A Balaton szemete

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 23.

Kis-Magyarország

Tíz év nem nagy idő; a számítások szerint ennyi idő múlva megtelik a tó déli partjának szeméttelepe. Hacsak nem változnak meg gyorsan és nagyon a szemetelési szokások. Ám sok az új építésű lakás, a lakók pedig „szemetelnek.” A szemetet Som községtől délre, Natura 2000 természetvédelmi területen létesített feldolgozóba viszik a Siókom kukásautói. A lerakóvölgy jelenleg nagyjából félig van. Ha megtelik, újabb szép zöld somogyi völgyet kell teleborítani kommunális szeméttel. Túrát tettünk a szemételepre, pontosabban a regionális hulladékfeldolgozóba, és mehettünk egy túrát az egyik kukásautóval.

A telep 15 kilométerre van Siófoktól. Azért ilyen messze, mert vízvédelmi okokból nem lehet közelebb a tóhoz. Következésképpen a nagyon drága üzemanyag tovább drágítja a hulladékelszállítást is; cél a nullszaldó. 27 környékbeli település szemete érkezik ide Enyingtől Balatonőszödig. 

Olyan ruhában mentünk a telepre, amit nem sajnálunk a koszolódástól. Ehhez képest akár estélyiben is mehettünk volna, mert szennyeződés nem ért. A telep ugyanis patyolattiszta. A táj olyan, mint a Windows XP legendás háttérképe: zöld dombok, kék ég. Siófokról dél felé a 65-ös úton Som után egyetlen kis tábla jelzi a regionális hulladéklerakót. Jobbra be. Még egy kilométer a zöldben, és feltárul a telep. Tiszta betonplaccon hulladékhalmok. Műanyag műanyag hátán, PET-palackok miszlikbe aprítva. Fém italosdobozok összepréselve, bálázva. Hátul, a horizonton a szeméthegy, ami völgy.

 
Fotó: Narancs.hu

Zöldhulladék, PET-palack

Az irodában adattömeg vár. Kerekes Roland, a Siokom ügyvezetője elsődleges magyarázatul Gauss-görbét rajzol, ez a normál eloszlása a balatoni szemétnek. Nyáron megugrik a mennyiség, de arra kell tervezni a munkaerőt, mert ez nem olyan tevékenység, hogy idénybe lehetne embereket alkalmazni.

„Amit itt nem látunk, és amire büszke vagyok, az, hogy területünkön évente negyvenszer visszük a zöldhulladékot, ez a legnagyobb járatszám. A zöld Balatonlellére kerül, ahol komposztálják, szennyvísziszappal keverik, ülepítik és természetes trágyát készítenek belőle. Ez forgalomba kerül, bárki vehet belőle. Sokkal olcsóbb, mint a műtrágya.”

Adatok következnek.

A telep 4 ezer tonna saját begyűjtött kereskedelmi csomagolóanyagot dolgoz fel, 15 ezer tonnát bérválogatással.

Mi lesz a PET-palackok, aludobozok sorsa. Az áram ára az utóbbi egy évben 22 forintról 62 forintra nőtt per kwh, és még magasabb lenne, ha nem tudtak volna bonyolult tárgyalásokon ilyen árat kialkudni a szolgáltatóval. Mert igen, a szemét feldolgozásához, válogatásához is áram kell, nem is kevés. 1,5 millió kwh a telep éves energiafelhasználása.

Túra a szeméthegyen

Íróasztal mellől ezt nem annyira lehet érzékelni, ahhoz, hogy megértsük, terepre kell menni. A telep elején, a hídmérleg mellett balra van a kommunális placc, ahová a lakosság hozhatja be azt a hulladékot, amit nem lehet a kukába tenni. Itt most válogatógép is áll, műanyag és fémhulladék feldolgozása történik. Miszlikbe aprítják, mágnest eresztenek rá, aztán az alumíniumot optikai-mechanikai módszerrel választják el a műanyagtól és a papírtól. Nem lenne ennyi munka és költség persze, ha kevesebbet szemetelnénk, de ha már szemét van, kezelni kell.

A két nagy csarnok egyikében a kommunális hulladék elsődleges válogatása történik. El kell választani a szervest a szervetlentől, az újrahasznosíthatatlant az újrahasznosíthatótól. Az EU irányelvei szerint a lakossági kommunális hulladék 90 százalékát el kell téríteni a lerakótól, vagyis valamilyen formában vissza kell juttatni az „anyag nem vész el, csak átalakul,” pontosabban „újrahasznosul” ciklusba. Régebben szállítószalag vitte egy emeleti „csőbe” a lakossági szemetet; ott ült 12 dolgozó kézzel válogatta, vette ki az újrahasznosítható anyagokat. Bele sem merünk gondolni, milyen munka lehetett. Ma már teljesen gépesített a folyamat.

