Bundagyanús közbeszerzési eljárások a geszti kastélyfelújításnál

Kis-Magyarország

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2024. április 25-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Tilos egy közbeszerzést csak azért részekre bontani, hogy ezáltal bizonyos szabályok megkerülhetők legyenek – egyebek mellett e törvényi rendelkezésre hivatkozik az a be­jelentő, aki szabálytalannak tartja a geszti Tisza-kastély 2020-ban indult rekonstrukciójának közbeszerzési eljárását. Az akkori ajánlatkérő – az azóta megszűnt Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési (BSMK) Zrt. – ugyanis egyértelműen megfogalmazta, hogy a kivitelezési munkák, beleértve a tartószerkezeti, épületgépészeti és -villamossági, környezetépítési feladatokat, egységes beruházást képeznek. A rekonstrukció tehát nemcsak a kastély­épület felújítását, hanem környezetének – kastélypark, utak, parkolók – a rendezését is magába foglalja.

Ezek alapján a 2024-ben megindított hét közbeszerzési eljárás tárgya ugyanúgy összefüggő komplex egységet képezhet, mint a rekonstrukció I. üteme. A külön eljárásokra bontással – a bejelentő szerint – az ajánlatkérő jogszerűtlenül járt el. A megjelölt hét közbeszerzési eljárás egybeszámolt becsült értéke messze meghaladja a nettó 300 millió forintos értékhatárt – „szétszedve” viszont minden esetben 300 millió alatt marad. Ez azért lényeges, mert 300 milliós értékhatár alatt lehet meghívásos is a pályázat, míg afölött csak nyílt lehet az eljárás, amelyre bárki jelentkezhet.

Valószínűleg éppen ez a lényeg: hogy akárki ne indulhasson a közbeszerzési eljáráson.

A kastély egyre húzódó és az eredetileg becsülthöz képest mára kétszeresére duzzadt bekerülési árú felújítását kormánybiztosként sokáig Lázár János felügyelte, de miniszterként is figyelemmel kíséri a munkálatokat. (Lásd Kétszer annyi idő és költség című keretes írásunkat.)

Ötödére mérsékelték

Még be sem fejeződtek a kastélyrekonstrukció I. ütemének kivitelezési munkái (a főépület felújítása), a BSMK Zrt. jogutóda, a Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit (NÖF) Kft. újabb feladatok elvégzésére in­dított közbeszerzési eljárásokat ez év elején. A felújítás I. ütemén kívül még idén elvégzendő építési munkák értéke összességében meghaladja a nettó 1,1 milliárd forintot.

A kiegészítő építési munkákra az ajánlatkérő NÖF eredetileg nettó 215 millió forintot tervezett, és az első közbeszerzési eljárás során a NÖF – szabályszerűen – közölte az ajánlattevőkkel a rendelkezésére álló anyagi fedezet összegét. Be is érkezett januárban a meghirdetett három részelemre öt-öt ajánlat, azonban az eljárás eredménytelen lett. A NÖF-nek nem volt elegendő forrása a kifizetésre – erről február 6-án értesítette is az ajánlatevőket. Másnap, február 7-én megismételt közbeszerzési eljárás indult. A NÖF ugyanazt az öt céget hívta meg ajánlattételre; a műszaki tartalom semmit nem változott januárhoz képest, az ajánlati árakat viszont korrigálták. A tetőtér beépítésére legalacsonyabb árat kínáló Build IT a januári 120,4 millióról 108 millióra csökkentette ajánlatát – a NÖF rendelkezé­sére álló fedezet először 120 millió forint volt. A szennyvízelvezetési munkák elvégzésére a West Hungária Bau (WHB) a januári 46,8 milliós árat két hét alatt a másfélszeresére, 71,6 millióra emelte – a NÖF rendelkezésére álló összeg e feladatra 80 millió forint volt. Az öntözőrendszer kiépítéséért januárban még 65,2 milliót kérő WHB két héttel később ötöd áron, mindössze 13,1 millióért vállalta a munkát; a NÖF erre 15 milliót szánt. A hirtelen csökkentést – különösen az öntözőrendszer esetében látott igen jelentős áresést – mi magyarázhatja, ha amúgy a műszaki tartalom változatlan? Csak nem az első kör durva túlárazása?

