Balatonföldváron a „mosolygók torpedózták meg" a vitorláskikötőt

Kis-Magyarország

Egy kis helyi civil szervezet ment szembe a befektetőkkel és az egyik földvári strand kellős közepére tervezett vitorláskikötő építését támogató helyi önkormányzattal és a hatóságokkal. Sikerrel jártak.

„Két esztendei peres eljárást követően 2022. szeptember 5-én a Pécsi Közigazgatási Bíróság hatályon kívül helyezte a Veszprém megyei Kormányhivatal határozatát, amely engedélyezte volna a Nyugati strand területére építendő, 175 vitorláshajó befogadására alkalmas kikötő létesítését” – tette közzé a Mosolygó Balatonföldvár Egyesület Facebook-oldalán Herényi Károly, a helyi civil szervezet elnöke. Az egykor az MDF-ben politizáló Herényi balatonföldvári; korábban, 2006-ban, majd legutóbb, 2019-ben polgármesterjelölt is volt a déli parti kisvárosban, de egyik alkalommal sem járt sikerrel (Balatonföldváron 2010-től a neves vitorlás családból származó Holovits Huba a polgármester, a Fidesz-KDNP színeiben).

Fához láncolók

Annak az elképzelésnek, hogy a földvári Nyugati strandon vitorláskikötő épülne, komoly múltja van. Egy 2012-es, ebben a témában tartott lakossági fórumon a helyi környezetvédő civilek képviselője közölte: a strandi fákhoz láncolják magukat, ha elkezdődik az építkezés. Végül nem kezdődött el, majd hét év múlva, a 2019. őszi önkormányzati választás után közvetlenül napvilágot látott a legújabb terv:

ezúttal elektromos hajókat és vitorlásokat is kiszolgáló e-kikötő épülne, melyhez az új beruházó, a Balabo Kft. közel egymilliárd forintos támogatást nyert el a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) Kisfaludy-pályázatán.

A létesítmény szokatlanul gyorsan építési engedélyt kapott, úgy, hogy az engedélyt kiadó Veszprém Megyei Kormányhivatal határozata szerint „a tervezett tevékenység megvalósítása esetén nem feltételezhető jelentős környezeti hatás”.

A legutóbbi önkormányzati választás előtt alakult Mosolygó Balatonföldvár Egyesület (havilapjuk a Mosolygók Lapja, az abban olvasható cikkek alapján egyértelműen ellenzéki szerveződésről van szó) polgári perben támadta meg a határozatot. Kifogásolták, hogy az engedély nem írta elő a kötelező környezetvédelmi hatástanulmányt, elmaradt a társadalmi egyeztetés, valamint a Helyi Építési Szabályzat tiltja a strandok funkciójának és területének megváltoztatását. Herényi Károly elnök végigülte a bírósági tárgyalásokat, ott volt akkor is, amikor a minap a Pécsi Közigazgatási Bíróság éppen Balatonföldvár város Helyi Építési Szabályzatában foglaltak alapján hozta meg a döntését. Véleményükkel egyezően úgy ítélte meg a bíróság: ha a Nyugati strandra kikötő épül, akkor annak törvényben rögzített funkciója megváltozik. Az építendő két mólószár által bekerített területen fürdeni tilos, tehát közel 100 méter partszakasz fürdőzésre alkalmatlanná válik. Az ítélet ellen fellebbezésnek helye nincs, legfeljebb felülvizsgálati kérelemmel lehet fordulni a Kúriához.

 
A strand közepére tervezett kikötő terve a mólószárakkal, amelyek közelében tilos a fürdés
Forrás: Mosolygó Balatonföldvár Facebook 

Strandra kikötőt?

Hol tart most az e-kikötő ügye? „Ott, hogy hiába a tervek, építkezni nem lehet. Ha akarják a befektetők, kezdhetik elölről az eljárást, de sok esélyük nincsen, hiszen ha a strandra akarják építeni a kikötőt, akkor mindig is beleütköznek az általunk kezdettől fogva hangoztatott és most a bíróság által is megerősített rendelkezésbe” – foglalta össze a Narancs.hu-nak Herényi Károly. – „Vagyis a strand funkciójának megváltoztatása nélkül nem tudnak kikötőt építeni. Márpedig ha egy strandon kikötő épül, akkor annak a strandnak megváltozik a funkciója. Ez nem csak jogi, hanem értelmezési kérdés is. Az pedig önmagában nonszensz, hogy egy strand kellős közepébe kikötőt építsenek. 2006-ban egy kormányrendelet nyomán mindenütt bele kellett foglalni a Helyi Építési Szabályzatba: strandok területe nem csökkenthető, funkciójuk nem változtatható. Az Alkotmánybíróság ezen úgy két hónapja még tovább is szigorított, mondván, ne csak kormányrendelet, hanem törvény rögzítse ezt, vagyis az önkormányzat ezen ha akarna se tudna változtatni a befektetők kedvéért.

