Pionyírok klubja (WOMEX 2004)

Világzene kilóra, leárazva, barátilag, szponzorálva, akciósan, alkalmilag, méretre szabva, unikálisan, mixelve, fuzionálva, ahogy tetszik: a WOMEX-en minden kapható. A kérdés legfeljebb az, hogy valójában erre lett-e kitalálva.

World Music Expót 1994-ben rendeztek elõször Berlinben, és most Essenben tizedszerre, ugyanis a koppenhágait - összekülönbözve a helyiekkel - törölni kellett '96-ban. Ez a tisztes jubileum többeket nosztalgiára sarkallt: "Emlékszel még, amikor '91-ben összeültünk a Szovjet Kultúra Házában?", vagy "Lám, mibõl lett a cserebogár?", vagy "Ilyen lovat akartunk mi, apám?" - és így tovább. Mindazok, akik '94-ben is regisztráltatták magukat, ezúttal aranyszínû törzsgárda plecsnit kaptak: "10 Years - WOMEX Pioneers Club". Az idõ persze megszépíti a kezdetet, mikor is "még csak" háromszázötven (regisztrált) látogatót és harminc kiállítót jegyzett a rendezvény. Az ember pedig hajlamos elfeledni, hogy akkoriban veszteséges volt a vásár, és azt gondolja, hogy mégiscsak, az volt az igazi. A hõskor. Amikor - és ahogyan - szárba szökkent a mozgalom.

Nos, a mozgalom 1991-ben szökkent szárba, amikor a WOMEX elõdjeként mûködõ BID (Berlin Independence Days) világzenei szekciója megalakította az Európai Világzenei Fesztiválok Fórumát. Aztán a BID két év múlva kifújt, úgyhogy lépni kellett: ekkor állt elõ a Heimatklange Fesztivált és a Piranha lemeztársaságot vezetõ Borkowsky Akbar a WOMEX ötletével.

A koppenhágai fiaskó után adódtak még kellemetlenségek: a marseille-i vásár '97-ben drasztikus anyagi kudarccal zárult, majd szakadás történt a fórumban, és Borkowsky ellenlábasai létrehoztak egy "ellenvásárt" Strictly Mundial néven. (Ennek az lett volna a küldetése, hogy minden alkalommal egy-egy másik földrajzi régiót járjon körül, s ebben lehetett volna ráció, ha a fórum török partnere tavasszal nem nyúlja le a regisztrációkra és a standokra befolyt zsugát. De lenyúlta, mi több: azóta semmi hír, úgyhogy alighanem több veszett Isztambulnál: számomra legalábbis a Strictly Mundial egy disznó mûkedvelõ alakulattá fokozta le magát.)

A WOMEX pedig lépegetett egyre magasabbra, tovább. Tavaly Sevillában már több mint kétezer szakmabéli járt, és háromszáz kiállító osztozkodott kétszáz standon. (Túlnyomórészt a zenekaraikat kínáló ügynökségek, kisebbségben a kiadók, fesztiválok, médiumok.) Hogy az idei kiadás ezt a nagyságrendet überelte volna, arról még nem érkezett hír, de szerintem nem. Mindenesetre a közelében járt, ami ugyancsak elképesztõ, hiszen Sevilla és a Ruhr-vidék fílingje... - gondol-janak csak bele. És hát tény: lassacskán olyan méretûvé vált az adok-veszek, akár egy karácsonyi vásáron, és

besokallni

sem nehéz, annyi a gagyi. Ahogy a világzene kinõtte magát a szubkultúrából és befészkelõdött a mainstreambe, egy csomó kínos vállal-kozás csimpaszkodott rá, de ez így szokott lenni a jobb családokban is, gondolom. Ez van. Ennek a bekezdésnek sajnos nem tudok biztatóbb véget adni: igen, a világzene kommercializálódásával természetesen a WOMEX kínálata is felhígult, de ha ez kellett a fennmara-dásához, akkor én nem fogok duzzogni emiatt. Duzzogni másért szoktam.

Egy WOMEX-nek, mint tudjuk, három lába van. A vásározó része "hozott anyagból" dolgozik, s ugye az iparosodás jelét mutatja, de akinek biztos a szimata, azért ebbõl bõven kiszippanthatja a magáét. Szóval végül is oké. A negyvenöt perces kis konferenciákkal sosem volt baj, az mindig is a WOMEX húzóágának bizonyult - idén többek közt ilyen témákkal: kalózkodás a fejlõdõ országokban, afrikai underground, keleti zene Európában, a dél-afrikai demokrácia tíz évének kihívásai, szibériai zene határtalanul, világzene DVD-n, világzene és cenzúra, bejárat a senki földjére északon. Viszont az esti koncertek... - na, ott már évek óta gond van.