A 115-ös

Az ajánlatkérő tehát januárban és februárban is közvetlenül kérte fel ugyanazt az öt céget ajánlattételre: a West Hungária Bau Kft.-t, a Build IT Mérnökiroda Zrt.-t, a Fertődi Építő és Szolgáltató (FÉSZ) Zrt.-t, az EB Hungary Invest Kft.-t és a Szabó és Társa Belsőépítészeti Kft.-t.

Régóta a közbeszerzési törvény rákfenéjének tartják a 115. paragrafus szerinti eljárást. Ha az építési beruházás becsült értéke nem éri el a 300 millió forintot, akkor az ajánlatkérő a közbeszerzési eljárást lefolytathatja úgy, hogy maga hív meg ajánlattevőket. Egyetlen, aligha véletlenül közbeiktatott kivétel van: ez a metódus nem alkalmazható akkor, ha „a beszerzés részben vagy egészben európai uniós alapokból finanszírozott”. A geszti beruházás mögött nincs uniós forrás, azaz érvényesíthető a 115. paragrafus.

A WHB és a Build IT konzorciumban és fővállalkozóként végzi a Tisza-kastély rekonstrukciós munkáinak I. ütemét. Kérdés, hogy a konzorciumi partnerek mennyiben tekinthetők valódi versenytársnak a 2024-es közbeszerzési eljárásokban? Különösen úgy, hogy a februári, megismételt eljárásban a szennyvízelvezetés és az öntözőrendszer kiépítésére kizárólag ez a két cég nyújtott be ajánlatot. A verseny komolyságát kérdőjelezi meg továbbá az is, hogy a rekonstrukciós munkák I. ütemének elvégzésében a WHB–Build IT konzorciumot alvállalkozóként segíti a Fertődi Építő és Szolgáltató (FÉSZ) Zrt., amelyet az év elején szintén felkért ajánlattételre a NÖF. (A FÉSZ Zrt. a megismételt eljárásban nem nyújtott be ajánlatot.) A vonatkozó jogszabályhely előírja: „Az ajánlatkérő a különböző eljárásokban ajánlattételre felhívni kívánt gazdasági szereplők személyét lehetőség szerint változtatja.” Az idei két nem nyílt közbeszerzéskor erre valamiért nem volt „lehetőség”: a három részre bontott kiegészítő építési munkákon a Build IT (tetőtér-beépítés) és a WHB (szennyvízelvezetés, öntözőrendszer kiépítése) osztozik.

 
Csak a plafon le ne szakadjon (a kastély látványterve)
Fotó: dawstudio.hu
 

Cég nulla alkalmazottal

A beszerzési igényeknek ezzel nincs vége. Február 12–19. között további öt közbeszerzési eljárást indított a NÖF – ugyancsak meghívásos tender alapján, hiszen az egyes eljárások nettó értéke a 300 millió forintos becsült érték alatt maradt.

A belsőépítészeti munkák elvégzésére lefolytatott közbeszerzés elsőre ezúttal is eredménytelen volt. A megismételt eljárásban a NÖF ugyanazt az öt céget kérte fel ajánlattételre, mint előzőleg. Az öt cég közül négy újra beadta az ajánlatát, ugyanazon kivitelezési árat megjelölve, mint először – láss csodát, e megismételt eljárás eredményes lett.

A parkoló építésére azt az öt céget hívta ajánlattételre a NÖF, mint a fentebb ismertetett kiegészítő építési munkákra. A beérkezett két ajánlat – ki nem találnák, azokat a Build IT és a WHB Zrt. nyújtotta be – egyenként meghaladta a NÖF fedezetéül szolgáló nettó 169,2 millió forintot. Az eljárás mégis eredményes lett: a WHB építi a parkolót nettó 181 millióért.

