rés a présen

Forog a világ

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. október 30.

Képzőművészet

Nagy Kriszta Tereskova képzőművész

rés a présen: Utoljára tavaly állítottál ki Ez az életem vége címmel. Tényleg úgy gondoltad, hogy vége?

Nagy Kriszta Tereskova: Az életem a művészetem és a művészetem az életem. Természetesen azt gondoltam, hogy vége, és jön a lejtőn csusszanás. Ha tudni szeretnéd az okát, tönkrementem az anyám évekig tartó agonizálásában és az abúzusban, ami ebben a csomagban benne volt. Beleőrültem az évek óta tartó eseményekbe, kiütött a fájdalom, nem tudtam dolgozni úgy, ahogy eddig, nem tudtam figyelni az egészségemre, az alakomra, a szépségemre, a művészetemre, menekülnöm kellett a valóság elől. Most sem sokkal jobb a helyzet, de a kiállítás után történt valami, ami kijózanított, és kilátásba tudtam helyezni, hogy esetleg tévedtem.

rap: Most új, 18 éven felüliek által látogatható csoportos kiállításon szerepelsz november 21-ig az Artkartellben. Miről szól az I Like the Smell of It című tárlat, és milyen alkotásaid láthatók ott?

NKT: Mit is mondjak, a Szeretem az illatát egy Rihanna-szám címe. Ezek szerint ő is szereti. A kurátor Kocsis Katica koncepciója volt ez, és e köré vont be lányokat, nőművészeket. Katica úgy érzi, hogy még mindig vannak ledöntendő tabuk a szexualitás megélésével és önmagunk szexualitásának fölvállalásával kapcsolatban. Tőlem über szolid és nagyon régi melókat válogatott be. Javasoltam neki, hogy rakjuk ki a Mapplethorpe-sorozatomat, amelyet több mint tíz éve leszedettek velem a Kiscelli Múzeumban a megnyitó napja előtt pornográf tartalma okán, de ha jól értem, az még mindig tabu. Viszont kirakta három munkámat, amiről én magam sem tudom eldönteni, hogy műtárgy-e vagy szemét. A ’97-es cicis fotósorozatom három rontott darabját, amelyeket Katica kincsnek tart. Kint van még egy, talán ’86-os festményem, az első aktom, amelynek a modellje én voltam a tükörben. Imádom. Az benne az érdekes, hogy előtte nem tanultam festeni, szóval egyszerűen úgy születtem, hogy tudok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.