 
Fotó: Narancs.hu

Gyalog indulunk a lerakó felé, ahol a 10 százalék újrahasznosíthatatlan szemét nyugszik békében. A kaptató előtt csöveket látunk és gázfáklyát. A szemétben termelődő metán miatt. „Az egész lerakó be van csövezve – magyarázza Kerekes Roland és a szeméthalom alól kibújú fekete műanyag csövekre mutat. – A szerves anyagot tartalmazó hulladékban ugyanis metán keletkezik. Ez öngyulladást okozna, nem megfelelő technológia esetén okoz is. Ezt a gázt összegyűjtjük és elfáklyázzuk.”

Oldalt, a halomtól kissé távolabb gázfáklya ég színtelen lánggal, csak a levegő remegéséből lehet látni az égést. „Az így keletkező gáz fűtőértéke a földgázénak kábé 30 százaléka, terveztünk erre gázmotort, hogy legalább valami energiát visszanyerjünk, de ez még folyamatban van. A telepen természetesen dohányozni tilos" – kapjuk az információkat.

 
Fotó: Narancs.hu

Ahhoz, hogy lenézzünk a völgybe, fel kell kaptatni a hegyre, és ez a somi szeméttelepre is igaz. A látvány… látványos. Síkban nagyjából száz focipályányi területű és jó mély a völgy, ahová szemetünk kerül. Az egész ki van bélelve. Vastag gumiszerű fólia, plusz geotextil, amit a mechanikai sérülések ellen technológiailag autógumik védenek. Erre kerül az ömlesztett hulladék, ezt 80-100 milliós hatalmas tömörítőgépek tapossák. Fogas tárcsáik bármilyen aszfaltot, betont seperc alatt feltörnének. Ha a fólia sérülne, nem lenne jó. Hatalmas költséggel kellene felszedni a szennyezett talajt, ameddig a kifolyó lé ért. Mert a szemétből nem csak gáz képződik, hanem folyadék is. Gondoljunk csak a háztartási szemétre; a megbuggyant paradicsomra, a megposhadt paprikára, a penészes tejfölre, szóval ilyesmire, amit nem komposztáltunk és nem is a szennyvízcsatornába kerül. Az ilyesmi előbb-utóbb levet ereszt, a víz így vagy úgy visszajut a körforgásba: a biológiai stabilizáció során vagy elpárolog, vagy kicsorog a szeméthalom alján a másik közeli bélelt medencébe, a szennyvíztározóba. Ezt folyamatosan ártalmatlanítani a környéken nem tudják a balatoni csatornahasználat szezonálissága miatt, ezért más telepre viszik.

Mint a dolgozóktól megtudtuk, a hegyen mindenféle tárgyat lehet találni, értékeseket is, például jegygyűrűt, pénztárcát.

Egyszer volt olyan, hogy a rendőrség szólt a gépkezelőknek, figyeljenek, ha emberi testrészeket látnának esetleg, mert előfordulhat.

Mi van a szemétben?

Szinte minden a felismerhető tárgyak közül. Láttunk kempingszék háttámlát, gumislagot, videokazetta szalagot, szódásszifont, vesszőkosarat, malacperselyt, bőrmellényt, görbe bögrét. A kommunális hulladékból kiválogatott éghető anyagokból úgynevezett származtatott tüzelőanyag készül, ami erőművekben (pl. a Vértesi Erőműben) úgy ég, mint a szén vagy a lignit.

A telep másik csarnokában kereskedelmi csomagolóanyagok válogatása zajlik optikai válogató berendezésekkel. A gépsor bármilyen más szeparációs munkára alkalmas lenne, például ocsút a pelyvától elkülöníteni. Bemegy a vegyes hulladék, kijön szétválogatva. Ez éppen Kecskemét szemete; ott gyűjtötték külön, itt válogatják szét. Szalagok viszik fel, a kis fülkében helyükre fújják a különböző hulladékféléket a fúvókák. A csöveken szelektált anyagok jönnek ki.

 

 
Fotó: Narancs.hu

A csarnok mellett bálában állnak a termékek: az újrahasznosításra váró PET-palackok, alumínium italosdobozok. Nézzük a márka szortimentet, minden van. Fém kategóriában: energiaital, sör, üdítők, kávémárkák, sokféle színes doboz kilapítva. Olasz üzemben lesz belőlük alupogácsa, amiből majd újra aludoboz lesz, ami újra szeméttelepre kerül, és újrahasznosul, talán megint újra.

„A gyereket ezt nagyon szeretik”

A teleptúra után tereptúrára megyünk. Előáll egy szép kukásautó, a cég negyven hasonló kocsijának egyike. Sajnos az, aminek a fülkéje négyüléses, most szervízben van, így a sofőr plusz két rakodó rend megbomlik, amikor megkapjuk az egyik helyet, értelemszerűen rakodóit. Hendl Márk a sofőr, Csekő Antal rakodó középen kucorog. Harmadik társuknak kiadjuk a táskáját, hátha ebédelni akar, míg visszaérünk.

