Tízéves a Real World Records: Ha előttem van észak...

Képzőművészet

Passzióból mintegy Passion című albumával - rajta Martin Scorsese Krisztus utolsó megkísértése című filmjének afrikai és közel-keleti inspirációkra épített zenéje - indította el lemezcégét Peter Gabriel 1989-ben. Azóta a Real World több mint 80 kiadványnál és 3 millió fölötti példányszámnál tart: virágzik, és ünnepel, ahogy kell: zenével, munkával.
Passzióból mintegy Passion című albumával - rajta Martin Scorsese Krisztus utolsó megkísértése című filmjének afrikai és közel-keleti inspirációkra épített zenéje - indította el lemezcégét Peter Gabriel 1989-ben. Azóta a Real World több mint 80 kiadványnál és 3 millió fölötti példányszámnál tart: virágzik, és ünnepel, ahogy kell: zenével, munkával.

"A passziónk vezetett akkoriban, és ma is az vezet" - mondja a kiadó tíz évvel ezelőtti startjáról Peter Gabriel tulaj és látnok (mellesleg 1975-ig a Genesis énekese, azóta szólósztár, aki 1980-ben álmodta meg a Real World Records közvetlen elődjének tekinthető nemzetközi zenés, táncos, folkartos, gyermekmegőrzős, kajás, kézművesműhelyes, környezetvédős fesztivált, a multikulturális világ hétvégi sűrítményét, a WOMAD-ot, ami a World of Music, Arts and Dance rövidítése).

"Nem egy etnomuzikológiailag korrekt vállalkozás megteremtésének szándéka vezetett, amikor kezdtünk. Ez egyszerűen módot adott arra, hogy megjelentessük a zenéket, amiket szerettünk" - így Amanda Jones, a Real World Records igazgatója (mellesleg az a kedves személy, aki e sorok íróját két WOMAD-fesztiválra is akkreditálta hajdanában).

A zenéket, amiket szerettek, valahogy úgy találhatták meg, ahogy a gyerekek az iránytűt tanulják: ha előttem van észak, hátam mögött dél, balra a nap nyugszik, jobbra pedig kél. Gabriel és társai tágra nyílt füllel körülnéztek a világban, és leesett állal nekiláttak házhoz hozni, amit találtak. Ez zajlik 1982 óta a WOMAD fesztiváljain (melyeket Angliától távol is szerveznek, augusztus végén például Szicíliában, szeptember elején Szingapúrban volt egy, november 12-14-én a Kanári-szigeteken lesz, ez ingyenes, csak el kell jutni oda), és így épülget 1989 óta a Real World katalógusa is.

A lemezeiken (ilyenkor szoktuk hozzátenni, hogy a jobb boltok world music szekcióiban) egy kilenc tompított színből álló csíkrendszert találni (zöld: Afrika; kékeslila: Észak-Amerika; lila: Dél-Amerika; sárga: Ázsia 1; rózsaszín: Ázsia 2; világosbarna: "ceánia; világoskék: Karib-térség; sötétebb kék: Európa; bézs: indiai szubkontinens), ez jelzi, honnan való(k) az előadó(k). Gyakran több csíkba is nyomtatnak országnevet, és nem is csak válogatásalbumokon, mert a Real World alkalmat teremt egymástól kontinensnyi távolságban élő muzsikusok találkozására is, hátha megtalálják a közös nyelvet; az első ilyen lemezfelvételi héten, 1991-ben több mint húsz ország több mint hetven zenésze és producere járt a stúdióban. (A színskála egyébként mind a WOMAD, mind a Real World internetlapján tartalomjegyzékként irányítja az egeret: www.realworld.co.uk - ki van ez találva.)

