Kedves Olvasónk!
Ez a cikk a Magyar Narancs 2024. április 25-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.
Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.
A magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk.
Visszavárjuk!
A szerk.
Tilos egy közbeszerzést csak azért részekre bontani, hogy ezáltal bizonyos szabályok megkerülhetők legyenek – egyebek mellett e törvényi rendelkezésre hivatkozik az a bejelentő, aki szabálytalannak tartja a geszti Tisza-kastély 2020-ban indult rekonstrukciójának közbeszerzési eljárását. Az akkori ajánlatkérő – az azóta megszűnt Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési (BSMK) Zrt. – ugyanis egyértelműen megfogalmazta, hogy a kivitelezési munkák, beleértve a tartószerkezeti, épületgépészeti és -villamossági, környezetépítési feladatokat, egységes beruházást képeznek. A rekonstrukció tehát nemcsak a kastélyépület felújítását, hanem környezetének – kastélypark, utak, parkolók – a rendezését is magába foglalja.
Ezek alapján a 2024-ben megindított hét közbeszerzési eljárás tárgya ugyanúgy összefüggő komplex egységet képezhet, mint a rekonstrukció I. üteme. A külön eljárásokra bontással – a bejelentő szerint – az ajánlatkérő jogszerűtlenül járt el. A megjelölt hét közbeszerzési eljárás egybeszámolt becsült értéke messze meghaladja a nettó 300 millió forintos értékhatárt – „szétszedve” viszont minden esetben 300 millió alatt marad. Ez azért lényeges, mert 300 milliós értékhatár alatt lehet meghívásos is a pályázat, míg afölött csak nyílt lehet az eljárás, amelyre bárki jelentkezhet.
Valószínűleg éppen ez a lényeg: hogy akárki ne indulhasson a közbeszerzési eljáráson.
A kastély egyre húzódó és az eredetileg becsülthöz képest mára kétszeresére duzzadt bekerülési árú felújítását kormánybiztosként sokáig Lázár János felügyelte, de miniszterként is figyelemmel kíséri a munkálatokat. (Lásd Kétszer annyi idő és költség című keretes írásunkat.)
Ötödére mérsékelték
Még be sem fejeződtek a kastélyrekonstrukció I. ütemének kivitelezési munkái (a főépület felújítása), a BSMK Zrt. jogutóda, a Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit (NÖF) Kft. újabb feladatok elvégzésére indított közbeszerzési eljárásokat ez év elején. A felújítás I. ütemén kívül még idén elvégzendő építési munkák értéke összességében meghaladja a nettó 1,1 milliárd forintot.
A kiegészítő építési munkákra az ajánlatkérő NÖF eredetileg nettó 215 millió forintot tervezett, és az első közbeszerzési eljárás során a NÖF – szabályszerűen – közölte az ajánlattevőkkel a rendelkezésére álló anyagi fedezet összegét. Be is érkezett januárban a meghirdetett három részelemre öt-öt ajánlat, azonban az eljárás eredménytelen lett. A NÖF-nek nem volt elegendő forrása a kifizetésre – erről február 6-án értesítette is az ajánlatevőket. Másnap, február 7-én megismételt közbeszerzési eljárás indult. A NÖF ugyanazt az öt céget hívta meg ajánlattételre; a műszaki tartalom semmit nem változott januárhoz képest, az ajánlati árakat viszont korrigálták. A tetőtér beépítésére legalacsonyabb árat kínáló Build IT a januári 120,4 millióról 108 millióra csökkentette ajánlatát – a NÖF rendelkezésére álló fedezet először 120 millió forint volt. A szennyvízelvezetési munkák elvégzésére a West Hungária Bau (WHB) a januári 46,8 milliós árat két hét alatt a másfélszeresére, 71,6 millióra emelte – a NÖF rendelkezésére álló összeg e feladatra 80 millió forint volt. Az öntözőrendszer kiépítéséért januárban még 65,2 milliót kérő WHB két héttel később ötöd áron, mindössze 13,1 millióért vállalta a munkát; a NÖF erre 15 milliót szánt. A hirtelen csökkentést – különösen az öntözőrendszer esetében látott igen jelentős áresést – mi magyarázhatja, ha amúgy a műszaki tartalom változatlan? Csak nem az első kör durva túlárazása?
A 115-ös
Az ajánlatkérő tehát januárban és februárban is közvetlenül kérte fel ugyanazt az öt céget ajánlattételre: a West Hungária Bau Kft.-t, a Build IT Mérnökiroda Zrt.-t, a Fertődi Építő és Szolgáltató (FÉSZ) Zrt.-t, az EB Hungary Invest Kft.-t és a Szabó és Társa Belsőépítészeti Kft.-t.
Régóta a közbeszerzési törvény rákfenéjének tartják a 115. paragrafus szerinti eljárást. Ha az építési beruházás becsült értéke nem éri el a 300 millió forintot, akkor az ajánlatkérő a közbeszerzési eljárást lefolytathatja úgy, hogy maga hív meg ajánlattevőket. Egyetlen, aligha véletlenül közbeiktatott kivétel van: ez a metódus nem alkalmazható akkor, ha „a beszerzés részben vagy egészben európai uniós alapokból finanszírozott”. A geszti beruházás mögött nincs uniós forrás, azaz érvényesíthető a 115. paragrafus.
