Kiállítás

Stanley Kubrick

  • Kovács Bálint
  • 2014. augusztus 21.

Képzőművészet

Stanley Kubrick van annyira fontos alkotója a filmtörténetnek, egyúttal annyira erős mágnese a mozipénztáraknak, hogy az életművét bemutató kiállításnak bőven legyen hová nyúlnia az olyan bűnös élvezetet jelentő szórakoztatástól kezdve, mint a Mechanikus narancs Moloko-tejbárjának széttett lábú nő­szobrai egészen az olyan filmszakmai finomságokig, mint a steadicam használata vagy az újszerű vágótechnikák bemutatása.

És a Berlin, Róma, Los Angeles és sok más nagyváros után most épp Krakkóban látható Kubrick-kiállítás mindkét vonalat pedzegeti, de igazán csak a felszínen élvezkedik. Vannak vetítések, de alig akadnak hozzájuk magyarázó szövegek; van pár filmtechnikai érdekesség, szám szerint talán kettő; van egy darab értelmezési kísérlet a 2001: Űrodüsszeia kapcsán, de az meg közhelyes és meredek.
A filmek kanonizációjáról, kontex­tusáról, hatásáról, készítésükről viszont szinte semmi információ, legfeljebb csak az olyan mókásabb daraboknak jut hely, mint a Lolita miatt tiltakozó papok levelei.

Marad tehát tanítás helyett az egész nép szórakoztatása, az viszont nem középiskolás fokon. Az életmű minden filmjének szenteltek egy-egy, többnyire elég kreatívan felcicomázott termet, jellemző zenével vagy zörejjel, néhány dokumentummal, plakáttal, fotóval. És a legjobb esetben tárgyakkal: remek ­móka az a pár terem, ahol oda lehet ülni Jack Torrance írógépe és emblematikus mondókájával teleírt papírja elé, pózolni a falba vágott fejszével, benézni a REDRUM feliratú ajtó mö­gé, vagy belelépni az Űrodüsszeia vetített díszletébe, na meg nyilván minden cinefil számára külön szívdobogást okoz egy-egy eredeti kellék a forgatásokról. De azért e téren sem fenékig tejfel a helyzet: a finoman szólva is inspiratív témájú Tágra zárt szemek termét például elintézték néhány maszkkal. Viszont ilyen jó jegyárak mellett így is bőven megéri: forintra átszámolva csak kétezer egy Űrodüsszeia.

Krakkói Nemzeti Múzeum, szeptember 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.