A behozott 4 tonna dombtetői leürítése után indulunk Nagyberénybe. Oda szól a túra ezen a délelőttön. A 65-ös főúton sípolni kezd a DAF. Ha az ablaktörlő lapátot bizonyos szögből éri a szembeszél, akkor egy gumivalami, ami nem simul tökéletesen, élénk vonyításba kezd. Nagyon idegesítő, de a fiúk már megszokták. Berényben folytatják a reggel hétkor Somban kezdett munkát; az első utcánál megállunk, Antal kiszáll, felönti az első kukát, onnantól lépésben haladunk. A következő kapunál Márk büszkén mutatja a járművet: „A kocsi hátsó része be van kamerázva, ezen a monitoron látom, hogy a rakodótársaim mit csinálnak éppen, hol vannak. Hogy tudjak rájuk vigyázni. Amikor fellépnek a fellépőre, akkor is van egy hangjelzés.”

Megyünk tovább lassan, óvatosan. Vannak szűk utcák, ahol nehéz megfordulni. Az egyik porta, egy tehenészet nagykapuja nyitva, mint szemétnapokon mindig, hogy meg tudjanak fordulni a kukások. Különben elég bonyolult lenne. A terep nem egyenes. Lejtőn lefelé fel kell emelni a kukásautó hátulját, hogy le ne érjen. Egy gombnyomás, szisszen a pneumatika, tükrökből és a monitoron látni mindent.

„A gyerekek nagyon szeretik ezt nézni” – mondja Márk és közben Antalt figyeli, aki felfelé gyalogol, mert éppen hegynek tolatunk, és munkavédelmi okokból a kocsi fellépőjén tolatómenetben nem állhat rakodó, mert ha ott állna, nem lehetne tolatni, automatikusan letilt a rendszer. „Volt, hogy kisgyereknek megmutattuk a fülkét. Sokszor integetnek nekünk, és a rakodóink mindig visszaintegetnek. Az különösen jólesik, hogy nagy melegben többször volt, hogy az emberek hoztak ki nekünk hideg vizet. Szerencsére vizet, mert amilyen »sovány« vagyok, a cukros üdítő nekem nem tenne jót.”

 
Fotó: Narancs.hu

Házról házra gurulunk. Márk nagyon profi és türelmes a türelmetlen autósokkal is. Egy düledező régi ház mellett külön óvatossággal halad el. A kocsmánál akad egy kis probléma. Négy kuka van kitéve, de csak három fizetve, ez kiderül a közületi listából. Gyors egyeztetés. Egy marad, három ürítve.

A következő utcában vezetéklelógásra figyelmeztetett az előző túra. Erre a célra van egy kampós rúd a kocsin, amivel a rakodó fel tudja emelni a vezetéket, hogy átférjenek alatta, és persze üzenetet hagynak a tulajnak, hogy fel kéne kötni a drótot. Itt már intézkedtek, elférünk.

Antal már vagy a századik kukánál száll fel a hágcsóra és száll le. Nem lehet jó az ízületeknek. Ilyen munka mellett nyilván nem járnak edzőterembe, jegyezzük meg. „Azt nem, de ott van neki az otthoni edzés” – mondja Márk. Építkezik, a háznál is van emelgetnivaló elég.

Érdeklődünk, hogy meg lehet-e ebből a munkából élni. „Megfizetnek, nem panaszkodom – feleli Márk. – Nekem az édesapám is sofőr volt, és a testvéremmel úgy gondoltuk, hogy ez nekünk is jó lesz. Szeretem ezt a munkát. Előtte futárcégnél voltam, ott a sietés volt a lényeg, itt inkább a figyelem. Együtt kell működni a rakodókkal, úgy állni meg, hogy nekik könnyebb legyen a munka, kevesebb az emelés. Sokat tanultam tőlük, segítünk egymásnak. Ennek a 110 literes fekete kukának a legjobb a fogása egyébként, ezt a legkönnyebb borítani. Anti az egyik legjobb, leggyorsabb, vele nagyon könnyű dolgozni. Egyébként nemrég tettem le a buszos vizsgát, szóval buszt is vezethetek.”

Nagyberény kész. Indulás vissza a telepre. Mentünk 10 kilométert egy óra alatt. Antal visszaül a fülkébe, a következő túrát beszélik meg. A telepre beérve műanyag báláknál fordulunk meg. Valahol ott lehet az a pár vizes palack is, aminek tartalmát a nyáron ittuk ki Siófokon. Nem kellemes látvány. Lehet, csapvizet kellett volna inkább.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."