Tízéves a Real World Records: Ha előttem van észak...

Képzőművészet

Passzióból mintegy Passion című albumával - rajta Martin Scorsese Krisztus utolsó megkísértése című filmjének afrikai és közel-keleti inspirációkra épített zenéje - indította el lemezcégét Peter Gabriel 1989-ben. Azóta a Real World több mint 80 kiadványnál és 3 millió fölötti példányszámnál tart: virágzik, és ünnepel, ahogy kell: zenével, munkával.
Passzióból mintegy Passion című albumával - rajta Martin Scorsese Krisztus utolsó megkísértése című filmjének afrikai és közel-keleti inspirációkra épített zenéje - indította el lemezcégét Peter Gabriel 1989-ben. Azóta a Real World több mint 80 kiadványnál és 3 millió fölötti példányszámnál tart: virágzik, és ünnepel, ahogy kell: zenével, munkával.

"A passziónk vezetett akkoriban, és ma is az vezet" - mondja a kiadó tíz évvel ezelőtti startjáról Peter Gabriel tulaj és látnok (mellesleg 1975-ig a Genesis énekese, azóta szólósztár, aki 1980-ben álmodta meg a Real World Records közvetlen elődjének tekinthető nemzetközi zenés, táncos, folkartos, gyermekmegőrzős, kajás, kézművesműhelyes, környezetvédős fesztivált, a multikulturális világ hétvégi sűrítményét, a WOMAD-ot, ami a World of Music, Arts and Dance rövidítése).

"Nem egy etnomuzikológiailag korrekt vállalkozás megteremtésének szándéka vezetett, amikor kezdtünk. Ez egyszerűen módot adott arra, hogy megjelentessük a zenéket, amiket szerettünk" - így Amanda Jones, a Real World Records igazgatója (mellesleg az a kedves személy, aki e sorok íróját két WOMAD-fesztiválra is akkreditálta hajdanában).

A zenéket, amiket szerettek, valahogy úgy találhatták meg, ahogy a gyerekek az iránytűt tanulják: ha előttem van észak, hátam mögött dél, balra a nap nyugszik, jobbra pedig kél. Gabriel és társai tágra nyílt füllel körülnéztek a világban, és leesett állal nekiláttak házhoz hozni, amit találtak. Ez zajlik 1982 óta a WOMAD fesztiváljain (melyeket Angliától távol is szerveznek, augusztus végén például Szicíliában, szeptember elején Szingapúrban volt egy, november 12-14-én a Kanári-szigeteken lesz, ez ingyenes, csak el kell jutni oda), és így épülget 1989 óta a Real World katalógusa is.

A lemezeiken (ilyenkor szoktuk hozzátenni, hogy a jobb boltok world music szekcióiban) egy kilenc tompított színből álló csíkrendszert találni (zöld: Afrika; kékeslila: Észak-Amerika; lila: Dél-Amerika; sárga: Ázsia 1; rózsaszín: Ázsia 2; világosbarna: "ceánia; világoskék: Karib-térség; sötétebb kék: Európa; bézs: indiai szubkontinens), ez jelzi, honnan való(k) az előadó(k). Gyakran több csíkba is nyomtatnak országnevet, és nem is csak válogatásalbumokon, mert a Real World alkalmat teremt egymástól kontinensnyi távolságban élő muzsikusok találkozására is, hátha megtalálják a közös nyelvet; az első ilyen lemezfelvételi héten, 1991-ben több mint húsz ország több mint hetven zenésze és producere járt a stúdióban. (A színskála egyébként mind a WOMAD, mind a Real World internetlapján tartalomjegyzékként irányítja az egeret: www.realworld.co.uk - ki van ez találva.)

