Mi volt itt a legnagyobb kihívás?

GLP: A két év Covid után az újranyitás: az olasz nyelvi kurzusokat és a kulturális eseményeket visszahozni az online térből a közösségi terekbe. Ugyanakkor megtartottuk az online nyelvtanulás lehetőségét is, mivel folyamatosan van rá igény, de a kezdetekben a normál élethez való visszatérést tartottam prioritásomnak.

rap: Milyen kulturális eseményeket preferál?

GLP: A történelmi jellegűeket természetesen és a „hetedik művészetet”, a filmet, mert az egyesíti magában a többi művészetet, és mindenki számára érthető. Az olasz filmművészet pedig igazán gazdag és világhírű múlttal rendelkezik.

rap: November 8–16. között zajlik a 22. Olasz Filmfesztivál, vagyis a MittelCinemaFest Budapest. Mi a története ennek a fesztiválnak?

GLP: Először Budapesten valósult meg az Olasz Kultúrintézet kezdeményezésére. Az esemény az olasz filmművészet római központjának, az Istituto Luce Cinecittànak is elnyerte a tetszését, így bekapcsolódott a szervezésbe. A filmek nagy részét az Istituto Luce Cinecittà küldi a fesztiválra, mi pedig hozzáválogatunk olyan alkotásokat, amelyek szerintünk a magyar közönség számára különösen érdekesek lehetnek, és amelyeket az általunk már jól ismert magyar terjesztők szívesen forgalmaznak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.