A félút, ahol a zenészek összejöhetnek, egy angol fürdőváros, Bath közelében van, pontosabban a Box nevű falu melletti dombok között, ahová Peter Gabriel bámulatos lemez- és videostúdiót vizionált. Olyan kulcsszavakkal kondicionálta a tervezőket, mint hogy a design legyen egyszerre "high-tech és kézműves", a levegő meg "mintha valaki nyitva felejtett volna egy távoli ajtót", vagy hogy látni lehessen a vizet, az jót tesz a kreativitásnak. Ezért hát a Köves terem üvegpadlója alatt patak csörgedezik, a Nagyterem ablaka pedig fölfele néz, ahonnan a víz hajtja az épülettől lejjebb álló malmot. A terv jóváhagyására - hisz ódon épületekhez nyúltak, a Producerek háza éppenséggel a 16. századból való - Gabriel saját maga bírta rá a helyi potentátokat. 1986-ban kezdődött a munka. Amikor Gabriel 1987 májusában a Krisztus... zenéjéhez látott, még föl volt állványozva az épület. Amint 1988-89-re kész lett a stúdió, a WOMAD sztárjai és gépezete által keltett és kielégített keresletre meg az említett passzióra alapozva indulhatott a lemezkiadó.

1989. június 5-én hozták ki az első öt albumot: Peter Gabriel: Passion; Válogatás: Passion Sources; Nusrat Fateh Ali Khan: Shahen-Shah; Orquesta Revé: La Explosion del Momento; Tabu Ley Rochereau: Babeti Soukous (egy csapásra megvolt Európa, Közel-Kelet, az indiai szubkontinens, a Karib-térség és Afrika, szépen betájolták a Való Világot, aztán már csak tartani kellett az irányt). Akkortájt Peter Gabriel valamivel évi kétezer fölötti példányszámra gondolt kiadványonként - a hárommillió, ami fölé nyolcvan-egynéhány albummal jutottak tíz év alatt, ennél sokkal magasabb átlagot jelent, no meg profi terjesztést a Virgin jóvoltából. Évente kábé nyolc albumot adnak ki, rendes szám egy minőségre adó kis cégtől, a katalógus mostanra tekintélyes méretet öltött. Kitüntetett szerep jut benne a pakisztáni Nusrat Fateh Ali Khannak, aki talán legmagasabbra jutott a WOMAD/Real World felfedezettjei közül; több albummal szerepel a tanzániai Remmy Ongala, a zaire-i Papa Wemba, az orosz Terem Quartet, az Angliában élő indiai Sheila Chandra és az egyiptomi Musicians of the Nile. Egy-egy lemezt csinált itt az amerikai Holmes Brothers, a pakisztáni Sabri Brothers, a Drummers of Burundi, a Sierra Leone-i S. E. Rogie (övé a klasszikus lemezcím: Dead Men Don´t Smoke Marijuana), a norvég Mari Boine, a Burkina Fasó-i Farafina, a tanzániai Hukwe Zawose, az Angliában élő kínai Guo Brothers, a grúziai Tsinandali kórus, a türkmén Ashkhabad, a kenyai Ayub Ogada, a kolumbiai Toto La Momposina, az indiai Paban Das Baul, a tuvai Shu-De, a madagaszkári Rossy - többek között. A friss erők közé tartozik az angol, ír és szenegáli tagokból álló Afro Celt Sound System, a brit, mali és guineai muzsikusok alkotta Tama, a brit ázsiai underground színtérből jött Joi, a Londonban élő japán Joji Hirota és a néhai Nusrat Fateh Ali Khan két tizenéves rokona által vezetett Rizwan-Muazzam Qawwali. Az ő új lemezeik (Afro Celt Sound System: Volume 2: Release; Rizwan-Muazzam Qawwali: Sacrifice to Love; Tama: Nostalgie; Joji Hirota: The Gate; Joi: One and One is One) is emelték az ünnep fényét, amibe azért a gyász is belejátszott. Július elején meghalt Haroon Shamsher, a Joit alkotó fivérek idősebbike (szívroham 34 évesen), szeptember elején pedig Bernard Kabanda ugandai gitáros, az idei WOMAD-fesztiválok egyik kedvence (valami súlyos fertőzés 39 évesen, alighanem AIDS). Fájdalom, így való a világ.

Szőnyei Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.