Én úgy látom, hogy nem lett volna szabad megszüntetni a "mûvészeti igazgató" tisztséget, s helyette egy héttagú testületet - a 7 szamurájt - bízni meg a program összeállításával. Attól, hogy megszûnt a személyes felelõsség, nem váltak sem demokratikusabbá, sem színesebbé a kiválasztás szempontjai, mindössze annyi történt, hogy 1999 óta nem tudni, hogy ki a hunyó. Amit tudni lehet, az viszont eléggé lehangol: a legfontosabb szempont már nem az, hogy kit kellene "mindenáron" bemutatni, hanem hogy melyik versenyzõ képes az úti- és szállásköltségét finanszírozni. Idén ötszázan jelentkeztek, és közel ötvenen kaptak lehetõséget - a zsûri szándéka szerint stilárisan és földrajzilag kiegyensúlyozottan.

Hogy a maradék négyszázötvenbõl még hányan fértek volna a keretbe, az szerencsétlen kérdés lenne, ám hogy a befutók közül többen is "kilógtak" a sorból, az tiszta sor. Vagy mert más mûfajban utaztak, mint például a mexikói Astrid Hadad kabaré-énekesnõ, vagy mert unalmasak voltak, mint a perui Familia Pillco trió, vagy történetesen azért, mert a WOMEX helyszínéül szolgáló Zeche Zollverein - egykor bánya, ma kultúrközpont - akusztikája vagy mérete bekavart. Komoly gond volt a hangosítással, némelyik produkció pedig azt kívánta volna, hogy ne egy "átjáróházban", hanem diszkrétebb viszonyok közepette lehessen élvezni. Persze meglehet, ez nem "adekvát" igény. Végül is ilyenkor négy színpadon, tizenöt perces eltolódással zajlanak a koncertek, szóval nincs mese: az ember vagy folyamatosan rohangál, hogy minél több mûsorba belekóstoljon, vagy kiválaszt magának hatot-hetet, hogy aztán kiderüljön: rossz lóra tett. Én elég sokat rohangáltam, mégis megüt a guta: a svájci Erika Stucky éneke és a lengyel harmonikás Motion Trio kimaradt.

De azért

nem sajnáltatom

magam. Elvégre két olyan társasággal gazdagodtam, amibõl egy is súlyos adomány. A mali Adama Yalombára azóta vadászok, hogy a Le Festival au Désert válogatáson hallottam, és most már leírható: az én emberem. Yalomba mindenféle tradicionális hangszeren játszik, csak húr legyen rajta, a zenekarát pedig gitárosok és dobosok alkotják - csupa fülig érõ száj, telis-tele szenvedéllyel meg hittel meg intenzitással. Hasonlóan gondolkodik a guineai Ba Sissoko is, aki villany-gitár gyanánt használja a korát, de én Yalombára esküszöm: szerintem sokkal jobbak a dalai. ' azon kevesek közé tartozik, akiknek el-hiszem: egy másik, egy jóval feketébb világból eredtek útnak a gyökereim.

A másik csapat teljesen ismeretlen volt idáig. Belgiumból jöttek, és DAAU - Die Anarchistische Abendunterhaltung a nevük. Hegedûvel, csellóval, klarinéttal, harmonikával, dobbal és bõgõvel játsszák a magukét - valami egészen különleges, sosem hallott ötvözetét kortárs kamarazenének, dzsessznek, etnónak. "Vadonatúj" muzsikát a "régi" katarzissal - feltétlen tessenek utánajárni: www.daau.com.

A többieket inkább hagynám. A Jaipur Kawa Brass Bandet legközelebb inkább egy rádzsasztáni lakodalmas menetben, a kubai Ska Cubanót mondjuk egy havannai szálloda halljában, a szenegáli Didier Awadi hiphopját pedig... - nem, azt inkább sehol. A marokkói Jil Jilala egykor a gnawa úttörõje volt, de már megfáradt, a belga-brazil Think of One presents Cuva Em Pó széthullott a színpadon, az algériai Djamel Laroussi pedig hatalmas felhajtással aprócska popdalokat rázott ki magából.

Magyar zenekar nem lépett fel a WOMEX-en. Ronda dolog, de ez van: most nem kellettünk. (Tavaly sem.) Hanem a vásáron, a standok között egy "The Hungarians" feliratú is állt, mégpedig három biztos lábon. A Sziget Fesztivál a fel-lépõket mustrálta, a SongFlower Artist Management (többek közt) a Muzsikás együttest és Juhász "Mitsoura" Mónikát menedzselte, míg a Hangvetõ/FolkEurópa Kft. a kiadott lemezeit terítette a világban. S annál a standnál mindig nagy nyüzsgés volt, tényleg, a legkomolyabban mondom. És korántsem csak a grátisz pálinkakóstolás kedvéért.

Marton László Távolodó

Essen, október 27-31.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.