A félút, ahol a zenészek összejöhetnek, egy angol fürdőváros, Bath közelében van, pontosabban a Box nevű falu melletti dombok között, ahová Peter Gabriel bámulatos lemez- és videostúdiót vizionált. Olyan kulcsszavakkal kondicionálta a tervezőket, mint hogy a design legyen egyszerre "high-tech és kézműves", a levegő meg "mintha valaki nyitva felejtett volna egy távoli ajtót", vagy hogy látni lehessen a vizet, az jót tesz a kreativitásnak. Ezért hát a Köves terem üvegpadlója alatt patak csörgedezik, a Nagyterem ablaka pedig fölfele néz, ahonnan a víz hajtja az épülettől lejjebb álló malmot. A terv jóváhagyására - hisz ódon épületekhez nyúltak, a Producerek háza éppenséggel a 16. századból való - Gabriel saját maga bírta rá a helyi potentátokat. 1986-ban kezdődött a munka. Amikor Gabriel 1987 májusában a Krisztus... zenéjéhez látott, még föl volt állványozva az épület. Amint 1988-89-re kész lett a stúdió, a WOMAD sztárjai és gépezete által keltett és kielégített keresletre meg az említett passzióra alapozva indulhatott a lemezkiadó.

1989. június 5-én hozták ki az első öt albumot: Peter Gabriel: Passion; Válogatás: Passion Sources; Nusrat Fateh Ali Khan: Shahen-Shah; Orquesta Revé: La Explosion del Momento; Tabu Ley Rochereau: Babeti Soukous (egy csapásra megvolt Európa, Közel-Kelet, az indiai szubkontinens, a Karib-térség és Afrika, szépen betájolták a Való Világot, aztán már csak tartani kellett az irányt). Akkortájt Peter Gabriel valamivel évi kétezer fölötti példányszámra gondolt kiadványonként - a hárommillió, ami fölé nyolcvan-egynéhány albummal jutottak tíz év alatt, ennél sokkal magasabb átlagot jelent, no meg profi terjesztést a Virgin jóvoltából. Évente kábé nyolc albumot adnak ki, rendes szám egy minőségre adó kis cégtől, a katalógus mostanra tekintélyes méretet öltött. Kitüntetett szerep jut benne a pakisztáni Nusrat Fateh Ali Khannak, aki talán legmagasabbra jutott a WOMAD/Real World felfedezettjei közül; több albummal szerepel a tanzániai Remmy Ongala, a zaire-i Papa Wemba, az orosz Terem Quartet, az Angliában élő indiai Sheila Chandra és az egyiptomi Musicians of the Nile. Egy-egy lemezt csinált itt az amerikai Holmes Brothers, a pakisztáni Sabri Brothers, a Drummers of Burundi, a Sierra Leone-i S. E. Rogie (övé a klasszikus lemezcím: Dead Men Don´t Smoke Marijuana), a norvég Mari Boine, a Burkina Fasó-i Farafina, a tanzániai Hukwe Zawose, az Angliában élő kínai Guo Brothers, a grúziai Tsinandali kórus, a türkmén Ashkhabad, a kenyai Ayub Ogada, a kolumbiai Toto La Momposina, az indiai Paban Das Baul, a tuvai Shu-De, a madagaszkári Rossy - többek között. A friss erők közé tartozik az angol, ír és szenegáli tagokból álló Afro Celt Sound System, a brit, mali és guineai muzsikusok alkotta Tama, a brit ázsiai underground színtérből jött Joi, a Londonban élő japán Joji Hirota és a néhai Nusrat Fateh Ali Khan két tizenéves rokona által vezetett Rizwan-Muazzam Qawwali. Az ő új lemezeik (Afro Celt Sound System: Volume 2: Release; Rizwan-Muazzam Qawwali: Sacrifice to Love; Tama: Nostalgie; Joji Hirota: The Gate; Joi: One and One is One) is emelték az ünnep fényét, amibe azért a gyász is belejátszott. Július elején meghalt Haroon Shamsher, a Joit alkotó fivérek idősebbike (szívroham 34 évesen), szeptember elején pedig Bernard Kabanda ugandai gitáros, az idei WOMAD-fesztiválok egyik kedvence (valami súlyos fertőzés 39 évesen, alighanem AIDS). Fájdalom, így való a világ.

Szőnyei Tamás

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.