A WHB és a Build IT konzorciumban és fővállalkozóként végzi a Tisza-kastély rekonstrukciós munkáinak I. ütemét. Kérdés, hogy a konzorciumi partnerek mennyiben tekinthetők valódi versenytársnak a 2024-es közbeszerzési eljárásokban? Különösen úgy, hogy a februári, megismételt eljárásban a szennyvízelvezetés és az öntözőrendszer kiépítésére kizárólag ez a két cég nyújtott be ajánlatot. A verseny komolyságát kérdőjelezi meg továbbá az is, hogy a rekonstrukciós munkák I. ütemének elvégzésében a WHB–Build IT konzorciumot alvállalkozóként segíti a Fertődi Építő és Szolgáltató (FÉSZ) Zrt., amelyet az év elején szintén felkért ajánlattételre a NÖF. (A FÉSZ Zrt. a megismételt eljárásban nem nyújtott be ajánlatot.) A vonatkozó jogszabályhely előírja: „Az ajánlatkérő a különböző eljárásokban ajánlattételre felhívni kívánt gazdasági szereplők személyét lehetőség szerint változtatja.” Az idei két nem nyílt közbeszerzéskor erre valamiért nem volt „lehetőség”: a három részre bontott kiegészítő építési munkákon a Build IT (tetőtér-beépítés) és a WHB (szennyvízelvezetés, öntözőrendszer kiépítése) osztozik.
Cég nulla alkalmazottal
A beszerzési igényeknek ezzel nincs vége. Február 12–19. között további öt közbeszerzési eljárást indított a NÖF – ugyancsak meghívásos tender alapján, hiszen az egyes eljárások nettó értéke a 300 millió forintos becsült érték alatt maradt.
A belsőépítészeti munkák elvégzésére lefolytatott közbeszerzés elsőre ezúttal is eredménytelen volt. A megismételt eljárásban a NÖF ugyanazt az öt céget kérte fel ajánlattételre, mint előzőleg. Az öt cég közül négy újra beadta az ajánlatát, ugyanazon kivitelezési árat megjelölve, mint először – láss csodát, e megismételt eljárás eredményes lett.
A parkoló építésére azt az öt céget hívta ajánlattételre a NÖF, mint a fentebb ismertetett kiegészítő építési munkákra. A beérkezett két ajánlat – ki nem találnák, azokat a Build IT és a WHB Zrt. nyújtotta be – egyenként meghaladta a NÖF fedezetéül szolgáló nettó 169,2 millió forintot. Az eljárás mégis eredményes lett: a WHB építi a parkolót nettó 181 millióért.
A „Parkoló kivitelezése – kastély” projektben a parkoló építése mellett a játszótér, a rekortán teniszpálya kivitelezése külön feladat. Vajon miért nem lehetett ezeket egyetlen közbeszerzési eljárásba tenni? A keszthelyi székhelyű Terra Épker Hungária Kft. nettó 90,7 millióért vállalta utóbbi munkát. A „verseny” komolytalanságát jól mutatja, hogy a „konkurens” Generál Hidro Kft. ajánlata érvénytelen lett, mivel, meglehetősen durva mulasztásként nem nevezte meg a felelős műszaki vezető szakembert. (Ez nagyjából olyan súlyú hiba, mint ha ennek a cikknek az lenne a felcíme, hogy Lázár János őszinte vallomása egy megbundázott közbeszerzésről, és ezt senki nem venné észre a szerkesztőségben.) Nem mellesleg a Generál Hidro a NAV adatai szerint nulla alkalmazottal működik.
A „Történeti park” tárgyú eljárást is a Terra Épker nyerte összesen nettó 272,6 milliós árajánlattal. E cég tulajdonosa az ügyvezetője és résztulajdonosa annak a Fauna Invest Kft.-nek, amelyet szintén felkért ajánlattételre a NÖF ebben az eljárásban. A Fauna Invest másik tulajdonosa pedig a Terra Épker ügyvezetője. Az ilyesfajta összefonódást tiltja a Közbeszerzési Hatóság keretén belül működő Tanács 2023-as útmutatója – ez azonban ezúttal senkinek nem szúrt szemet.
Kétszer annyi idő és költség
Három éve még arról volt szó, hogy a geszti Tisza-kastély nettó 5,5 milliárd forintért újulhat meg. Ez egy 2021-es közlés volt – ami azért érdekes, mert Lázár János, a projekt kormánybiztosa korábban kijelentette, hogy a felújításnak 2020-ra el kell készülni.
A bemondott összeg aztán előbb 6,5, majd 7 milliárd forintra kúszott. Az Orbán-vő Tiborcz István üzlettársának, Paár Attilának a cége, a West Hungária Bau Építőipari Kft. és a budapesti Build IT Mérnökiroda Kft. kettőse 2021 tavaszán nyerte meg a közbeszerzési tender I. ütemét. A felújítási munkák egy helyszíni bejárást követően 2021 júniusában kezdődtek el.
Akkor azt vállalták, hogy az első ütem 2023 februárjára meglesz, de minden másként alakult. Az első ütem összecsúszott a következővel, de több mint egy év múltával nem készült el semmi. A költségvetési megszorítások közepette, 2022 októberében a Magyar Közlönyben megjelent egy kormányrendelet, amely minden indoklás nélkül további 4 milliárd forinttal 11 milliárdra emelte a bekerülés költségeit. A helyszínen a beruházást ismertető tábláról utólag egyébként törölték a befejezés határidejét.
Még a projekt elindítása előtt, 2017-ben törvényt alkotott a fideszes kormánytöbbség arról, hogy „az állam tulajdonában lévő geszti Tisza-kastélyt ingyenesen – a Nemzeti Kastélyprogram keretében megvalósított fejlesztés lezárását követően – oktatási, illetve továbbképzési központ céljára, kulturális és hitéleti feladatainak elősegítése érdekében a Magyarországi Református Egyház (MRE) tulajdonába adja”.