Vámpírok a filmvásznon - Tiszta szívás!

  • Iványi Zsófia
  • 2009. december 10.

Képzőművészet

Tinédzserek, fogadósok, arisztokraták, hentesek, táncosnők - mind a vérünket akarják. A vámpírdömping eredményeképp sohasem lehetünk elég óvatosak, bármikor és bárhol az ütőerünkre cuppanhat egy vérszopó. Már ha trendi filmek, tévésorozatok vagy épp könyvek szereplői vagyunk.
Tinédzserek, fogadósok, arisztokraták, hentesek, táncosnők - mind a vérünket akarják. A vámpírdömping eredményeképp sohasem lehetünk elég óvatosak, bármikor és bárhol az ütőerünkre cuppanhat egy vérszopó. Már ha trendi filmek, tévésorozatok vagy épp könyvek szereplői vagyunk.

Nehéz megmondani, hogy a vámpírokat miért tartjuk vonzóbbnak a többi bejegyzett szörnyszülöttnél. Tán, mert kifinomultabbak a farkasembereknél, okosabbak a zombiknál és legendásan jobb szeretők, mint a kopogó szellemek. Egyszóval jobban hasonlítanak ránk, emberekre. Mindeközben különféle természetfeletti tulajdonságok birtokosai és vérre ácsingózó ösztönlények egyszerre - tán ez a kettősség az oka, hogy annyira komáljuk őket, miközben a frászt hozzák ránk.

Nosferatu...

Az emberekből táplálkozó élőhalott figurája nem Bram Stoker fejéből pattant ki, megtalálható szinte minden nép mondavilágában, de a vámpír az angol írónak hála tett szert máig nem múló népszerűségére. Az 1897-ben kiadott Drakula Vlad Tepes legendáját vette alapul, hogy a kegyetlen havasalföldi uralkodót halhatatlansággal és egyéb gazságokkal felruházva riogassa a viktoriánus kor széplelkű olvasóit. A saját korában minden bizonnyal vérlázítóan vad, mai viszonylatban inkább szemérmesnek mondható, erotikából és horrorból gyúrt opus rendkívül sikeresnek bizonyult, nem csoda hát, hogy szinte azonnal lecsapott rá a színház és a film világa, kismillió adaptációnak, tovább-, illetve újragondolásnak adva életet.

Az egyik legütősebb feldolgozás Friedrich Wilhelm Murnau keze közül került ki: az 1922-es, zömmel eredeti helyszíneken forgatott Nosferatu valószínűleg a valaha volt legrémisztőbb és legvisszataszítóbb vérszopóval ajándékozta meg a világot. A patkányokkal bratyizó és önmagában is rágcsálószerű szörnyeteg sok tekintetben eltér a későbbi filmek vérgrófjaitól. Egyrészt köze sincs a ma ismert sármos, szexis, megnyerő vámpírokhoz, amiben nem épp szalonképes viselkedésének és méretes (ráadásul nem visszahúzható!) metszőfogainak egyaránt lehet némi szerepe. Másrészt teljesen antiszociális, se szolgája, se macája, így Brémába érkezve, a zamatosnak ígérkező Ellen után kutatva kénytelen a hóna alá csapott koporsójával közlekedni. Már-már meg is sajnálnánk a magányos Orlok grófot, ha nem rázna ki minket a hideg valahányszor - szinte önálló életet élő árnyékát követve - beoson a képbe.

Stoker örökösei feltehetően kevésbé értékelték a német expreszszionizmus erőteljes képi megoldásait, balsejtelmű árnyait, komor hangulatát, mint mi, vagy egyszerűen csak genyók voltak, mindenesetre nem engedélyezték a Drakula név használatát, sőt, heves közbenjárásuknak hála a filmet kis híján megsemmisítették.

