ŐZMŰVÉSZET - Kiállítás

Több tündöklést!

Ragyogj! – Divat és csillogás

  • Mayer Kitti
  • 2020. szeptember 20.

Képzőművészet

Rövid, lényegre törő, ám mégiscsak sejtelmes felszólítás csábít a Kiscelli Múzeum templomterébe: Ragyogj! Egy ilyen felütés után azt várja a látogató, hogy nyűgözzék le.

A Divat és csillogás alcímű anyaggal már a 2019-es őszi Design Hét Budapest nevű rendezvénysorozaton megismerkedhetett a közönség. Ám az eredetileg 2020. március közepére tervezett finisszázs a vírus miatt elmaradt, jobban mondva kitolódott.

A közel hatszáz négyzetméter alapterületű, nagy belmagassággal rendelkező kiállítótér ideális helyszín egy olyan anyag befogadására, amely az egyik legalapvetőbb ellentétpár, a fény és sötétség játékára épül, illetve azon keresztül igyekszik minél érzékletesebb formában bemutatni a divattörténet elmúlt évszázadainak változásait. Az egyébként sötét templomtérben fénypászmák világítják meg a különféle installációs elemeken bemutatott kiállítási tárgyakat. Érezni az elrendezés módján, hogy a kiállítás szervezői szerették volna (szó szerint) reflektorfénybe állítani a műtárgyakat, hogy valóban azok legyenek a főszereplők, a fény hordozói. A vállalás azonban csak részben sikerült: sokszor érezhetjük úgy, hogy ez a fény, ha nem is kevés, de semmiképpen sem elegendő (persze, amennyiben műtárgyvédelmi szempontból ez a megengedett mennyiség, úgy ez előtt kénytelenek vagyunk fejet hajtani). A fényben úszó „szigetek” ugyan segítenek a látogatónak a tájékozódásban, de mégis kicsivel több tündöklést szerettünk volna, valami szikrázót, valami drámait, ami nemcsak megvilágítja, de földöntúli ragyogással ruházza fel az 1920-as évek arany báli cipőjét éppúgy, mint Alexander McQueen estélyi kistáskáját. Valamit, ami elkápráztat.

A kiállítás gerincét a Kiscelli Múzeum textilgyűjteményéből vett tárgyak alkotják: a XVIII. századi ruhaköltemények és egyéb kiegészítők (cipők, kisebb számban ékszerek, kendők, kalapok), illetve képzőművészeti alkotások (grafikák, olajfestmények, vázlatrajzok) mellett modern és kortárs ruhadarabokkal is találkozhatunk. A kiállított darabok kronologikus sorrendben követik egymást, különféle témakörök szerint elrendezve. A divat és a csillogás találkozási pontját a kiállítás több szempontból is megvilágítja: felnyitja a látogató szemét, hogy ne csupán csillogó strasszokat, üveggyöngyöket lásson az estélyi, báli vagy épp esküvői ruhává változott textileken, de meglássa mögöttük a nemesit, a királyit vagy épp az éterit. Így válhat láthatóvá számunkra a görög mitológiából ismert Ikarosz alakja, a USE Unused aranyszínű műanyag lapocskákból építkező felső részét nézve, és így idézheti a középkori lovagi páncélokat az ezüstösen csillogó selyemszövetből készült biedermeier férfimellény. (Bizony, nem csak női ruhadarabokra gondoltak a kiállítás szervezői!)

A kiállítás megálmodói jól döntöttek, amikor olyan (sok esetben ma is tevékenyen alkotó) magyar divatmárkáktól választottak a kiállítás anyagába szervesen illeszkedő ruhadarabokat, mint a Je Suis Belle, ABODI, Konsanszky, Kata Szegedi, Daalarna, ARTISTA vagy a már említett USE Unused. A kortárs dizájndarabok beemelése hozzásegíti a látogatót ahhoz, hogy megértse: a divat mindig is egy változó, folyamatosan alakuló, különféle stílusok egymásra hatásából táplálkozó jelenség volt, és ma is az. Ily módon elegyedik egymással párbeszédbe a fémszállal átszőtt, gyöngyökkel és ékkövekkel gazdagon díszített, aprólékos kézimunkával előállított, 2018-ban készült „Mystère coat” (Je Suis Belle, tervezők: Dévényi Dalma és Kiss Tibor) az Erzsébet királyné menyasszonyi ruhájának uszályából készült miseruha palásttal (1854), vagy akár az egyházi szertartásokon használt ezüst szentségmutatóval (1857).

A gazdag tárlaton a fény és annak különféle égitestekhez (Nap–Hold–csillagok) kapcsolt asszociációból kiindulva a díszmagyar viseleteken át, a táncos mulatságok és a későbbi mulatók világába csöppenünk, utóbbi szekciónál Medveczky Ilona 1983-as csiszolt kristályokkal és bizsukkal kirakott fellépőruháját és fejdíszét is megcsodálhatjuk (nem is beszélve a táncművész performanszát megörökítő archív felvételekről). Érdekes párhuzamként Szatmári Judit Anna kurátor Péterfy Bori neoprénből készült, LED fényforrásokkal kiegészült fellépőruháját (tervező: Nagy Fruzsina) is beemelte, ám a digitális technológia és a divat egyéb találkozási pontjaira nem tért ki, pedig talán érdemes lett volna. A tér hátsó traktusában az 1960-as, ’70-es évek szivárványszínekre hangolt alkalmi ruhadarabjai mellett kortárs dizájnerek öltözékeivel körbeölelt kifutóra léphetünk, s ha kedvünk tartja, a Balaton Butik csillogó ruháinak egyikét is magunkra ölthetjük. A matériához magához ezen a ponton kerülhetünk a lehető legközelebb. Nincs ugyan hiányérzetünk, de a sok próbababán látott kész darab között talán felüdülést jelenthetett volna egy olyan válogatás is, mely a különféle korok anyagaiból szemezgetve, tapintás útján ismerteti meg a látogatót a különféle anyagok sokféleségével.

Benczúr Emese arany- és ezüstszínű alumíniumláncokból készült méretes installációja fényhordozóként lebeg a templomtér boltívei alatt, amelyhez a megépített átjárónak köszönhetően egész közel kerülhetünk ugyan, de mégsem érezzük átütő erejűnek a műalkotás jelenlétét ebben a közegben. Mindemellett egy ambiciózus kísérletet látunk. És most, amikor sem az Iparművészeti Múzeumban, sem pedig a Néprajzi Múzeumban nem élvezhetünk hasonló kiállításokat, még inkább felértékelődnek az ehhez hasonló, tárgyközpontú kiállítások.

Kiscelli Múzeum, nyitva: szeptember 6-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.