 
A Nyugati strand napjainkban
Fotó: Narancs.hu

Évi negyvenezer strandlátogató

Ez óriási civil siker, ami manapság különösképpen értékelendő – ez a véleménye az egykori politikusnak. „Ahogy a kikötő terve napvilágot látott – az önkormányzati választás után azonnal, holott a kampányban szó sem volt erről –, előbb magánszemélyként, majd egyesületi elnökként bejelentkeztem az eljárásba ügyfélként, mert azt hittem, így az engedélyezési eljárás minden mozzanatáról értesülni fogok” – folytatta Herényi. Elmondása szerint nem így történt. Csak a határozatokat kapta kézhez, és mivel az építési engedélyt nem lehetett megfellebbezni, ezért az egyesület perre ment. Elsőre nem sikerült, mert papíron és nem elektronikus úton adták be a keresetet, de végül sikerre vezetett. „A szakmailag a már anno a Duna Körben is jeleskedő környezetvédő szakember, az ugyancsak balatonföldvári Hajósy Adrienne volt a legnagyobb támaszunk és segítségünk, Adrienne azonban sajnos végül nem érhette meg a szeptember 5-i bírósági ítéletet; röviddel előtte elhunyt. De ezt a sikert neki is ajánljuk, ezzel a nyertes perrel is tisztelgünk az emléke előtt” – mondta a civil szervezet elnöke. Herényi Károly hozzátette: bár nem nyomozzák, kik állnak a Balabo Kft. mögött, de szerinte egymilliárdos támogatást csak úgy nem osztogatnak akárkiknek. Ráadásul a balatonföldvári önkormányzattal is meg kellett küzdeni, hiszen a fideszes városvezetés teljes mellszélességgel a kikötőépítők mellett állt. Az egyesület viszont, fűzte hozzá Herényi, az évi negyvenezer strandlátogató érdekeit képviseli a 175 hajótulajdonos bérlővel, a tulajdonossal és a helyi önkormányzattal szemben.

 
A balatonföldvári Nyugati strand részlete
Fotó: Narancs.hu

„Örülünk, hogy ez esetben a többség érdeke győzött egy szűk csoportéval szemben, ami ritkaság a Balaton partján. De példa lehet, erőt adhat más települések civil szerveződéseinek is, például a Club Aligáért harcolóknak; igenis győzhet a közösség érdeke a kevesek magánérdekében épülő, sok esetben környezetromboló gigafejlesztésekkel szemben” – fogalmazott Herényi Károly. A civil szervezet vezetője arról is beszélt: ő maga is vitorlázik, szerinte is szükség van újabb kikötőkre a Balatonnál, de nem egy strand közepén. 

Az önkormányzat az e-kikötő mellett

Balatonföldváron egyébként két fizetős strand áll a nyaralók és a helyiek rendelkezésére. Az egyik a korábban retrostrandként is emlegetett Nyugati; itt történtek fejlesztések az elmúlt években, és emiatt nyomban fizetőssé is tette az önkormányzat. Ha megépülne a kikötő, ahol a mólószárak közelében tilos volna a fürdés, akkor ezek az ugyancsak MTÜ-s fejlesztési összegek kidobott pénzzé válnának.

A mólószárak 100 méteres körzetében is meg lehetne oldani a strandolást – ez az egyik meglepő érve a balatonföldvári önkormányzatnak a kikötő mellett. A tiltás „egy magát civilnek mondó szervezet által hangoztatott jogszabályértelmezés” – írta korábban a Balatonföldvár város elnevezésű Facebook-oldal. – „Hasonló helyzet fog előállni pl. Szemes, Lelle, Boglár és valamennyi kikötővel rendelkező Balaton parti település esetében, ahol a kikötő szomszédságában strand található. Reményeink és terveink szerint is ezek a strandok megmaradnak, hiszen mióta világ a világ, a Magyar Tengeren békésen megférnek egymás mellett a strandok és a kikötők.”

 
A kikötő látványterve
Forrás: Balatonföldvár város Facebook

Ugyancsak egy korábbi, ugyanezen az oldalon található írás szerint „az önkormányzati választáson leszerepelt formáció valótlanul állítja, hogy megszűnik a Nyugati strand és a helyi építési szabályzat előírásait nem tartották be. A valóság ezzel szemben az, hogy a STRAND MEGMARAD, Ny-i irányba BŐVÜL és INGYENESSÉ válik a jogszabályok maradéktalan betartása mellett. Az önkormányzat felszólítja a Mosolygó Balatonföldvárért egyesületet, hogy fejezze be a városunkat lejárató hazug gyűlölet kampányát!” Megint másutt ezt írta a városi oldal: „Úgy gondoljuk, hogy ez a beruházás egyértelműen a COVID világjárvány utáni gazdasági újjáéledés motorja lesz Balatonföldváron. Ez a lehetőség turisztikai attrakciót, adóbevételt jelent, munkahelyeket teremt a városban, fizetőképes keresletet generál, hozzájárul a városi ingatlanok értékének a növekedéséhez” Szerdán pedig azt közölték az oldalon, hogy

továbbra is támogatják az e-kikötő építését, nem igaz, hogy hatályon kívül helyezte volna a bíróság az elektromos hajókikötő építési engedélyét, illetve a beruházó továbbra is rendelkezik az építés megkezdéséhez szükséges engedéllyel.

Kerestük Holovits Huba polgármestert, akivel szerettük volna tisztázni, hogy kell érteni a város közösségi oldalára kikerült közleményt. Ezenkívűl kíváncsiak voltunk az üggyel kapcsolatos álláspontjára. Amint válaszol, közöljük.

A balatonszéplaki „torpedó”

Idén év elején – ahogyan a Narancs.hu megírta – Siófokhoz tartozó Balatonszéplakon kapott „torpedót” egy giga vitorláskikötő-fejlesztés. Ott is magánszemélyek és civil szervezet is támadta a tervezett ezüstparti létesítményt, a földvárihoz képest azzal a különbséggel, hogy érveikkel a siófoki önkormányzat is egyetértett. Sőt, a fővárosi kormányhivatal országos hajózási hatósági főosztálya éppen Siófok város jegyzőjének nyilatkozatára alapozva utasította el a kikötőbővítés-építés engedélykérelmét. E prózai nyilatkozat szerint nem biztosított a tervezett kikötő gépjármű-közlekedésre alkalmas úti csatlakozása.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk