Kiállítás

Popkoporsó

A Dús

  • Hajdu István
  • 2015. április 6.

Képzőművészet

A templomtérbe állított monumentális hasáb, a néhány hatalmas pannó, a vetítés, valamint a fényjáték, a sötétből hol kiderengő, hol kivillanó foltok, formák, feliratok a szó igazi értelmében teátrális impresszió gyanánt zuhannak a néző retinájára – klasszikus retinális művészettel állt elő Dús László (Duchamp morgását meg sem hallva), feliben-harmadában Gesamtkunstwerkkel, de legalábbis crossover dramaturgiával.

A nagy téglatest, mint valami sztélé, melyre ráíródott a művész pályájának szinte minden gesztusa, a tér tengelyében rendíthetetlen mértani idomként feszül, síkjain viszont a szétomló káosz ömlik telibe: Dús az elmúlt ötven év képzőművészetének általa fontosnak tartott lapjait kasírozta szimbolikusan az oldalakra, ön­ironikusan, gúnyosan, vicceskedve, bánattal telve, fontoskodva, kétkedve, magabiztosan. Ahogy az évszázados tér és a napokban elkészült műegyüttes kettőssége sötét és világos íveket húz, okszerűen ugyanígy kettős a néző ér­zése. A lírai lexikon és a kaotikus műtörténet látványos kulisszái között bolyongva eldönthetetlen, hogy a mester tanítani (konstruálni) vagy feledtetni (dekonstruálni) akar; kideríthetetlen, hogy öniróniája vagy szarkazmusa az élénkebb, harsányabb, s mert az ambivalencia, a bizonytalanság a képek és a néző megbonthatatlan barátságának záloga, a kiállítás vagy, mondjuk, installáció roppant termékenyen érteti meg/félre önmagát. Hogy melyik melyik és mikor melyik, a szemlélő döntésére van bízva.

Bizonyosnak látszik számomra, hogy Dús, akarva-akaratlanul, keserű kommentár gyanánt (is), valamint analitikus szintézisként, más szempontból szintetikus analízisként tárja munkáját a látogató elé, s fő tétele a kizárólagosság tagadása. Ehhez, gondolom én, a sokáig számára is vonzó áramlat, az absztrakt expresszionizmus prófétájának, Clement Greenbergnek a szavait kifordítva juthatott el, hosszú praxisa alatt. Vagy ha nem is ennek révén, az bizonyos, hogy Greenberg véleménye a pop-artról, neodadáról – Dúsra korán és máig hatottak ezek – befolyásolták gondolkodását, valószínűleg tiltakozásra késztették, mostani nagy, szintetikus munkája erről (is) tanúskodik. Greenberg 1969-ben kijelentette: „Nyilvánvalóvá vált, hogy a művészet anélkül is lehet meghökkentő, hogy bármi önmagában meghökkentőt – sőt, újat – tenne vagy mondana. Maga a meghökkentő, látványos vagy nyugtalanító jelleg vált konvencionálissá, a biztonsá́gos jó ízlés részévé.” (Avantgárd attitűdök: új művészet a hatvanas években.) Egyrészt igaza volt, másrészt tévedett, és nem sejthette, mi minden jön még. Nem látta vagy nem tudta, hogy nem az absztraktban, hanem az expresszionizmusban van a „gyúanyag”, a nem konvencionális örök forrása. „Nincs az a művészi rakétaszerűség és üres doboz vagy egy mű, ami felás, szé́tdobá́l, ugrándozik vagy szortí́roz, amely annyira meghökkentette volna a felkészületlen ízlést az utóbbi években, mint néhány olyan alkotás, amelyet nyugodtan nevezhetünk táblaképnek, vagy néhány másik, amely deklaráltan nem kíván más lenni, mint szobor. Legyen szó bármely médiumró́l, a művészet – összesűrűsödve azzá, amit a tapasztalatban kivált – viszonyokból és arányokbó́l születik meg… Egy egyszerű, díszítetlen doboz is sikert érhet el ezen a téren; és ha mégsem sikeres, az nem azért van, mert csak egy doboz, hanem mert arányai, méretei nem ihletettek.”

Mintha ezeket a szavakat fordítaná meg Dús, és állítaná Greenberget a fejéről a talpára, amikor kijelenti, vagyis kiábrázolja: nemcsak a „forma” helyességén, perfektségén múlik a mű titka-lényege, de olykor a leíráson, a formára rakódott, ráíródott rétegen, sőt: lepedéken is.

És a keletkezett vagy teremtett káoszban… A nagy hasáb (koporsó?) tetején – közvetlenül nem, csak a falra vetített képen látható – maga a művész hever, vagyis kinyúlva van, nyitott szemmel, kezében püspökbot módjára méretes festőhengert szorongat. Mintha magának Sirone-nak, a Csontbrigád kapitányának reinkarnációja lenne, azok után, hogy „úgy érezte, nyomban végigzuhan egész hosszában a padlón. Már emelkedett is feléje a sok korhadt deszka, és süllyedt a mennyezet, míg hegyesszögben a küszöbön áthatolva szelíden kettéválnak és rezegve sokasodnak a tárgyak. A kettős kontúrú képek: (…) minden átlátszó, csupa érintkező körvonal, zavarosan, kuszáltan, egymásra torlódó síkok káoszában.”

Vagyis a retrospektív rendben.

Dús László kiállítása, Fővárosi Képtár, Templomtér, Bp. III., Kiscelli u. 108., nyitva április 6-áig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”