rés a présen

„Orvosok, ápolók vagy páciensek”

  • rés a présen
  • 2023. szeptember 13.

Képzőművészet

Soós Kata festőművész, kulturális antropológus

rés a présen: Mikor akadt be neked a kórház és a rendelő mint téma?

Soós Kata: A gyerekszülés hívta elő a gyerekkori kórházi emlékeimet a kétezres évek elején, a húszas éveimben, amikor több mint egy évet éltem a budapesti II. számú gyermekklinikán. A sok tapasztalat, amit gyerekként nem értünk, képekben, színekben, hangulatokban, szagokban, félszavakban rögzül. Vizuálisan ez a világ annyira erős számomra, hogy egészen otthonos. Ráadásul a közeli hozzátartozók, barátok betegségei is kényszerű módon otthonossá teszik. Ezt próbálom adaptálni a képeimen. A kórházak, rendelők belső életének tudatos képi feldolgozása egybeesik a társadalomtudományos kutatásaim megkezdésével, s azt az ellentmondást veszi alapul, hogy az otthonosság ellenére fenyegető és elidegenítő az intézményi működés. Szisztematikusan vizsgálom, hogy pontosan milyen is a dizájn, az építészeti tér, mi történik benne, illetve mi hol történik benne, hogy néz ki és miért. Az­óta már van szerencsém olyan fiatal építészekkel dolgozni egyetemi keretek között, akiknek talán lehetőségük lesz a jövőben megfazonírozni a kórházképeket a valóságban is.

rap: Milyen művek láthatók a Kórtörténet című kiállításodon?

SK: A 2005 és 2022 között festett és különböző helyszínek által inspirált képek láthatók az Art Kornerben szeptember 21-ig. Legtöbb a barcelonai műteremben, a budapesti kórházi megfigyelések nyomán személyesen átélt élményekre támaszkodva jött létre. A kettősség, ami bennem van, állandóan jelen van a képeken is. A múlt analízise a jelenben, Budapest értelmezése Barcelonában és fordítva. Rá­adásul a Covid alatt szerzett teljesen újszerű tapasztalatok is más kontextusba helyezték a régebbi képeket. A spanyolországi képek dinamikusabbak, teljesen más színvilágúak, a kékes covidmédiás fényelés kiütötte a valódi zöldeket. Az Art Korner pont ott van a Józsefvárosban, ahol utazásaim előtt öt éven keresztül dolgoztam a helyi roma közösségek bevonásával. Az egészségügyi ellátórendszert általában kritikával szemléljük, mert jobbat szeretnénk, egyenlőbbet, nyitottabbat, és ez teljesen jogos. Ugyanakkor sokak számára a bármilyen egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés is nehézségekbe ütközik. Onnan nézve már a bekerülés, a gondoskodás esélye is biztonságot jelent. Azt remélem, hogy az Art Korner terében (Bp. VIII., II. János Pál pápa tér 8.) rendezett kiállítások mindenkit megszólítanak, és lehetőséget biztosítanak izgalmas párbeszédre az említett témákban. A galéria mellett ott a sürgősségi, és jó lenne, ha betérnének a környéken dolgozó orvosok, ápolók vagy páciensek.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.