Jászszentlászló

Barátokkal, hendikeppel – így verték meg a Fideszt

  • narancs.hu
  • 2013. április 8.

Kis-Magyarország

Csaknem kétszeres szavazati aránnyal győzte le a Bács-Kiskun megyei Jászszentlászló független polgármesterjelöltje a nagy erőkkel támogatott fideszes jelöltet a tegnapi időközi polgármester-választáson. Annak jártunk utána, mi a győztes Nagy András titka.

Az április 7-i időközi polgármester-választáson a függetlenként induló Nagy András vállalkozó a szavazatok 63,4 százalékának (869 voks) megszerzésével győzte le a Fidesz jelöltjét, Bálintné Bajnóczi Editet. (Utóbbi csak 501 voksot szerzett.) Az időközi választásra azt követően került sor, hogy a korábbi polgármestert, Kiss Melindát járásihivatal-vezetőnek nevezték ki.

Charlie is fellépett
A kormánypárt népszerűségét tekintve a választási eredmény különösen annak fényében váratlan, hogy a szavazás előtti napokban a Fidesz saját jelöltjének sikere érdekében milyen nagy erőket mozgatott meg. A Horváth Charlie koncertjével egybekötött rendezvényen felszólalt Lezsák Sándor házelnök, aki Platónt idézve arról beszélt, hogy a bölcs polgárok részt vesznek a közéletben, nehogy a buták irányítsák őket. Megjelent továbbá a Fidesz Bács-Kiskunban legerősebb embere, a Bács megyei kormányhivatal-vezető, Kerényi János is. A kampánynagygyűlés ugyanakkor nem volt zavartalan: miután az önkormányzat pénzén rendezett eseményen az ellenjelölt Nagy András – bár megjelent és bemutatkozott – nem kapott szót, ezért sokan demonstratív Fidesz- és kormányellenes szavak kíséretében hagyták el a művelődési ház épületét.

Képünk csak illusztráció


Képünk csak illusztráció

Fotó: MTI

Nagy András a magyarnarancs.hu-nak úgy fogalmazott: nem a Fidesz legyőzése volt a célja. „Néhány barátommal összefogva, sokak biztatására vállaltuk, hogy olyan programot alkotunk, amelynek célja a nyugodt közélet és a település fejlesztése. Aztán csak tettük a dolgunkat: rengeteg emberrel beszéltünk, ismertettük az elképzeléseinket, és erre szavaztak nagy többséggel és bizalommal a falubeliek.” Nagy András abban látja a két program közti különbséget, hogy az embereknek elegük van az állandó pártoskodásból: nyugalmat és békét akarnak, munkát a közösség érdekében, és nem kíváncsiak a felkorbácsolt indulatokra.

Ellenkampány is volt

Indulatból már csak azért sem lehetett hiány Jászszentlászlón, mert egy telefonos „közvélemény-kutatás” során a Fidesszel szemben induló független jelölt ellen hangoló kérdések is elhangzottak. Ezek egyike azt sugallta: Nagy Andrásnak bedőlt a cége, ezért anyagi okok miatt kell neki a polgármesteri cím. Az érintett nem akarta kommentálni a kampány eseményeit, csupán arra hívta fel a figyelmet: az 1991-ben alapított cégének minden évben nyilvánosak a mérlegadatai, és ezekből kiderül, hogy még sosem volt veszteséges évük.

A településen ugyanakkor sokan biztosak abban, hogy nemcsak Nagy András mellett, hanem Kapus Krisztián ellen is szavaztak az emberek. A faluból származó kiskunfélegyházi polgármesterről (akinek különböző ügyeiről már többször cikkeztünk mi is) helyi és környékbeli forrásaink azt mondták: „a falu nyakán ül”. Úgy értesültünk, hogy a hozzá közel álló korábbi polgármester asszonyt, Kiss Melindát azért helyeztette át a kistérséghez, továbbá azért indíttatott viszonylag ismeretlen jelöltet, hogy 2014-ben ő indulhasson Jászszentlászlón községvezetőnek. A faluban viszont Kapus Krisztián ma már nem népszerű, így a jelöltje sem lehetett az. (A kis-kunsag.hu írása szerint Kapus Krisztián bejelentést tett kampánycsend megsértése tárgyában a helyi választási irodánál, miszerint Nagy András Facebook-oldalán megosztotta a hvg.hu cikkét a jászszentlászlói időközi választásról, s ez szerinte egyértelműen befolyásolhatja a szavazókat.)

Lapunk hétfő délutánig próbálta megszólaltatni Kapus Krisztiánt és Bálintné Bajnóczi Editet, de utóbbi elérhetetlennek bizonyult, előbbi pedig ezúttal nem reagált megkeresésünkre.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.