Fesztivál: Ma Svejk, holnap Stázi (Kelet-Európa Cottbusban)

  • Fehéri György
  • 2004. november 11.

Képzőművészet

November 2. és 6. között rendezték meg a németországi Cottbus városában a 14. Kelet-európai Filmfesztivált, melyen Antal Nimród Kontroll címû filmje több díjat is nyert. 2005-ben, a 15. és így jubileumát ünneplõ fesztiválon Magyarország áll majd a rendezvény fókuszában.

Hogy mitõl is kelet-európai egy film, kiderül a fesztivál szabályzatából: "...ha annak producere vagy egyik koproducere a korábbi európai >>szocialistaA fesztivál idei vendég országa (tudjuk: "Schwerpunktja") Csehország. S ha Csehország, akkor persze Svejk. Egy fiatal, sportos és jól ápolt német színész áll a színpadon, s igyekszik - a derék katonához méltóan - borostásnak-pocakosnak látszani. Üres pipáját szotytyongatva hibátlan grammatikával töri a német nyelvet - vagyis moderálja az ünnepélyes megnyitó mûsorát.

A közönség soraiból valószínûleg az én homlokomon jelenik meg az elsõ verejtékcsepp, ugyanis már tudom, amit a többiek ekkor még nem: jövõre Magyarországot éri a "fókuszban levés" megtisztelõ címe. S így már nem is Svejket látom mikrofonnal a kezében szellemeskedni, hanem képzeletem vetítõvásznán Piroschka (a külföldön legendává lett "Ich denke oft an Piroschka" címû Kurt Hoffmann-filmbõl), avagy talán sokkal inkább a Csárdáskirálynõ Stázija jelenik meg. Utóbbi - ezzel a névvel! - Németországban csakis siker lehet.

Svejk bokacsattogtatását a tósztok szakítják meg, a prominens szónokok hol a házastársuknak ("túl vagyunk az elátkozott 13. éven"), hol a gyereküknek ("kamaszkorába lépett", "a konfirmáció elõtt áll") mondják a 14. Cottbusi Filmfesztivált.

Az enyhe provincialitást és a fogadások nehezen elviselhetõ könynyûségét azonban újra és újra jólesõen szorítja háttérbe a filmek már korántsem édeskés világa.

A sötétség gyermekei

Rögtön az elsõ nap játsszák Andrej Proskin 2003-ban készült filmjét: Lepkejáték. 17-18 éves fiatalok, valahol Oroszországban. Rockzene és pia, unalom és bûnözés. Teljesen világos, semmi értelme felnõni. A jövõ: lerohadt lakások, magány, kosz, munkanélküliség, korrupció. A gyerekek lelke egy-egy pillanatra talán még szép is, de kicsi és szelídíthetetlen vadállatokként ugyanúgy isznak és ugyanúgy képtelenek szeretni, kapcsolatokat kötni és megtartani, mint a mintaként elõttük álló szüleik. A film kétségbeesett, kissé giccsgyanús befejezése végül is nem bántó: a megelõzõ másfél óra feneketlen reménytelenségével egyszerûen nem lehet hazaküldeni a nézõket. Érdemes visszaidézni az NDK egyik kedvelt szlogenjét: "A Szovjetuniótól tanulni annyit jelent, mint gyõzni tanulni." A filmben látottak fényében a keleti tartományokban sígy a fesztivál városában is dúló, 20 százalékhoz közelítõ munkanélküliség és az a pár kopaszra nyírt fiatalember, akik miatt este árnyékként igyekszem suhanni az utcán, csak - ahogy errefelé mondják - "peanuts"-nak, vagyis semmiségnek tûnik.

A magyar filmek kezdettõl fogva hangsúlyosan vannak jelen Cottbusban. 1991-ben Mész András a Meteóval, 1996-ban Fekete Ibolya a Bolse vitával nyert fõdíjat.

Idén a játékfilm kategóriában, a versenyfilmek között a Kontroll (Antal Nimród) és a Szezon (Török Ferenc), a rövidfilmek versenyében pedig a Nyári délután (Mátyássy Áron) szerepelt, a "nemzeti sikereket" Sas Tamás Apám beájulna címû filmje képviselte. Bemutatták mindezeken kívül még Tóth Barnabás Vonaton címû 11 percesét, valamint a záró programban Tarr Béla Prológ, a Svejk konferálta nyitóünepségen pedig Török Ferenc 26 perces, A szabadság szobra címû munkáját is.

Utóbbi annak a tíz filmbõl álló sorozatnak egy darabja, amelyet tíz kelet- és délkelet-európai producer és rendezõ német segítséggel forgatott le. A projektek finanszírozói arra kérték az újonnan az EU-ba felvett országok rendezõit, hogy olyan forgatókönyveket készítsenek, melyek a nemzeti mítoszok és emlékmûvek problémájára dokumentarista eszközökkel igyekeznek rá-kérdezni. Török Ferenc a Szabadság-szobor és a sörnyitó lehetséges kapcsolatát taglalja.

Tízek évadja

A tíz film egyébként "A tízek kulturális évadja" címû projektnek is része. Egy éven keresztül, 2004 és 2005 májusa között a berlini magyar nagykövetség volt kultúrattaséjának, dr. Breier Zsuzsának kezdeményezésére és irányításával igyekeznek a szervezõk elõsegíteni az EU-ba frissen felvett országok és a német kultúra párbeszédét. A projekt keretében rendezett "EU pozitív" címû képzõmûvészeti kiállítás a napokban zárt be; decemberben Modern mítoszok címmel látható majd sorozat a tíz ország kortárs filmmûvészetébõl; szállást, megélhetést és anyagköltséget biztosító ösztöndíjjal segítik az új EU-országokból érkezett fiatal mûvészek munkáját, sakkor még nem szóltunk a számtalan egyéb irodalmi, zenei, tánc- stb. programokról (www.kulturjahrderzehn.de).

A szombat esti díjkiosztáson a Kontroll aratott. Elnyerte a FIPRESCI díját, az Ökumenikus Zsûri Díját, a közönségdíjat és a Best Debut Film díjat. A Vonaton különdíjat kapott.

A tizenkétezer eurós fõdíjat az orosz-kazahsztáni-francia-német koprodukcióban készült Skizo, egy 15 éves autista fiú Kazahsztánban játszódó története nyerte, rendezõje az 1968-ban született Gulsad Diaszovna Omarova.

Hogy miért bennünket választották a jövõ évi fõvendégnek, Roland Rust így indokolta: "A jubileumi, 15. fesztivál fókuszát a film-országként is ismert Magyarországra irányítjuk. A magyar film eredetisége, mûvészi-innovatív ereje semmilyen más kelet-európai ország filmiparának termékeihez sem hasonlít-ható. A nemrégiben kibocsátott s az egész kelet-európai régióban ez idáig egyedülálló filmtörvény segítségével Magyarország sokat ígérõ perspektívát nyit a külföldi befektetõk és koprodukciós partnerek számára is."

Mindez persze igen jól hangzik. Csak azt a jövõ évi megnyitót, Piroschka és Stázi duettjét ússzuk meg valahogy.

Fehéri György

(Berlin)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.