Kiállítás

Szamurájok és gésák - Hagyományos japán viselet és kortárs magyar ékszerek

  • Pallag Zoltán
  • 2013. november 10.

Képzőművészet

Több okból is furcsa képződmény a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Múzeum kiállítása. Egyrészt a kizárólag a címben szereplő gésák miatt, másrészt mert nehéz eldönteni, hol is találhatók a tárlat súlypontjai: a hagyományos japán tárgykultúrán, vagy a kortárs magyar ékszertervezők alkotásain.

Ha az előbbin, akkor érthetetlen, miért csupán egyetlen szamurájöltözetet és két kimonót látunk, valamint a mindig előszedhető kiegészítőket, mint például a necuke. Ha viszont az utóbbin, akkor az installálás válik problematikussá, mivel a mai ékszerek szó szerint elvesznek a nagyrészt 19. századi japán tárgyak mellett. Ráadásul a vitrinekben látható fésűkhöz és faragványokhoz csak a bejáratnál lévő vezetőkben találunk rövid leírásokat, a vitrinekben nem, ami azért 2013-ban már megengedhetetlen egy magára valamit is adó múzeum számára.

Mindemellett a nagyrészt Hopp Ferenc és gróf Vay Péter gyűjteményéből összeállt anyag magáért beszél: a mesteri kivitelezésű fegyverek (kardok, kések stb.), a férfiviselet részeként hordott dobozok, csont- és fafaragványok, illetve a női viselethez tartozó fésűk, hajtűk önmagukban is szemet gyönyörködtetők. Megtudhatjuk, hogy a kimonó a 9-10. században terjedt el az udvari viselet átvételeként, de a szó maga 19. századi eredetű: 1869 után, a Meidzsi-korban a hagyományos ruhát jelentette a nyugatos (jofuku) viselettel szemben. Érdekesek a harmadik teremben található hagyományos gyerekjátékok is, de mindez nem feledtetheti a tényt, hogy egy alaposan összecsapott, félrevezető című kiállításon járunk, aminél azért jóval többet vártunk egy ilyen, nagy hagyományokkal és igazán különleges gyűjteménnyel rendelkező intézménytől, mint a Kelet-ázsiai Múzeum.

Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Múzeum, Bp. VI., Andrássy út 103., nyitva november 3-ig

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.