...és a többiek

Murnau örök érvényű némafilmje többeket is megihletett: a 2000-es A vámpír árnyéka azzal az igen eredeti gondolattal játszik el, hogy a grófot alakító színész (Max Schreck) valójában nem is csepűrágó volt, hanem egy hús-vér vámpír, akit a filmművészet iránt igen elkötelezett Murnau azzal az ígérettel csábított a forgatásra, hogy honorárium gyanánt kiszipolyozhatja a stáb egyes tagjait. Kevésbé mókás, ugyanakkor lényegesen maradandóbb darab a német új hullám (de tán az egész filmtörténet) legőrültebb színész-rendező párosának Nosferatuja 1979-ből. A Werner Herzog rendezte, Klaus Kinski főszereplésével készült film - egyedülálló módon - a rém lelkében zajló folyamatokra helyezi a hangsúlyt. Igen, mert itt a vámpírnak bizony lelke van, miből fakadóan nemcsak emberdzsúszra, hanem szeretetre és szerelemre is éhes. A nyomasztó történet előrehaladtával a néző egyszer csak azon kapja magát, hogy a potenciális áldozatok helyett a mérhetetlenül magányos vérszívóval szimpatizál és empatizál, no meg erőteljesen drukkol, hogy a szépséges Isabelle Adjani ugyan adja már be a derekát, és jöjjön össze ezzel a derék (majdnem) emberrel.

Nem Herzog volt az első (és főként nem az utolsó), aki érzelmekkel operáló vérszívót alkotott. A sok tekintetben frenetikus 1972-es Blacula az afroamerikai közönséget megcélzó blaxploitation filmek egyik díszpéldánya. A hetvenes évek minden fontos kellékét (magas talpú cipő, mikrofonséró, diszkóláz) felvonultató horrorban az összes nagyobb szerepben feketék tűnnek fel, fehérek jobbára csak bugyuta táplálékként jelennek meg a vásznon. A címszereplő (akinek akció közben nemcsak a fogazata, hanem a barkója is hatalmasra nő) bármit megtenne szíve választottjáért, így mikor a gonosz rendőrök karót döfnek az épp hogy csak vámpírrá lett kedves szívébe, hősünk bánatában elolvasztja magát a napon. Áh. A romantikus vámpír figurája más filmekben is egyre-másra feltűnik, például a magát a regény legszöveghűbb adaptációjaként feltüntető Bram Stoker: Drakula című, Francis Ford Coppola elkövette filmben. A hollywoodi sztárok garmadáját felvonultató alkotás egyes, alapvető fontosságú topikokban (mint például a gróf tenyerének szőrös volta) valóban nem tér le a Stoker kijelölte útról, ám itt-ott egy cseppet mégiscsak elkalandozik. Így eshetett, hogy a vásznon szenvedélyes szerelem szövődik vámpírunk és egy bizonyos hölgy között, míg a regényben erről szó sincs. Ez persze megbocsátható vétek, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy Winona Ryder eszményien mutat Gary Oldman karjában. Egy másik álomgyári műremekben már nem ilyen egyértelmű a vámpírok érzelemháztartása: az összes valamirevaló Beverly Hills-i szépfiút élőhalottként tálaló Interjú a Vámpírral című filmben Brad Pitt lelke akár a frissen esett hó, míg a tanítómesterét adó Tom Cruise maga a megtestesült gonosz. Több szempontból is hasonló helyzet áll fenn a mostanság futó True Blood című tévésorozatban. Egyrészt itt is feltűnően jóképű vérszívó-populáció tapasztalható, másrészt köztük is akadnak szerelemre igencsak, illetve egyáltalán nem hajlamos egyedek. A vallással, szexszel, mágiával és drogokkal jócskán meghintett széria különlegességét az adja, hogy vámpírjai (amellett, hogy többnyire nem fiatalok) igencsak modernek, semmi közük ódon kastélyokhoz, köpönyegbe bugyolált főnemesekhez vagy ősi babonákhoz, ellenben imádják a számítógépes játékokat, követik a divatot, és remekül vezetnek. A rendkívül prosperáló vámpírpiac lefedettségét biztosítandó a True Blooddal nagyjából egy időben egy másik sorozat is útjára indult, ami nem a képernyőt, hanem a filmvásznat hódította meg seperc alatt. A valamivel fiatalabb korosztályt becélzó Alkonyatban (mondanunk sem kell) igen fontos szerepet játszanak a mindent elsöprő érzelmek, ami egy tini vámpírok, vérfarkasok és mezei kamaszok kalandjait feltáró történetben nem feltétlenül hátrány.

