Kiállítás

Rejtélyes vízjelek

Képzőművészet

Van olyan, hogy önmagában egy kiállítás nem is kiállítás, csak afféle felhívás, jelzés. Az OSZK-ban most épp erről van szó, ugyanis a kis Ereklyetérben berendezett, néhány vitrinből és nagyon sok reprodukált vízjelből álló tárlat ha fel is kelti az érdeklődést, ki nem elégíti. Feltehetőleg nem is próbálták nagyszabásúra tervezni a némileg könyvészetinek, némileg ipartörténetinek szánt kiállítást. A háromkerekes vízimalom, amelynek termékeiről itt most szó van, a Teplic-patak völgyében, 1613 és 1885 között működött korszerű papírkészítő manufaktúraként, s az itteni papír látta el az ország nagy részét, sőt Európába is exportáltak. Tehát a malom 400 éves, és ha másoknak nem, de a bibliofilek különböző alfajainak ez mégiscsak említésre méltó dátum. Ráadásul a vízjel és a vízjelkutatás még a - közérdeklődésnek ritkán örvendő - könyvészeten belül is marginális téma. Ki tudta például, hogy digitális, kereshető magyar vízjeltárunk is van? Ugye!

Így hát a szándék mindenképp üdvözlendő: belelátunk egy papírmalom életébe (makettszerűen legalábbis), reprodukált szitákat és rizsmákat raknak elénk - ez így kézzelfogható. Különösen nehéz azonban magát a vízjelet látványosan kiállítani: a régi kéziratok vagy nyomtatványok csak átvilágítva mutatják meg művészileg és motivikusan is izgalmas jelvényeiket. De erre hiába várunk. A nem túl ötletesen megoldott tárlókban se átvilágítás, se más nem segít. Hiába van kirakva rengeteg kuruc kori irat, muszáj hozomra elhinnünk, hogy valóban az a teplici papír és az a postakürtös (kétfejű sasos, egyszarvús, tulipános stb.) vízjel van ott - látni ugyanis nem látjuk. Mindenesetre azért elhisszük, és már annak örülünk, hogy egyáltalán megpróbálták felhívni a figyelmünket a vízjelek csodálatos életére. Jövünk legközelebb is, hátha többet látunk.

Országos Széchényi Könyvtár Ereklyetere, nyitva november 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.