Balatoni hajózás: oda Széchenyi álma, ugrásra kész az új üzleti kör

Kis-Magyarország

Oda Széchenyi álma, nem marad egyben a balatoni hajózás – ezt valószínűsíti Horváth Gyula, aki a leghosszabb ideig irányította a nemrég visszaállamosított balatoni hajózási társaságot.

Az állam 75 százaléknál is nagyobb tulajdoni hányadot szerzett a Balatoni Hajózási Zrt.-ben (Bahart) azzal, hogy hatmilliárd forintos tőkeemelést hajtott végre a cégben. Az eddigi tulajdonosok, a kikötővel rendelkező önkormányzatok beleszólása a döntésekbe formálissá vált, hiszen a messze legtöbb részvényt birtokló település, Siófok tulajdoni hányada is 10 százalék körülire esett vissza.

Az állami tulajdonosi jogokat a kormány döntése alapján a „Rogán-közelinek” tartott Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) gyakorolja, amelynek vezetője, Guller Zoltán azt nyilatkozta a minap: nincs tervben a társaság privatizációja, ellenben felfejlesztik, tíz éven belül kicserélik a teljes komp- és hajóflottát.

Arra azonban nem tért ki: van-e garancia rá, hogy a Bahart értékes vagyonelemei, így például a vitorláskikötők idővel nem kerülnek magánkézbe keszthelyi mintára?

2001-ben 51 százalékot kaptak a települések

2001-ben 51 százalékot kaptak a települések

Fotó: commons.wikipedia.org

– Milyen jövője lehet a visszaállamosított balatoni hajózásnak? – kérdeztük Horváth Gyulától, aki egyrészt a leghosszabb ideig, 1996 és 2013 között irányította a céget, másrészt végigjárta a ranglétrát, hiszen matrózként kezdett a társaságnál.

– Azt valószínűsítem, merthogy minden jel erre utal: oda a balatoni hajózást megalapító Széchenyi István álma, és nem marad egyben.

– Guller Zoltán azt nyilatkozta, hogy nincs tervben a Bahart privatizációja…

– Ha csak egyes értékes vagyonelemeket, ingatlanokat „mazsoláznak ki” a befektetők, az nem is jelenti a cég privatizációját.

A kikötőkre már többször szemet vetettek - mondta Horváth

A kikötőkre már többször szemet vetettek - mondta Horváth

Fotó: A szerző felvétele

– Úgy véli, a kikötőkre a keszthelyihez hasonló sors vár, amelyet Tiborcz István körei szereztek meg?

– A kikötőkre már a 90-es évek második felében is szemet vetett egy bizonyos üzleti kör, addigra készültek el ugyanis az első jelentős fejlesztések Balatonföldváron, Balatonbogláron. A jelenség tehát nem új. Csakhogy akkor éppen kormányzati segítséggel sikerült ezt megakadályozni. Felkerestem 1998-ban Bóka Istvánt, aki ma a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) elnöke és Balatonfüred polgármestere, akkor Alsóörs polgármestere és kormánypárti országgyűlési képviselő volt. Megkérdeztem, tud-e segíteni? Hamar jött a válasz: az első Orbán-kormány kancelláriaminisztere, Stumpf István azt üzente, a cég és a balatoni önkormányzatok tegyenek asztalra egy elképzelést arról, hogyan lehetne elkerülni azt, hogy a kikötők magánkézbe kerüljenek.

– A balatoni hajózás ekkor még az államé volt…

– Igen, a Mahart rendelkezett a tulajdonosi jogosítványokkal, és a cég éppen nehéz anyagi helyzetben volt, budapesti ingatlanjait már elkezdte eladogatni. Vagyis kettős szorításba kerültünk, és az idő is sürgetett, mert félő volt, hogy a balatoni ingatlanok következnek. Elkészült a javaslat: a cég kerüljön a kikötővel rendelkező balatoni önkormányzatok tulajdonába. A kormányülésen ez „át is ment”; 2001-ben 51 százalékos tulajdoni hányadot kaptak a települések. A megmaradt 49 százalékot a későbbi években az állam próbálta értékesíteni, de mi közben folyamatosan „bombáztuk” az illetékeseket azzal: adják az önkormányzatoknak azt a részt is. Erről végül Suchman Tamás minisztert sikerült meggyőzni. Ekkor, 2008-ban vállaltak kötelezettséget arra az önkormányzatok, hogy feltőkésítik a Bahartot. Amire aztán nem került sor, a települések nem akarták és/vagy nem tudták teljesíteni, ezt „pótolja” most az állam, de úgy, hogy a meghatározó tulajdonrészt is viszi.

