A szigetszentmiklósi polgármester titokban lemondott az M0-lehajtóról, szabad utat adva a TESCO-bázisnak

Kis-Magyarország

Kínos pillanatokat élt át Szigetszentmiklós csütörtöki képviselő-testületi ülésén Nagy János polgármester, amikor azzal szembesítették, hogy a lakosság bevonása nélkül, a képviselőket nem tájékoztatva lemondott az M0-ra csatlakozó csomópont megépítéséről.

A szigetszentmiklósi képviselő-testület csütörtöki ülésének utolsó részében az egyebek napirendi pontnál kérdezte a DK-s Jószai Attila arról a polgármestert, van-e tennivalója a képviselő-testületnek a TESCO logisztikai beruházásával kapcsolatos közútkezelői hozzájárulással. Nagy János nem tudott választ adni, harminc napon belül írásban ígért tájékoztatást.

Percekkel később a DK-s képviselő, nem várva be az egyhónapos határidőt, meg is válaszolta kérdését, egyértelművé téve az ügyben a polgármester szerepét. Jószai Attila felolvasta a Magyar Közútkezelő Nonprofit Zrt. tavaly októberi levelét, amely arra hivatkozik, hogy Szigetszentmiklós polgármestere nyilatkozatban mondott le az M0 15 és 19. kilométerszelvénye közötti úgynevezett sáméhegyi, jelenleg csonka csomópontjának befejezéséről, déli ágának megépítéséről. Azaz hozzájárult ahhoz, hogy enélkül is megnyithasson a TESCO egész országot kiszolgáló 117 ezer négyzetméter alapterületű logisztikai központja. „A település területét érintő… generált többlet közúti forgalom ismeretében is támogatja a logisztikai park I. ütemének kiépítését, annak használatbavételét azon peremfeltétel esetén is, amennyiben az M0 autópálya jobbpálya oldali csomópontja nem kerül kiépítésre” – idézte szó szerint a közútkezelő megfogalmazásában a szigetszentmiklósi polgármester lemondó nyilatkozatát a DK-s politikus. Nagy János így, mondhatni, a TESCO-projekt katalizátora lett, ugyanis a Magyar Közút 2022. júliusában a már eddig is 92 százalékon kihasznált csepeli gerincút, valamint a teherautóok okozta többletforgalom miatt a beruházás feltételéül szabta a csomópont kiépítését. Ha nem épül meg, a logisztikai központ még ideiglenesen sem vehető használatba, a csomópontot még a beruházást megelőzően meg kell valósítani – nyomatékosította akaratát 2022. júliusi hozzájárulásában a közútkezelő. Ezt a feltételt aztán a polgármester nyilatkozatára hivatkozva kivette az októberben kiadott hozzájárulásából.

A TESCO Herceghalomról és Gyálról Szigetszentmiklósra költöztetendő logisztikai központja előtt 2021-ben nyílt meg az út, amikor Nagy rendkívüli testületi üléseken sürgősség indítvánnyal terjesztette elő el a Szabályozási Terv módosítását. Ez tette lehetővé az ingatlanfejlesztő CTPark Nineteen Kft. számára, hogy építési engedélyt kérjen a közel 10 milliárd forintért vásárolt, 61 hektáros Nagylaposi dűlő beépítésére. A végső képviselő-testületi döntés után a polgármester a helyi televíziónak arról beszélt, hogy egészségügyi eszközökkel kapcsolatos gyártásról is szó van, ezért gondolta úgy, érdemes bevinni az ügyet a testület elé. Indoklásában 2200-2500 munkahely teremtéséről, több milliárd forintos adóbevételről és fejlesztésekről beszélt, melyekkel a közlekedési problémákat kezelni tudnák.

Azt, hogy nem egészségügyi profilú vállalkozás költözik a területre, Pálinkás Zsolt, a TESCO-Global Áruházak Zrt. vezérigazgatója 2022. november 21-én tett nyilatkozata cáfolta meg. Ekkor jelentette be, hogy hosszú távú bérleti konstrukcióban központi raktárat nyitnak Szigetszentmiklóson 2024 végén. 2023. január 23-án tartott lakossági fórumot tartottak, ahol a polgármester még mindig nem fedte fel a bérlő kilétét, ennek ellenére már nem lehetett titokban tartani, hogy a TESCO a teljes logisztikai tevékenységét Szigetszentmiklósra hozza, megszüntetve a gyáli és herceghalmi raktárait.

