Kiállítás

Posztszovjet – Szilágyi Lenke fotói 1990–2002

Képzőművészet

Andrej Tarkovszkij szerint a szépség nem tárulkozik fel olyan embereknek, akik nem szomjúhozzák vagy félreértelmezik az igazságot, és bár fogalmam sincs, mi hajtotta Szilágyi Lenkét a Volgán imbolygó Petrokreposzty fedélzetére vagy épp Szimferopolba, az biztos, hogy az OSA Archívum kiállításán (kurátor: Székely Katalin) a fénykép igazsága megmutatkozik.

Túl könnyű volna „csak” útinaplóként vagy szubjektív, lírai impressziókként, ügyesen elkapott utcai pillanatokként értelmezni a fotókat. Persze embereket látunk a tájban, ahogy felfedik önmagukat a messziről jött idegen objektívjének: nyitott arcok egy poszt-apokaliptikus, kóbor kutyákkal teli édenben. Csak győzzük állni a tágas kiállítótérben a fiatal halász vagy a kutyájával büszkélkedő, melegítős pityeri kislány szenvtelen tekintetét! Egy elmúlt korszak arcai ezek, arcok, amelyeken nyomott hagyott „Oroszország”. És a letűnt kor egy letűnt fotótechnikai eljárással készített, fekete-fehér fényképeken tárul elénk. Szilágyi posztszovjet világának szabályai elragadóan kiismerhetetlenek: az emberek nagykabátban nézik a tatról a teliholdat; aranyfog csillan a 16 éves lányok mosolyában; az aranyló fűzfaerdő csuvasok házait rejti. Itt arról mesélnek anekdotákat, hogy emberhúsból készül a pirog és ágynemű csontgombjából a húsleves. Alighanem e rejtélyes öntörvényűségből, és annak pártatlan rögzítéséből származik Szilágyi képeinek dezorientáló időtlensége. Ezáltal válnak a képek az emberi állapot metaforájává, és lesznek az igazság örök szomjúhozásának kegyetlen dokumentumai.

Pálos Máté

Centrális Galéria, nyitva: szeptember 20-ig


Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.