rés a présen

„Orvosok, ápolók vagy páciensek”

  • rés a présen
  • 2023. szeptember 13.

Képzőművészet

Soós Kata festőművész, kulturális antropológus

rés a présen: Mikor akadt be neked a kórház és a rendelő mint téma?

Soós Kata: A gyerekszülés hívta elő a gyerekkori kórházi emlékeimet a kétezres évek elején, a húszas éveimben, amikor több mint egy évet éltem a budapesti II. számú gyermekklinikán. A sok tapasztalat, amit gyerekként nem értünk, képekben, színekben, hangulatokban, szagokban, félszavakban rögzül. Vizuálisan ez a világ annyira erős számomra, hogy egészen otthonos. Ráadásul a közeli hozzátartozók, barátok betegségei is kényszerű módon otthonossá teszik. Ezt próbálom adaptálni a képeimen. A kórházak, rendelők belső életének tudatos képi feldolgozása egybeesik a társadalomtudományos kutatásaim megkezdésével, s azt az ellentmondást veszi alapul, hogy az otthonosság ellenére fenyegető és elidegenítő az intézményi működés. Szisztematikusan vizsgálom, hogy pontosan milyen is a dizájn, az építészeti tér, mi történik benne, illetve mi hol történik benne, hogy néz ki és miért. Az­óta már van szerencsém olyan fiatal építészekkel dolgozni egyetemi keretek között, akiknek talán lehetőségük lesz a jövőben megfazonírozni a kórházképeket a valóságban is.

rap: Milyen művek láthatók a Kórtörténet című kiállításodon?

SK: A 2005 és 2022 között festett és különböző helyszínek által inspirált képek láthatók az Art Kornerben szeptember 21-ig. Legtöbb a barcelonai műteremben, a budapesti kórházi megfigyelések nyomán személyesen átélt élményekre támaszkodva jött létre. A kettősség, ami bennem van, állandóan jelen van a képeken is. A múlt analízise a jelenben, Budapest értelmezése Barcelonában és fordítva. Rá­adásul a Covid alatt szerzett teljesen újszerű tapasztalatok is más kontextusba helyezték a régebbi képeket. A spanyolországi képek dinamikusabbak, teljesen más színvilágúak, a kékes covidmédiás fényelés kiütötte a valódi zöldeket. Az Art Korner pont ott van a Józsefvárosban, ahol utazásaim előtt öt éven keresztül dolgoztam a helyi roma közösségek bevonásával. Az egészségügyi ellátórendszert általában kritikával szemléljük, mert jobbat szeretnénk, egyenlőbbet, nyitottabbat, és ez teljesen jogos. Ugyanakkor sokak számára a bármilyen egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés is nehézségekbe ütközik. Onnan nézve már a bekerülés, a gondoskodás esélye is biztonságot jelent. Azt remélem, hogy az Art Korner terében (Bp. VIII., II. János Pál pápa tér 8.) rendezett kiállítások mindenkit megszólítanak, és lehetőséget biztosítanak izgalmas párbeszédre az említett témákban. A galéria mellett ott a sürgősségi, és jó lenne, ha betérnének a környéken dolgozó orvosok, ápolók vagy páciensek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.