Kocsis Éva, a Demokratikus Koalíció helyi szervezete elnökének tájékoztatása szerint a logisztikai park I. ütemében megvalósuló létesítmények miatt a tervezők az alábbi többletforgalommal kalkuláltak: 944 db személygépkocsi és kistehergépkocsi, 142 db középnehéz tehergépkocsi, 189 db nehéz tehergépkocsi, 1106 db pótkocsis és nyerges tehergépkocsi. A járművek forgalma folyamatos lesz, három műszak alatt oszlik el. Kocsis lapunknak elmondta, a korábban számításba vett 4-500 darab klasszikus kamionhoz képest 2,5-3-szor annyi kamionnal kell majd számolni az csepeli gerincúton a TESCO bázis működése miatt. Ráadásul a TESCO mellett a beruházónak "további 189 ezer négyzetméter nagyságú épület megépítésére van lehetősége a Szabályozási Terv alapján. Ha ide is hasonló logisztikai tevékenységet hoz a CTP, akkor a 2. ütemben akár másfélszer akkora többletterhelés is zúdulhat a szigetszentmiklósi utakra, mint amekkorát a TESCO fog okozni” – hívja fel a figyelmet Kocsis Éva. Mint elmondta, a térségnek a logisztikai fejlesztés nélkül is nagy szüksége lett volna egy újabb M0 csomópontra. A Csepel-sziget M0 autóúttól délre eső része az M0-hoz közeledve ugyanis "szűk üvegnyakká válik", a két nullás csomóponthoz vezető három út a reggeli és délutáni csúcsban rendre bedugul. Meggyőződése, hogy megoldást a plusz forgalom elvezetésére csak az jelentett volna, ha a sáméhegyi – jelenleg torz, egyoldalas – csomópont déli ága is megépül.

A csomópont befejezését korábban az állam vállalta magára, de 2022 szeptemberében bekerült azon 284 infrastrukturális fejlesztés közé, melyeket a Lázár János vezette Építési Közlekedési Minisztérium felfüggesztett. Aztán úgy is hagyott, 2023. július végén se érdemelte ki a "felfüggesztés alól felmentést kapott projekt" minősítést.

Nagy János az önkormányzat havi lapjában, a Kisvárosban idén márciusban arról panaszkodott, hogy szeptemberben kérte Lázár János minisztertől a csomópont megépítését, de márciusig semmilyen válasz nem érkezett. A képviselő-testületi ülésen ismertetett közútkezelői levél alapján viszont ekkor már négy hónapja lemondott arról, hogy megépüljön a csomópont. Kocsis Éva szerint komoly bizalmi kérdéseket vet fel, hogy a polgármester miért levelezik a nagy nyilvánosság előtt az Építési és Közlekedési Minisztériummal egy olyan ügyben, melyben épp ő dobta a lovak közé a gyeplőt, amikor eltekintett az M0 csomópont megépítésétől.

Nagy Jánost megkérdeztük, hogy megfelel-e a valóságnak a képviselő-testületi ülésen ismertetett lemondó nyilatkozat tartalma. Sem erre, sem az nyilatkozat megindoklását firtató kérdésünkre nem reagált cikkünk megjelenéséig. A polgármester a testületi ülésen a dokumentumban hivatkozott lemondó nyilatkozatának valódiságát nem tagadta. Szavai szerint azt úgy értelmezte, a nyilatkozata nem azt tartalmazza, hogy nem tartják szükségesnek a csomópontot, hanem azt, hogy anélkül is „működhet a beruházás”. „Írásban meg fogja kapni a választ, nem tudhatok mindent, ami az elmúlt egy évben történt” – zárta amondandóját akkor a polgármester.

(Címlapképünkön: Nagy János polgármester. Forrás: Nagy János Facebook)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?