– Érthető, hogy az önkormányzatok nem tudtak százmilliókat a társaságba tenni, hiszen egyre nehezebb anyagi helyzetbe kerültek.

– Nem egészen. Egyrészt nem csak készpénzzel, hanem például ingatlannal is teljesíthették volna a kötelezettségüket, másrészt úgy vélem, Siófok üzletpolitikája verte szét a balatoni önkormányzatok kezdetben még meglévő egységét. Egyszer ugyanis Siófok elkezdte felvásárolni a társaság értékpapírjait azoktól a településektől, amelyek bevételi forrást láttak a részvények eladásában. Jöttek a választások, valamiből utat kellett építeni, fel kellett újítani az iskolát. Miközben Siófok 50 százalék közelébe vásárolta magát, más településeknek nagyon kevés tulajdoni hányada maradt, a tulajdonosok elhidegültek egymástól, s a végén már persze hogy csak a nagyobbak, leginkább Siófok akarta teljesíteni a feltőkésítést, a többiek nem.

– Az akkori siófoki polgármester, a fideszes Balázs Árpád rendre azzal indokolta a részvény-felvásárlást: így lehet garantálni, hogy egyben maradjon a Bahart, az értékes vagyonelemekkel, ingatlanokkal együtt. Ugyanakkor egyesek szerint már akkor is a hajózási sziget feletti döntési jog megszerzése volt az elsődleges célja Siófoknak, hogy a társaság kiköltöztetése után „bizonyos körök” ott kaszinót nyithassanak. Sőt, úgy hírlett, 2013-ban ön is az elköltöztetésbe „bukott bele”, kellett egy olyan vezérigazgató, aki nem mond ellent ennek a szándéknak…

– Hallottam én is ezeket… Ami a sziget sorsát illeti, ahol most a Bahart telephelye, műszaki bázisa van, az innentől szintén állami döntés kérdése. Ha lesz pénz a kiürítésére, valóban létrejöhet ott a Balaton egyik legértékesebb, legexkluzívabb ingatlana.

Horváth Gyula: 2001-ben Suchman Tamást sikerült meggyőzni


Fotó: A szerző felvétele

– Jó üzlet lehet ez majd valakiknek a kikötőkkel együtt?

– Akár. Mindenki látja, a Balaton körül az elmúlt években új üzleti körök jelentek meg. Én úgy látom, éppen kapóra jött az államnak az, hogy a tulajdonos önkormányzatok nem teljesítették a tőkeemelési kötelezettségüket. Lehet arra hivatkozni, hogy az állam majd adja a milliárdokat, de cserébe kéri a többségi tulajdont.

Az ellopott Balaton

Jól tükrözi az ország állapotát a Balaton átalakulása: a tó környéke immár a gazdagok pihenőhelye, a változás legnagyobb haszonélvezőit pedig Orbán Viktor környezetében kell keresni. A tömegek nyaralóhelyéből az elmúlt években egyre inkább a kiváltságosok pihenőhelyévé vált a Balaton. Kormányközeli és egyéb jól menő vállalkozók vásárolják fel a legjobb telkeket, hogy oda luxusapartmanokat húzzanak fel.

Csakhogy ez nem helytálló érvelés, hiszen a turisztikai régiók fejlesztése elsősorban állami feladat, és ha valamit fejleszt az állam, az nem kell, hogy tulajdonszerzéssel is járjon. Létezik a 300 milliárd forintos Balaton-fejlesztési csomag – ennek része a Bahartnak szánt 12 milliárd is –, de ez sem arról szól, hogy ahová pénzt szánnak, ott tulajdont is kérnének cserébe.

– Vagyis?

– Itt mögöttes szándékok lehetnek, amiről majd csak a későbbiekben szerzünk tudomást. Félő, hogy egyéni érdekek mentén fog széthullani a Széchenyi által egyben tartani óhajtott balatoni hajózás. Hiszen az állam és az önkormányzatok között anno létrejött szerződés még tartalmazta, hogy a személyhajó- és kikötő-üzemeltetést fenn kell tartani. Vagy, hogy a részvényeket csak egymás között adhatják-vehetik a tulajdonosok. Ma már egyik pont sem él, szabad a gazda, csak állami, kormányzati döntés kérdése, mikor kap „zöld jelzést” a már emlegetett, jól ismert új üzleti kör.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.