Kiállítás

Rejtélyes vízjelek

Képzőművészet

Van olyan, hogy önmagában egy kiállítás nem is kiállítás, csak afféle felhívás, jelzés. Az OSZK-ban most épp erről van szó, ugyanis a kis Ereklyetérben berendezett, néhány vitrinből és nagyon sok reprodukált vízjelből álló tárlat ha fel is kelti az érdeklődést, ki nem elégíti. Feltehetőleg nem is próbálták nagyszabásúra tervezni a némileg könyvészetinek, némileg ipartörténetinek szánt kiállítást. A háromkerekes vízimalom, amelynek termékeiről itt most szó van, a Teplic-patak völgyében, 1613 és 1885 között működött korszerű papírkészítő manufaktúraként, s az itteni papír látta el az ország nagy részét, sőt Európába is exportáltak. Tehát a malom 400 éves, és ha másoknak nem, de a bibliofilek különböző alfajainak ez mégiscsak említésre méltó dátum. Ráadásul a vízjel és a vízjelkutatás még a - közérdeklődésnek ritkán örvendő - könyvészeten belül is marginális téma. Ki tudta például, hogy digitális, kereshető magyar vízjeltárunk is van? Ugye!

Így hát a szándék mindenképp üdvözlendő: belelátunk egy papírmalom életébe (makettszerűen legalábbis), reprodukált szitákat és rizsmákat raknak elénk - ez így kézzelfogható. Különösen nehéz azonban magát a vízjelet látványosan kiállítani: a régi kéziratok vagy nyomtatványok csak átvilágítva mutatják meg művészileg és motivikusan is izgalmas jelvényeiket. De erre hiába várunk. A nem túl ötletesen megoldott tárlókban se átvilágítás, se más nem segít. Hiába van kirakva rengeteg kuruc kori irat, muszáj hozomra elhinnünk, hogy valóban az a teplici papír és az a postakürtös (kétfejű sasos, egyszarvús, tulipános stb.) vízjel van ott - látni ugyanis nem látjuk. Mindenesetre azért elhisszük, és már annak örülünk, hogy egyáltalán megpróbálták felhívni a figyelmünket a vízjelek csodálatos életére. Jövünk legközelebb is, hátha többet látunk.

Országos Széchényi Könyvtár Ereklyetere, nyitva november 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.