Kiállítás

Stanley Kubrick

  • Kovács Bálint
  • 2014. augusztus 21.

Képzőművészet

Stanley Kubrick van annyira fontos alkotója a filmtörténetnek, egyúttal annyira erős mágnese a mozipénztáraknak, hogy az életművét bemutató kiállításnak bőven legyen hová nyúlnia az olyan bűnös élvezetet jelentő szórakoztatástól kezdve, mint a Mechanikus narancs Moloko-tejbárjának széttett lábú nő­szobrai egészen az olyan filmszakmai finomságokig, mint a steadicam használata vagy az újszerű vágótechnikák bemutatása.

És a Berlin, Róma, Los Angeles és sok más nagyváros után most épp Krakkóban látható Kubrick-kiállítás mindkét vonalat pedzegeti, de igazán csak a felszínen élvezkedik. Vannak vetítések, de alig akadnak hozzájuk magyarázó szövegek; van pár filmtechnikai érdekesség, szám szerint talán kettő; van egy darab értelmezési kísérlet a 2001: Űrodüsszeia kapcsán, de az meg közhelyes és meredek.
A filmek kanonizációjáról, kontex­tusáról, hatásáról, készítésükről viszont szinte semmi információ, legfeljebb csak az olyan mókásabb daraboknak jut hely, mint a Lolita miatt tiltakozó papok levelei.

Marad tehát tanítás helyett az egész nép szórakoztatása, az viszont nem középiskolás fokon. Az életmű minden filmjének szenteltek egy-egy, többnyire elég kreatívan felcicomázott termet, jellemző zenével vagy zörejjel, néhány dokumentummal, plakáttal, fotóval. És a legjobb esetben tárgyakkal: remek ­móka az a pár terem, ahol oda lehet ülni Jack Torrance írógépe és emblematikus mondókájával teleírt papírja elé, pózolni a falba vágott fejszével, benézni a REDRUM feliratú ajtó mö­gé, vagy belelépni az Űrodüsszeia vetített díszletébe, na meg nyilván minden cinefil számára külön szívdobogást okoz egy-egy eredeti kellék a forgatásokról. De azért e téren sem fenékig tejfel a helyzet: a finoman szólva is inspiratív témájú Tágra zárt szemek termét például elintézték néhány maszkkal. Viszont ilyen jó jegyárak mellett így is bőven megéri: forintra átszámolva csak kétezer egy Űrodüsszeia.

Krakkói Nemzeti Múzeum, szeptember 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.