Kiállítás

Szamurájok és gésák - Hagyományos japán viselet és kortárs magyar ékszerek

  • Pallag Zoltán
  • 2013. november 10.

Képzőművészet

Több okból is furcsa képződmény a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Múzeum kiállítása. Egyrészt a kizárólag a címben szereplő gésák miatt, másrészt mert nehéz eldönteni, hol is találhatók a tárlat súlypontjai: a hagyományos japán tárgykultúrán, vagy a kortárs magyar ékszertervezők alkotásain.

Ha az előbbin, akkor érthetetlen, miért csupán egyetlen szamurájöltözetet és két kimonót látunk, valamint a mindig előszedhető kiegészítőket, mint például a necuke. Ha viszont az utóbbin, akkor az installálás válik problematikussá, mivel a mai ékszerek szó szerint elvesznek a nagyrészt 19. századi japán tárgyak mellett. Ráadásul a vitrinekben látható fésűkhöz és faragványokhoz csak a bejáratnál lévő vezetőkben találunk rövid leírásokat, a vitrinekben nem, ami azért 2013-ban már megengedhetetlen egy magára valamit is adó múzeum számára.

Mindemellett a nagyrészt Hopp Ferenc és gróf Vay Péter gyűjteményéből összeállt anyag magáért beszél: a mesteri kivitelezésű fegyverek (kardok, kések stb.), a férfiviselet részeként hordott dobozok, csont- és fafaragványok, illetve a női viselethez tartozó fésűk, hajtűk önmagukban is szemet gyönyörködtetők. Megtudhatjuk, hogy a kimonó a 9-10. században terjedt el az udvari viselet átvételeként, de a szó maga 19. századi eredetű: 1869 után, a Meidzsi-korban a hagyományos ruhát jelentette a nyugatos (jofuku) viselettel szemben. Érdekesek a harmadik teremben található hagyományos gyerekjátékok is, de mindez nem feledtetheti a tényt, hogy egy alaposan összecsapott, félrevezető című kiállításon járunk, aminél azért jóval többet vártunk egy ilyen, nagy hagyományokkal és igazán különleges gyűjteménnyel rendelkező intézménytől, mint a Kelet-ázsiai Múzeum.

Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Múzeum, Bp. VI., Andrássy út 103., nyitva november 3-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.