Kiállítás

Popkoporsó

A Dús

  • Hajdu István
  • 2015. április 6.

Képzőművészet

A templomtérbe állított monumentális hasáb, a néhány hatalmas pannó, a vetítés, valamint a fényjáték, a sötétből hol kiderengő, hol kivillanó foltok, formák, feliratok a szó igazi értelmében teátrális impresszió gyanánt zuhannak a néző retinájára – klasszikus retinális művészettel állt elő Dús László (Duchamp morgását meg sem hallva), feliben-harmadában Gesamtkunstwerkkel, de legalábbis crossover dramaturgiával.

A nagy téglatest, mint valami sztélé, melyre ráíródott a művész pályájának szinte minden gesztusa, a tér tengelyében rendíthetetlen mértani idomként feszül, síkjain viszont a szétomló káosz ömlik telibe: Dús az elmúlt ötven év képzőművészetének általa fontosnak tartott lapjait kasírozta szimbolikusan az oldalakra, ön­ironikusan, gúnyosan, vicceskedve, bánattal telve, fontoskodva, kétkedve, magabiztosan. Ahogy az évszázados tér és a napokban elkészült műegyüttes kettőssége sötét és világos íveket húz, okszerűen ugyanígy kettős a néző ér­zése. A lírai lexikon és a kaotikus műtörténet látványos kulisszái között bolyongva eldönthetetlen, hogy a mester tanítani (konstruálni) vagy feledtetni (dekonstruálni) akar; kideríthetetlen, hogy öniróniája vagy szarkazmusa az élénkebb, harsányabb, s mert az ambivalencia, a bizonytalanság a képek és a néző megbonthatatlan barátságának záloga, a kiállítás vagy, mondjuk, installáció roppant termékenyen érteti meg/félre önmagát. Hogy melyik melyik és mikor melyik, a szemlélő döntésére van bízva.

Bizonyosnak látszik számomra, hogy Dús, akarva-akaratlanul, keserű kommentár gyanánt (is), valamint analitikus szintézisként, más szempontból szintetikus analízisként tárja munkáját a látogató elé, s fő tétele a kizárólagosság tagadása. Ehhez, gondolom én, a sokáig számára is vonzó áramlat, az absztrakt expresszionizmus prófétájának, Clement Greenbergnek a szavait kifordítva juthatott el, hosszú praxisa alatt. Vagy ha nem is ennek révén, az bizonyos, hogy Greenberg véleménye a pop-artról, neodadáról – Dúsra korán és máig hatottak ezek – befolyásolták gondolkodását, valószínűleg tiltakozásra késztették, mostani nagy, szintetikus munkája erről (is) tanúskodik. Greenberg 1969-ben kijelentette: „Nyilvánvalóvá vált, hogy a művészet anélkül is lehet meghökkentő, hogy bármi önmagában meghökkentőt – sőt, újat – tenne vagy mondana. Maga a meghökkentő, látványos vagy nyugtalanító jelleg vált konvencionálissá, a biztonsá́gos jó ízlés részévé.” (Avantgárd attitűdök: új művészet a hatvanas években.) Egyrészt igaza volt, másrészt tévedett, és nem sejthette, mi minden jön még. Nem látta vagy nem tudta, hogy nem az absztraktban, hanem az expresszionizmusban van a „gyúanyag”, a nem konvencionális örök forrása. „Nincs az a művészi rakétaszerűség és üres doboz vagy egy mű, ami felás, szé́tdobá́l, ugrándozik vagy szortí́roz, amely annyira meghökkentette volna a felkészületlen ízlést az utóbbi években, mint néhány olyan alkotás, amelyet nyugodtan nevezhetünk táblaképnek, vagy néhány másik, amely deklaráltan nem kíván más lenni, mint szobor. Legyen szó bármely médiumró́l, a művészet – összesűrűsödve azzá, amit a tapasztalatban kivált – viszonyokból és arányokbó́l születik meg… Egy egyszerű, díszítetlen doboz is sikert érhet el ezen a téren; és ha mégsem sikeres, az nem azért van, mert csak egy doboz, hanem mert arányai, méretei nem ihletettek.”

Mintha ezeket a szavakat fordítaná meg Dús, és állítaná Greenberget a fejéről a talpára, amikor kijelenti, vagyis kiábrázolja: nemcsak a „forma” helyességén, perfektségén múlik a mű titka-lényege, de olykor a leíráson, a formára rakódott, ráíródott rétegen, sőt: lepedéken is.

És a keletkezett vagy teremtett káoszban… A nagy hasáb (koporsó?) tetején – közvetlenül nem, csak a falra vetített képen látható – maga a művész hever, vagyis kinyúlva van, nyitott szemmel, kezében püspökbot módjára méretes festőhengert szorongat. Mintha magának Sirone-nak, a Csontbrigád kapitányának reinkarnációja lenne, azok után, hogy „úgy érezte, nyomban végigzuhan egész hosszában a padlón. Már emelkedett is feléje a sok korhadt deszka, és süllyedt a mennyezet, míg hegyesszögben a küszöbön áthatolva szelíden kettéválnak és rezegve sokasodnak a tárgyak. A kettős kontúrú képek: (…) minden átlátszó, csupa érintkező körvonal, zavarosan, kuszáltan, egymásra torlódó síkok káoszában.”

Vagyis a retrospektív rendben.

Dús László kiállítása, Fővárosi Képtár, Templomtér, Bp. III., Kiscelli u. 108., nyitva április 6-áig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."