Kiállítás

Rejtélyes vízjelek

Képzőművészet

Van olyan, hogy önmagában egy kiállítás nem is kiállítás, csak afféle felhívás, jelzés. Az OSZK-ban most épp erről van szó, ugyanis a kis Ereklyetérben berendezett, néhány vitrinből és nagyon sok reprodukált vízjelből álló tárlat ha fel is kelti az érdeklődést, ki nem elégíti. Feltehetőleg nem is próbálták nagyszabásúra tervezni a némileg könyvészetinek, némileg ipartörténetinek szánt kiállítást. A háromkerekes vízimalom, amelynek termékeiről itt most szó van, a Teplic-patak völgyében, 1613 és 1885 között működött korszerű papírkészítő manufaktúraként, s az itteni papír látta el az ország nagy részét, sőt Európába is exportáltak. Tehát a malom 400 éves, és ha másoknak nem, de a bibliofilek különböző alfajainak ez mégiscsak említésre méltó dátum. Ráadásul a vízjel és a vízjelkutatás még a - közérdeklődésnek ritkán örvendő - könyvészeten belül is marginális téma. Ki tudta például, hogy digitális, kereshető magyar vízjeltárunk is van? Ugye!

Így hát a szándék mindenképp üdvözlendő: belelátunk egy papírmalom életébe (makettszerűen legalábbis), reprodukált szitákat és rizsmákat raknak elénk - ez így kézzelfogható. Különösen nehéz azonban magát a vízjelet látványosan kiállítani: a régi kéziratok vagy nyomtatványok csak átvilágítva mutatják meg művészileg és motivikusan is izgalmas jelvényeiket. De erre hiába várunk. A nem túl ötletesen megoldott tárlókban se átvilágítás, se más nem segít. Hiába van kirakva rengeteg kuruc kori irat, muszáj hozomra elhinnünk, hogy valóban az a teplici papír és az a postakürtös (kétfejű sasos, egyszarvús, tulipános stb.) vízjel van ott - látni ugyanis nem látjuk. Mindenesetre azért elhisszük, és már annak örülünk, hogy egyáltalán megpróbálták felhívni a figyelmünket a vízjelek csodálatos életére. Jövünk legközelebb is, hátha többet látunk.

Országos Széchényi Könyvtár Ereklyetere, nyitva november 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."