Kiállítás

Rejtélyes vízjelek

Képzőművészet

Van olyan, hogy önmagában egy kiállítás nem is kiállítás, csak afféle felhívás, jelzés. Az OSZK-ban most épp erről van szó, ugyanis a kis Ereklyetérben berendezett, néhány vitrinből és nagyon sok reprodukált vízjelből álló tárlat ha fel is kelti az érdeklődést, ki nem elégíti. Feltehetőleg nem is próbálták nagyszabásúra tervezni a némileg könyvészetinek, némileg ipartörténetinek szánt kiállítást. A háromkerekes vízimalom, amelynek termékeiről itt most szó van, a Teplic-patak völgyében, 1613 és 1885 között működött korszerű papírkészítő manufaktúraként, s az itteni papír látta el az ország nagy részét, sőt Európába is exportáltak. Tehát a malom 400 éves, és ha másoknak nem, de a bibliofilek különböző alfajainak ez mégiscsak említésre méltó dátum. Ráadásul a vízjel és a vízjelkutatás még a - közérdeklődésnek ritkán örvendő - könyvészeten belül is marginális téma. Ki tudta például, hogy digitális, kereshető magyar vízjeltárunk is van? Ugye!

Így hát a szándék mindenképp üdvözlendő: belelátunk egy papírmalom életébe (makettszerűen legalábbis), reprodukált szitákat és rizsmákat raknak elénk - ez így kézzelfogható. Különösen nehéz azonban magát a vízjelet látványosan kiállítani: a régi kéziratok vagy nyomtatványok csak átvilágítva mutatják meg művészileg és motivikusan is izgalmas jelvényeiket. De erre hiába várunk. A nem túl ötletesen megoldott tárlókban se átvilágítás, se más nem segít. Hiába van kirakva rengeteg kuruc kori irat, muszáj hozomra elhinnünk, hogy valóban az a teplici papír és az a postakürtös (kétfejű sasos, egyszarvús, tulipános stb.) vízjel van ott - látni ugyanis nem látjuk. Mindenesetre azért elhisszük, és már annak örülünk, hogy egyáltalán megpróbálták felhívni a figyelmünket a vízjelek csodálatos életére. Jövünk legközelebb is, hátha többet látunk.

Országos Széchényi Könyvtár Ereklyetere, nyitva november 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.