ŐZMŰVÉSZET - Kiállítás

Több tündöklést!

Ragyogj! – Divat és csillogás

  • Mayer Kitti
  • 2020. szeptember 20.

Képzőművészet

Rövid, lényegre törő, ám mégiscsak sejtelmes felszólítás csábít a Kiscelli Múzeum templomterébe: Ragyogj! Egy ilyen felütés után azt várja a látogató, hogy nyűgözzék le.

A Divat és csillogás alcímű anyaggal már a 2019-es őszi Design Hét Budapest nevű rendezvénysorozaton megismerkedhetett a közönség. Ám az eredetileg 2020. március közepére tervezett finisszázs a vírus miatt elmaradt, jobban mondva kitolódott.

A közel hatszáz négyzetméter alapterületű, nagy belmagassággal rendelkező kiállítótér ideális helyszín egy olyan anyag befogadására, amely az egyik legalapvetőbb ellentétpár, a fény és sötétség játékára épül, illetve azon keresztül igyekszik minél érzékletesebb formában bemutatni a divattörténet elmúlt évszázadainak változásait. Az egyébként sötét templomtérben fénypászmák világítják meg a különféle installációs elemeken bemutatott kiállítási tárgyakat. Érezni az elrendezés módján, hogy a kiállítás szervezői szerették volna (szó szerint) reflektorfénybe állítani a műtárgyakat, hogy valóban azok legyenek a főszereplők, a fény hordozói. A vállalás azonban csak részben sikerült: sokszor érezhetjük úgy, hogy ez a fény, ha nem is kevés, de semmiképpen sem elegendő (persze, amennyiben műtárgyvédelmi szempontból ez a megengedett mennyiség, úgy ez előtt kénytelenek vagyunk fejet hajtani). A fényben úszó „szigetek” ugyan segítenek a látogatónak a tájékozódásban, de mégis kicsivel több tündöklést szerettünk volna, valami szikrázót, valami drámait, ami nemcsak megvilágítja, de földöntúli ragyogással ruházza fel az 1920-as évek arany báli cipőjét éppúgy, mint Alexander McQueen estélyi kistáskáját. Valamit, ami elkápráztat.

A kiállítás gerincét a Kiscelli Múzeum textilgyűjteményéből vett tárgyak alkotják: a XVIII. századi ruhaköltemények és egyéb kiegészítők (cipők, kisebb számban ékszerek, kendők, kalapok), illetve képzőművészeti alkotások (grafikák, olajfestmények, vázlatrajzok) mellett modern és kortárs ruhadarabokkal is találkozhatunk. A kiállított darabok kronologikus sorrendben követik egymást, különféle témakörök szerint elrendezve. A divat és a csillogás találkozási pontját a kiállítás több szempontból is megvilágítja: felnyitja a látogató szemét, hogy ne csupán csillogó strasszokat, üveggyöngyöket lásson az estélyi, báli vagy épp esküvői ruhává változott textileken, de meglássa mögöttük a nemesit, a királyit vagy épp az éterit. Így válhat láthatóvá számunkra a görög mitológiából ismert Ikarosz alakja, a USE Unused aranyszínű műanyag lapocskákból építkező felső részét nézve, és így idézheti a középkori lovagi páncélokat az ezüstösen csillogó selyemszövetből készült biedermeier férfimellény. (Bizony, nem csak női ruhadarabokra gondoltak a kiállítás szervezői!)

A kiállítás megálmodói jól döntöttek, amikor olyan (sok esetben ma is tevékenyen alkotó) magyar divatmárkáktól választottak a kiállítás anyagába szervesen illeszkedő ruhadarabokat, mint a Je Suis Belle, ABODI, Konsanszky, Kata Szegedi, Daalarna, ARTISTA vagy a már említett USE Unused. A kortárs dizájndarabok beemelése hozzásegíti a látogatót ahhoz, hogy megértse: a divat mindig is egy változó, folyamatosan alakuló, különféle stílusok egymásra hatásából táplálkozó jelenség volt, és ma is az. Ily módon elegyedik egymással párbeszédbe a fémszállal átszőtt, gyöngyökkel és ékkövekkel gazdagon díszített, aprólékos kézimunkával előállított, 2018-ban készült „Mystère coat” (Je Suis Belle, tervezők: Dévényi Dalma és Kiss Tibor) az Erzsébet királyné menyasszonyi ruhájának uszályából készült miseruha palásttal (1854), vagy akár az egyházi szertartásokon használt ezüst szentségmutatóval (1857).

A gazdag tárlaton a fény és annak különféle égitestekhez (Nap–Hold–csillagok) kapcsolt asszociációból kiindulva a díszmagyar viseleteken át, a táncos mulatságok és a későbbi mulatók világába csöppenünk, utóbbi szekciónál Medveczky Ilona 1983-as csiszolt kristályokkal és bizsukkal kirakott fellépőruháját és fejdíszét is megcsodálhatjuk (nem is beszélve a táncművész performanszát megörökítő archív felvételekről). Érdekes párhuzamként Szatmári Judit Anna kurátor Péterfy Bori neoprénből készült, LED fényforrásokkal kiegészült fellépőruháját (tervező: Nagy Fruzsina) is beemelte, ám a digitális technológia és a divat egyéb találkozási pontjaira nem tért ki, pedig talán érdemes lett volna. A tér hátsó traktusában az 1960-as, ’70-es évek szivárványszínekre hangolt alkalmi ruhadarabjai mellett kortárs dizájnerek öltözékeivel körbeölelt kifutóra léphetünk, s ha kedvünk tartja, a Balaton Butik csillogó ruháinak egyikét is magunkra ölthetjük. A matériához magához ezen a ponton kerülhetünk a lehető legközelebb. Nincs ugyan hiányérzetünk, de a sok próbababán látott kész darab között talán felüdülést jelenthetett volna egy olyan válogatás is, mely a különféle korok anyagaiból szemezgetve, tapintás útján ismerteti meg a látogatót a különféle anyagok sokféleségével.

Benczúr Emese arany- és ezüstszínű alumíniumláncokból készült méretes installációja fényhordozóként lebeg a templomtér boltívei alatt, amelyhez a megépített átjárónak köszönhetően egész közel kerülhetünk ugyan, de mégsem érezzük átütő erejűnek a műalkotás jelenlétét ebben a közegben. Mindemellett egy ambiciózus kísérletet látunk. És most, amikor sem az Iparművészeti Múzeumban, sem pedig a Néprajzi Múzeumban nem élvezhetünk hasonló kiállításokat, még inkább felértékelődnek az ehhez hasonló, tárgyközpontú kiállítások.

Kiscelli Múzeum, nyitva: szeptember 6-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.