Kiállítás

Az ember, aki ott sem volt

Holdmúzeum 1969 – Művészet és világűr

Képzőművészet

1969. július 20-án landolt az Apollo 11 a Holdon, a sikeres leszállást és a két űrhajós, Neil Armstrong és Edwin Aldrin első sétáját a televízió élőben közvetítette.

A kurátor, Orosz Márton nagyszabású válogatását (legalább száz művésszel és sok-sok dokumentummal) az esemény 50. évfordulója ihlette, de jóval több lett egy szimpla emlékkiállításnál. Az „emberiség nagy lépését” az űrsétáról készült archív film, az asztronauták készítette fényképek nagyításai, illetve az a szöveg „illusztrálja”, melyet Nixon beszéd­írója írt arra az esetre, ha az űrhajósok ott ragadnának a Holdon.

A kultúrtörténeti áttekintésben a Hold-ábrázolások korai és reneszánsz ikonográfiáját (a Hold mindig nő és fejét holdsarló koronázza), holdtérképeket és a Hold meghódításával kapcsolatos, de a történelmi eseménynél jóval korábbi könyveket és filmeket mutat be. Például Jules Verne Utazás a Holdba című 1865-ös regényét, mely Georges Méliès 1902-es, itt is látható, szürreális és pszichedelikus némafilmjét inspirálta, látható Kubrick 2001: Űrodüsszeia című filmjének plakátja és egy 1890 körül készült sztereo kép a teliholdról.

A kiállítás címét és fókuszát egy művészeti projekt, a Moon Museum adta. Ez valójában egy alig körömnyi kerámialap, amelybe John Chamberlain, az ötletadó, Forrest Myers, David Novros, Claes Oldenburg, Robert Rauschenberg és (az önmagát meg nem hazudtoló, a Holdnak egy faszalakú firkával üzenő) Andy Warhol egy-egy rajzát vésték, s melyet egy ismeretlen technikus (nevében a holdrasszállás programját beindító elnökre utaló), bizonyos John F. csempészett be az Apollo 12 alkatrészei közé. Tehát már a második sikeres landoláskor, 1969. november 20-án felkerült egy műalkotás a Holdra, amelyet immár legálisan több is követett. Másodikként, 1971-ben a belga Paul Van Hoeydonck kicsiny, embertestet formázó szobra érkezett. A Hold porába fektetett, alumínium plasztika mellé a helyszínen David Scott asztronauta kis táblát helyezett, melyen 14 olyan amerikai és orosz űrhajós neve szerepelt, akik az űrrepülés közben életü­ket vesztették (Az elesett űrhajós). A múzeum névadója – a korai pop munkáinak címét az űr (csillagképek) és az űrkutatás (Lajka kutya) területéről kölcsönző – Vasarely is „feljutott” a Holdra: 1982-ben száz darab szitanyomata utazhatott a Szojuz T–6 fedélzetén. Legközelebb pedig, 2020-ban Lowry Burgess művészeti és tudományos projektje, a Holdmanifesztum juthat fel az égitestre.

A kiállításon külön rész emlékezik meg az 1969 szeptemberében a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kiállítóterében bemutatott tudományos és művészeti tárlatról, ahol az Apollo 11 parancsnoki egysége mellett a többi közt sci-fi és fantasy könyvek szerepeltek, illetve olyan új művészeti irányzatok, mint a kinetikus művészet vagy a sky art. A kiállításnak mégsem ez volt a legnagyobb érdekessége. A kurátor, Wayne Andersen ugyanis olyan ügyetlenül nyitotta ki a talajmintákat tartalmazó kapszulát, hogy a kozmikus por a kezéhez ragadt – ily módon viszont ő volt az, aki bár nem jár ott soha, mégis elsőként érintette meg a Hold felszínét.

A kiállítás kiegészül egy nagyobb magyar anyaggal is, a történelmi esemény hatása alól akkoriban senki sem vonhatta ki magát. Látható néhány fotó Kondor Béla Katasztrófa-sorozatából (1972) az „űrjárművel”, Gyémánt László, Siskov Ludmil, Altorjai Sándor egy-egy festménye, Galántai Györgytől egy hangköltemény, melyhez a Farkas Bertalan holdraszállásának közvetítését tartalmazó hanglemez adja az egyik szólamot. Lakner Lászlótól pedig egy ritkán látott, finom politikai utalással bíró filmet állítottak ki, amelyen egy aprócska és átlátszó golyóba „ültetett” holdjármű mozgását követhetjük nyomon, amint ide-oda gurul egy utcakövekkel körbezárt területen. Értelemszerűen van egy nagyobb blokk Vasarelytől – benne természetesen David Bowie 1969-es Space Oddity című albumának borítójával.

Persze a holdraszállás számos összeesküvés-elméletnek is megágyazott. A kiállítás ezt a vetületet sem mismásolja el – hiszen ironikus és humoros módon sok műalkotás ötlete ezen alapul. A kedvencem Gerhes Gábor Magyar Hold című munkája, amelyen egy műtermi környezetben lefényképezett asztronauta látható, kezében a rendszerváltás után használt magyar zászlót szorongatva.

A kiállítás kezdőpontján két, bizonyos szempontból interaktív mű található. Az egyik a Lakner Antal INERS-sorozatába tartozó szkafander, amely felpróbálható, és így át is élhető, mit érzünk akkor, ha a normál gravitációt megduplázzuk, illetve Aleksandra Mir Az első nő a Holdon (1999) című fotója, melyen egy holdbéli tájon köznapi ruhát viselő fiatal lányok tartják magasba az amerikai zászlót. A mű melletti felhívás arra kéri a látogatót, készítsen képet magáról, amint a mű előtt (s ily módon a műben is) áll.

A kiállítás erénye egyben a hátránya is, hogy olyan hatalmas az anyag, amit szinte képtelenség teljességében befogadni. De próbálkozni érdemes.

Vasarely Múzeum, Bp. III., Szentlélek tér 6.; nyitva: szeptember 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.