Új kortárs művészeti központot alapít a Magyar Bankholding

Képzőművészet

A Hungarian Art & Business, azaz a HAB saját kiállítótérrel, rendszeres időszaki kiállításokkal jön létre az Andrássy úton.

Új, hiánypótlónak szánt művészeti központot hoz létre a Magyar Bankholding Hungarian Art & Business (HAB) néven.

A kezdeményezés komplex kortárs művészeti ökoszisztéma lesz, saját kiállítótérrel, rendszeres időszaki kiállításokkal, amelyek alapja az MKB Bank műgyűjteménye; a HAB ezt bővíti, gondolja újra, és tárja a látogatók elé 2023 júniusától Budapesten.

A HAB a Magyar Bankholding társadalmi felelősségvállalásról szóló stratégiájának fontos elemeként, a bankcsoport és az MKB Bank művészeti alapítványának támogatásával alakul meg – közölte a Magyar Bankholding. A közleményben emlékeztetnek arra, hogy az MKB Bank a magyar kultúra és a fiatal magyar művészek támogatására, valamint a birtokában lévő műgyűjtemény méltó gondozására és modernizálására a közelmúltban hozta létre művészeti alapítványát. Az új művészeti helyszín ennek égisze alatt jön létre Budapesten, az Andrássy úton.

A művészeti és edukációs központ a látogatóknak minőségi kulturális és társasági programokat, rendszeres, izgalmas időszaki kortárs kiállításokat, a művészek számára pedig kiállítási lehetőséget, egyedi grafikai és alkotóműhelyeket, illetve ösztöndíj- és rezidenciaprogramot is biztosít a jövőben. A főváros szívében megnyíló épület az interaktív terek mellett kávézóval is várja majd az érdeklődőket – áll a közleményben.

Hangsúlyozzák, a HAB célja, hogy támogassa a hazai és a régiós kortárs művészeti szcénát, elősegítse a művészet szeretetét és megismerését, valamint párbeszédet teremtsen a művészeten keresztül. Emellett elkötelezett a magyar és a nemzetközi kortárs képzőművészeti közösségek közötti szakmai kapcsolatok kialakítása és ápolása iránt.

A Magyar Bankholding társadalmi felelősségvállalásról szóló stratégiájának fontos elemét képezi a művészet, azon belül a magyar képzőművészet helyzetének előremozdítása, valamint a pénzügyi és a művészeti edukáció összekapcsolása – emelik ki a közleményben.

"Április végén lezárul tagbankjaink fúziója, és az újonnan létrejövő MBH Bank súlyának megfelelően nemcsak az ország gazdasági, hanem társadalmi és kulturális életéhez is szeretne hozzájárulni. Ezért is hozzuk létre ezt a régióban is páratlan művészeti centrumot, amely mindenki számára kapcsolódási pontot kínál a művészethez, a képzőművészek számára pedig a lehető legjobb körülményeket biztosítja az alkotáshoz" - idézi a közlemény Barna Zsoltot, a Magyar Bankholding elnök-vezérigazgatóját.

A HAB első időszaki kiállításán szereplő műalkotások az MKB Bank művészeti alapítványának gondozásában álló gyűjtemény kiemelkedő darabjai. A nyitókiállításra kiválogatott műveket olyan festők jegyzik, mint Székely Bertalan, Rippl-Rónai József, Szőnyi István és Mednyánszky László, a tárlat kurátora Rockenbauer Zoltán.

A HAB művészeti igazgatója Vékony Délia lesz. A művészettörténész, filozófus, kurátor, neves művészetoktató BA és MA diplomáit Dél-Afrikában szerezte, tanult az Egyesült Államokban és Londonban, és a hollandiai Leideni Egyetemen doktorált kortárs művészetelméletből. Vékony Délia tervei között szerepel a gyűjtemény folyamatos bővítése, döntően kortárs darabokkal, és rendszeres időszaki kiállítások, múzeumpedagógiai foglalkozások, művészeti és közéleti programok szervezése a kiállítási anyagok és a gyűjtemény köré.

"Fontosnak tartottuk, hogy a HAB élménytér ingyenesen látogatható legyen, mert hisszük, hogy a művészet mindenkié. A HAB új otthonát ezért alapjaiban újítjuk meg, célunk, hogy interaktív, dinamikus intézményként a művészettel való találkozást élménnyé tegyük minden korosztály számára, teret biztosítsunk történelmi műremekek újraértelmezésére, új műtárgyak bemutatására, a művészek számára alkotásra. Mindemellett interaktív művészeti és közösségi eseményeket szervezünk, amelyekre mindenkit szeretettel várunk" – hangsúlyozza a közleményben Vékony Délia.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.