rés a présen

"Mi a művészet?"

Tarr Hajnalka képzőművész, kurátor

  • .
  • 2011. június 30.

Képzőművészet

rés a présen: Honnan ered a Nemzeti Galéria Privát labirintusok című kiállításának ötlete?

Tarr Hajnalka: Másfél éve kezdtem el autizmussal élő fiatal felnőtteknek rajzfoglalkozásokat tartani két okból: egyrészt nagyon megragadott az a sajátos megközelítés, ahogyan ők látják, érzékelik, illetve próbálják értelmezni a világot, másfelől pedig azért, mert a rajzaikban olyan alkotói metodikát, attitűdöt láttam, ami gyakran visszaköszön nekem a kortárs művészetből. Ezt a zavarba ejtő hasonlóságot annyira izgalmasnak találtam, hogy megkerestem a Nemzeti Galériát, hogy mutassunk be egy kortárs művészek és autizmussal élő alkotók munkáiból álló kiállítást.

rap: Hogyan lettél a kiállítás kurátora?

TH: Fontosnak tartottam, hogy az első csomag ceruza megvásárlásától egészen a keretezésig, kiállításrendezésig stb. minden pontosan úgy történjen, ahogy én azt elképzeltem akkor, amikor az első rajzokat megláttam. A prezentáción rengeteg minden múlik, és mint kurátor tudtam a leginkább kontrollálni ezeket a pontokat.

rap: Képzőművészként is érdekel az autizmus?

TH: Azt hiszem, nincs ilyen, hogy képzőművészként vagy nem képzőművészként. Ha valami érdekel, akkor az teljes mértékben leköt, és olykor egy műtárgy lesz belőle, olykor meg egy izgalmas beszélgetés, néha meg még az sem, csak pár hét besózott állapot. Az autizmus nekem a markáns "nem értés" állapota. 'k anélkül a belső tolmács nélkül születtek, aki minden pillanatban fordítja nekünk, hogy mégis mi van, mi történik, mi mit jelent. Az én belső tolmácsom se túl képzett, és nagyon ijesztő, amikor fordítás nélkül maradok. Senki sem érti pontosan, hogy mi történik körülötte vagy benne, és ez mindenkinek félelmetes. Az autizmussal élő ember ezzel sokszorosan van így. A munkáim nagyjából arról szólnak, hogy próbálom megérteni, ahogy a dolgok vannak. Az autizmus azért otthonos pálya, mert egyfelől tudom, hogy milyen érzés nem érteni a dolgokat, ugyanakkor azt is, hogy evidenciák hiányában az ember kevésbé tud közlekedni ugyan, de sokszor sokkal izgalmasabb módon közelít rá a dolgokra, mint más.

rap: Ki hogyan reagált a kiállításra?

TH: A kortárs művészek csodálkoztak, tetszett nekik, generálódott bennük egy feszes, de érdekes dilemma, ami amúgy is ott lappang szerintem egy művész bőre alatt minden percben. Mi a művészet, ki miért és mit csinál satöbbi. Az autizmussal élő alkotók a legkülönbözőbb módon reagáltak, volt, aki megtalálta és élvezte a saját világához közeli kortárs műveket, és volt, aki végig a névkártyákon szereplő dátumokkal volt elfoglalva vagy éppen a képeket borító üveg tapintásával.

rap: Meddig látható a kiállítás, mikor vannak tárlatvezetéseid?

TH: A kiállítás szeptember 18-ig látható, de azon vagyunk, hogy egy kicsit meghosszabbítsuk. Az egész projektet a Mosoly Otthon Alapítvánnyal csinálom, ami autista lakóotthonok támogatásával foglalkozik. Tavaly a MOHA már levezényelt egy sikeres aukciót autista művekből a Műcsarnokban, idén szeretnénk ezt megismételni. Gondolkozunk nemzetközi kiállításokban is. Tárgyalások folynak a Magyar Képzőművészeti Egyetem tanár szakával, hogy képezhessünk művészhallgatókat, akik szeretnének hasonló rajzkurzusokat tartani autizmussal élőknek. Rengeteg terv van.

rap: Mikor lesz saját kiállításod?

TH: Bécsben a Krinzinger Galériában nyílik egy csoportos kiállítás június 30-án, Siófokon egy másik csoportos már megy a 320 fok galériában, és kilátásban van két nagyobb installációs projekt is. Szeretnék két éven belül egy könyvet összerakni az autista rajzok elemzéséről és mindarról, amit egy képzőművész hozzátehet ehhez.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.