rés a présen

„Orvosok, ápolók vagy páciensek”

  • rés a présen
  • 2023. szeptember 13.

Képzőművészet

Soós Kata festőművész, kulturális antropológus

rés a présen: Mikor akadt be neked a kórház és a rendelő mint téma?

Soós Kata: A gyerekszülés hívta elő a gyerekkori kórházi emlékeimet a kétezres évek elején, a húszas éveimben, amikor több mint egy évet éltem a budapesti II. számú gyermekklinikán. A sok tapasztalat, amit gyerekként nem értünk, képekben, színekben, hangulatokban, szagokban, félszavakban rögzül. Vizuálisan ez a világ annyira erős számomra, hogy egészen otthonos. Ráadásul a közeli hozzátartozók, barátok betegségei is kényszerű módon otthonossá teszik. Ezt próbálom adaptálni a képeimen. A kórházak, rendelők belső életének tudatos képi feldolgozása egybeesik a társadalomtudományos kutatásaim megkezdésével, s azt az ellentmondást veszi alapul, hogy az otthonosság ellenére fenyegető és elidegenítő az intézményi működés. Szisztematikusan vizsgálom, hogy pontosan milyen is a dizájn, az építészeti tér, mi történik benne, illetve mi hol történik benne, hogy néz ki és miért. Az­óta már van szerencsém olyan fiatal építészekkel dolgozni egyetemi keretek között, akiknek talán lehetőségük lesz a jövőben megfazonírozni a kórházképeket a valóságban is.

rap: Milyen művek láthatók a Kórtörténet című kiállításodon?

SK: A 2005 és 2022 között festett és különböző helyszínek által inspirált képek láthatók az Art Kornerben szeptember 21-ig. Legtöbb a barcelonai műteremben, a budapesti kórházi megfigyelések nyomán személyesen átélt élményekre támaszkodva jött létre. A kettősség, ami bennem van, állandóan jelen van a képeken is. A múlt analízise a jelenben, Budapest értelmezése Barcelonában és fordítva. Rá­adásul a Covid alatt szerzett teljesen újszerű tapasztalatok is más kontextusba helyezték a régebbi képeket. A spanyolországi képek dinamikusabbak, teljesen más színvilágúak, a kékes covidmédiás fényelés kiütötte a valódi zöldeket. Az Art Korner pont ott van a Józsefvárosban, ahol utazásaim előtt öt éven keresztül dolgoztam a helyi roma közösségek bevonásával. Az egészségügyi ellátórendszert általában kritikával szemléljük, mert jobbat szeretnénk, egyenlőbbet, nyitottabbat, és ez teljesen jogos. Ugyanakkor sokak számára a bármilyen egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés is nehézségekbe ütközik. Onnan nézve már a bekerülés, a gondoskodás esélye is biztonságot jelent. Azt remélem, hogy az Art Korner terében (Bp. VIII., II. János Pál pápa tér 8.) rendezett kiállítások mindenkit megszólítanak, és lehetőséget biztosítanak izgalmas párbeszédre az említett témákban. A galéria mellett ott a sürgősségi, és jó lenne, ha betérnének a környéken dolgozó orvosok, ápolók vagy páciensek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.