rés a présen

Forog a világ

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. október 30.

Képzőművészet

Nagy Kriszta Tereskova képzőművész

rés a présen: Utoljára tavaly állítottál ki Ez az életem vége címmel. Tényleg úgy gondoltad, hogy vége?

Nagy Kriszta Tereskova: Az életem a művészetem és a művészetem az életem. Természetesen azt gondoltam, hogy vége, és jön a lejtőn csusszanás. Ha tudni szeretnéd az okát, tönkrementem az anyám évekig tartó agonizálásában és az abúzusban, ami ebben a csomagban benne volt. Beleőrültem az évek óta tartó eseményekbe, kiütött a fájdalom, nem tudtam dolgozni úgy, ahogy eddig, nem tudtam figyelni az egészségemre, az alakomra, a szépségemre, a művészetemre, menekülnöm kellett a valóság elől. Most sem sokkal jobb a helyzet, de a kiállítás után történt valami, ami kijózanított, és kilátásba tudtam helyezni, hogy esetleg tévedtem.

rap: Most új, 18 éven felüliek által látogatható csoportos kiállításon szerepelsz november 21-ig az Artkartellben. Miről szól az I Like the Smell of It című tárlat, és milyen alkotásaid láthatók ott?

NKT: Mit is mondjak, a Szeretem az illatát egy Rihanna-szám címe. Ezek szerint ő is szereti. A kurátor Kocsis Katica koncepciója volt ez, és e köré vont be lányokat, nőművészeket. Katica úgy érzi, hogy még mindig vannak ledöntendő tabuk a szexualitás megélésével és önmagunk szexualitásának fölvállalásával kapcsolatban. Tőlem über szolid és nagyon régi melókat válogatott be. Javasoltam neki, hogy rakjuk ki a Mapplethorpe-sorozatomat, amelyet több mint tíz éve leszedettek velem a Kiscelli Múzeumban a megnyitó napja előtt pornográf tartalma okán, de ha jól értem, az még mindig tabu. Viszont kirakta három munkámat, amiről én magam sem tudom eldönteni, hogy műtárgy-e vagy szemét. A ’97-es cicis fotósorozatom három rontott darabját, amelyeket Katica kincsnek tart. Kint van még egy, talán ’86-os festményem, az első aktom, amelynek a modellje én voltam a tükörben. Imádom. Az benne az érdekes, hogy előtte nem tanultam festeni, szóval egyszerűen úgy születtem, hogy tudok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.