Kiállítás

Az ember, aki ott sem volt

Holdmúzeum 1969 – Művészet és világűr

Képzőművészet

1969. július 20-án landolt az Apollo 11 a Holdon, a sikeres leszállást és a két űrhajós, Neil Armstrong és Edwin Aldrin első sétáját a televízió élőben közvetítette.

A kurátor, Orosz Márton nagyszabású válogatását (legalább száz művésszel és sok-sok dokumentummal) az esemény 50. évfordulója ihlette, de jóval több lett egy szimpla emlékkiállításnál. Az „emberiség nagy lépését” az űrsétáról készült archív film, az asztronauták készítette fényképek nagyításai, illetve az a szöveg „illusztrálja”, melyet Nixon beszéd­írója írt arra az esetre, ha az űrhajósok ott ragadnának a Holdon.

A kultúrtörténeti áttekintésben a Hold-ábrázolások korai és reneszánsz ikonográfiáját (a Hold mindig nő és fejét holdsarló koronázza), holdtérképeket és a Hold meghódításával kapcsolatos, de a történelmi eseménynél jóval korábbi könyveket és filmeket mutat be. Például Jules Verne Utazás a Holdba című 1865-ös regényét, mely Georges Méliès 1902-es, itt is látható, szürreális és pszichedelikus némafilmjét inspirálta, látható Kubrick 2001: Űrodüsszeia című filmjének plakátja és egy 1890 körül készült sztereo kép a teliholdról.

A kiállítás címét és fókuszát egy művészeti projekt, a Moon Museum adta. Ez valójában egy alig körömnyi kerámialap, amelybe John Chamberlain, az ötletadó, Forrest Myers, David Novros, Claes Oldenburg, Robert Rauschenberg és (az önmagát meg nem hazudtoló, a Holdnak egy faszalakú firkával üzenő) Andy Warhol egy-egy rajzát vésték, s melyet egy ismeretlen technikus (nevében a holdrasszállás programját beindító elnökre utaló), bizonyos John F. csempészett be az Apollo 12 alkatrészei közé. Tehát már a második sikeres landoláskor, 1969. november 20-án felkerült egy műalkotás a Holdra, amelyet immár legálisan több is követett. Másodikként, 1971-ben a belga Paul Van Hoeydonck kicsiny, embertestet formázó szobra érkezett. A Hold porába fektetett, alumínium plasztika mellé a helyszínen David Scott asztronauta kis táblát helyezett, melyen 14 olyan amerikai és orosz űrhajós neve szerepelt, akik az űrrepülés közben életü­ket vesztették (Az elesett űrhajós). A múzeum névadója – a korai pop munkáinak címét az űr (csillagképek) és az űrkutatás (Lajka kutya) területéről kölcsönző – Vasarely is „feljutott” a Holdra: 1982-ben száz darab szitanyomata utazhatott a Szojuz T–6 fedélzetén. Legközelebb pedig, 2020-ban Lowry Burgess művészeti és tudományos projektje, a Holdmanifesztum juthat fel az égitestre.

A kiállításon külön rész emlékezik meg az 1969 szeptemberében a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kiállítóterében bemutatott tudományos és művészeti tárlatról, ahol az Apollo 11 parancsnoki egysége mellett a többi közt sci-fi és fantasy könyvek szerepeltek, illetve olyan új művészeti irányzatok, mint a kinetikus művészet vagy a sky art. A kiállításnak mégsem ez volt a legnagyobb érdekessége. A kurátor, Wayne Andersen ugyanis olyan ügyetlenül nyitotta ki a talajmintákat tartalmazó kapszulát, hogy a kozmikus por a kezéhez ragadt – ily módon viszont ő volt az, aki bár nem jár ott soha, mégis elsőként érintette meg a Hold felszínét.

A kiállítás kiegészül egy nagyobb magyar anyaggal is, a történelmi esemény hatása alól akkoriban senki sem vonhatta ki magát. Látható néhány fotó Kondor Béla Katasztrófa-sorozatából (1972) az „űrjárművel”, Gyémánt László, Siskov Ludmil, Altorjai Sándor egy-egy festménye, Galántai Györgytől egy hangköltemény, melyhez a Farkas Bertalan holdraszállásának közvetítését tartalmazó hanglemez adja az egyik szólamot. Lakner Lászlótól pedig egy ritkán látott, finom politikai utalással bíró filmet állítottak ki, amelyen egy aprócska és átlátszó golyóba „ültetett” holdjármű mozgását követhetjük nyomon, amint ide-oda gurul egy utcakövekkel körbezárt területen. Értelemszerűen van egy nagyobb blokk Vasarelytől – benne természetesen David Bowie 1969-es Space Oddity című albumának borítójával.

Persze a holdraszállás számos összeesküvés-elméletnek is megágyazott. A kiállítás ezt a vetületet sem mismásolja el – hiszen ironikus és humoros módon sok műalkotás ötlete ezen alapul. A kedvencem Gerhes Gábor Magyar Hold című munkája, amelyen egy műtermi környezetben lefényképezett asztronauta látható, kezében a rendszerváltás után használt magyar zászlót szorongatva.

A kiállítás kezdőpontján két, bizonyos szempontból interaktív mű található. Az egyik a Lakner Antal INERS-sorozatába tartozó szkafander, amely felpróbálható, és így át is élhető, mit érzünk akkor, ha a normál gravitációt megduplázzuk, illetve Aleksandra Mir Az első nő a Holdon (1999) című fotója, melyen egy holdbéli tájon köznapi ruhát viselő fiatal lányok tartják magasba az amerikai zászlót. A mű melletti felhívás arra kéri a látogatót, készítsen képet magáról, amint a mű előtt (s ily módon a műben is) áll.

A kiállítás erénye egyben a hátránya is, hogy olyan hatalmas az anyag, amit szinte képtelenség teljességében befogadni. De próbálkozni érdemes.

Vasarely Múzeum, Bp. III., Szentlélek tér 6.; nyitva: szeptember 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.