A „Parkoló kivitelezése – kastély” projektben a parkoló építése mellett a játszótér, a rekortán teniszpálya kivitelezése külön feladat. Vajon miért nem lehetett ezeket egyetlen közbeszerzési eljárásba tenni? A keszthelyi székhelyű Terra Épker Hungária Kft. nettó 90,7 millióért vállalta utóbbi munkát. A „verseny” komolytalanságát jól mutatja, hogy a „konkurens” Generál Hidro Kft. ajánlata érvénytelen lett, mivel, meglehetősen durva mulasztásként nem nevezte meg a felelős műszaki vezető szakembert. (Ez nagyjából olyan súlyú hiba, mint ha ennek a cikknek az lenne a felcíme, hogy Lázár János őszinte vallomása egy megbundázott közbeszerzésről, és ezt senki nem venné észre a szerkesztőségben.) Nem mellesleg a Generál Hidro a NAV adatai szerint nulla alkalmazottal működik.

A „Történeti park” tárgyú eljárást is a Terra Épker nyerte összesen nettó 272,6 milliós árajánlattal. E cég tulajdonosa az ügyvezetője és résztulajdonosa annak a Fauna Invest Kft.-nek, amelyet szintén felkért ajánlattételre a NÖF ebben az eljárásban. A Fauna Invest másik tulajdonosa pedig a Terra Épker ügyvezetője. Az ilyesfajta összefonódást tiltja a Közbeszerzési Hatóság keretén belül működő Tanács 2023-as útmutatója – ez azonban ezúttal senkinek nem szúrt szemet.

Kétszer annyi idő és költség

Három éve még arról volt szó, hogy a geszti Tisza-kastély nettó 5,5 milliárd forintért újulhat meg. Ez egy 2021-es közlés volt – ami azért érdekes, mert Lázár János, a projekt kormánybiztosa korábban kijelentette, hogy a felújításnak 2020-ra el kell készülni.

A bemondott összeg aztán előbb 6,5, majd 7 milliárd forintra kúszott. Az Orbán-vő Tiborcz István üzlettársának, Paár Attilának a cége, a West Hungária Bau Építőipari Kft. és a budapesti Build IT Mérnökiroda Kft. kettőse 2021 tavaszán nyerte meg a közbeszerzési tender I. ütemét. A felújítási munkák egy helyszíni bejárást követően 2021 júniusában kezdődtek el.

Akkor azt vállalták, hogy az első ütem 2023 februárjára meglesz, de minden másként alakult. Az első ütem összecsúszott a következővel, de több mint egy év múltával nem készült el semmi. A költségvetési megszorítások közepette, 2022 októberében a Magyar Közlönyben megjelent egy kormányrendelet, amely minden indoklás nélkül további 4 milliárd forinttal 11 milliárdra emelte a bekerülés költségeit. A helyszínen a beruházást ismertető tábláról utólag egyébként törölték a befejezés határidejét.

Még a projekt elindítása előtt, 2017-ben törvényt alkotott a fideszes kormánytöbbség arról, hogy „az állam tulajdonában lévő geszti Tisza-kastélyt ingyenesen – a Nemzeti Kastélyprogram keretében megvalósított fejlesztés lezárását követően – oktatási, illetve továbbképzési központ céljára, kulturális és hitéleti feladatainak elősegítése érdekében a Magyarországi Református Egyház (MRE) tulajdonába adja”.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Cserna-Szabó András: „Csinálnék egy kocsmát”

Megjelent új novelláskötete, az ösztöndíjakat és a kitüntetéseket elfogadja, ha adnak neki, és nem kérnek cserébe, de abbahagyná az írást, ha rengeteg pénze lenne. Épp ezért senki ne adjon neki! Az utolsó magyarokért is kár lett volna. Cserna-Szabó Andrással beszélgettünk.