Béla

A vérszívást szerelemmel vegyítő mozik - és úgy általában a vámpírfilmek - egyik legjobbika Svédországból érkezett: a nyolcvanas években, egy meglehetősen lehúzó (azzal a sok hóval meg aztán pláne!) külvárosi környezetben játszódó Engedj be! egy magának való, a suliban agyongyötört kissrác és egy (látszatra) vele egyidős vámpírlányka között szép lassan szövődő szerelem történetét meséli el. Annak ellenére, hogy több embert is kivéreztetnek, illetve cafatokra tépnek a vásznon, a paneltömbök árnyékában bontakozó, többszörösen terhelt románc meséje a másság elfogadásának egyik legszebb és legszerethetőbb filmes példája. Ráadásul abban, hogy a két, minden létező közösségből kitaszajtott kiskamasz egymásra talál, egy picike szerepünk nekünk, magyaroknak is van: a kapcsolat ugyanis egy Rubik-kocka rekordgyorsaságú kirakásával veszi kezdetét.

Valamivel több magyar vonatkozása van a vámpírfilmtörténet megkerülhetetlen klasszikusának, az 1931-es Drakulának, amiben "a mi Bélánk" bújt a vérszomjas arisztokrata bőrébe. A Tod Browning rendezte kis költségvetésű, ám igen nagy hatású moziban Lugosi - aki megelőzőleg már a Broadway-n is életre keltette a grófot - kifinomult modorával, delejes nézésével, egyedi mozdulataival és erős akcentusával a Drakula-lét máig ható alapjait fektette le. A vámpír egyik fő fegyverét, a sármot ő adta a figurának, a rémisztő, állatias szörnyetegből puszta megjelenésével ellenállhatatlan csábítót varázsolt. A hatalmas sikernek hátulütői is voltak:

"Szegény Béla" a továbbiakban képtelen volt szabadulni a gróf szerepétől, és élete utolsó húsz évében számtalan vitatható színvonalú filmben (illetve show-műsorban) öltötte újra és újra magára éjszínű köpönyegét. A fokozatosan lecsúszó, elszegényedő és morfiumfüggővé váló ikon az őt ért szórakoztatóipari és egyéb csapásokat "Drakula átkaként" summázta.

A fentiek mellett a vérszívók egyik legcsodálatosabb tulajdonsága az, hogy hihetetlen alkalmazkodóképességgel bírnak, és lényegében bárminemű árukapcsolásra alkalmasak.

Paródiák sokasága (többek között Roman Polanski 1967-ben készült bájos ökörködése, a Vámpírok bálja) bizonyítja, hogy élőhalott barátainkat minden szívózásuk ellenére nem kell véresen komolyan venni. Ugyanakkor domborítanak - jobbára nézhetetlen - akciófilmekben (Penge), tudnak segítőkész szomszédok lenni (Éjszakai és Nappali őrség), ha a helyzet úgy kívánja, a pornóiparba is szívesen belekóstolnak (The Horny Vampire, Dracula Sucks).

A hihetetlen és múlhatatlan népszerűség mintha csak Drakula gróf vészjósló szavait igazolná: "Van, hova legyek! Szerető nőiket kerítem hatalmamba, és úgy jönnek majd utánam mind, ahogy évszázadok óta alattvalóm és táplálékom valahány!"

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.

Sámson és a bibliás szavazók

Négyötödük a jobboldali elnökre szavazott, sokuk elutasítja a krisztusi szegénységet, újabban pedig az empátiát is. A második ciklusban a Republikánus Párt után az evangéliumi közösségeket is maga alá gyűri Donald Trump karizmája.