Ebek harmincadjára jutott, pedig a felújításával Orbán könnyen Trump kedvében járhatna

  • Huszka Imre
  • 2018. november 16.

Kis-Magyarország

Az elmúlt évek honi légtér-fejlesztéseinek kárvallottja a valaha szebb napokat látott dél-dunántúli Taszár. Megnéztük, miért.

Nemrégiben került nyilvánosságra, hogy milliárdokból fejlesztik a kecskeméti katonai repülőteret - amely köztudomásúan a Gripen-egység támaszpontja -, azért, hogy polgári forgalom számára is alkalmassá tegyék – nyilvánvalóan a Mercedes-üzem érdekeit szem előtt tartva.

Ez lesz a második, a pápai NATO-légi-támaszpont mellett, amelyet a Fidesz-kormányok idején vegyes, katonai-polgári célokra is „bevetnek”. Korábban sem a szocialista, sem a Fidesz-kormányok nem voltak ilyen rugalmasak, ennek kárvallottja lett az emblematikus légibázis, Taszár, s vele a Dél-Dunántúl infrastruktúra-fejlesztése.

Lassan kikopik a köztudatból annak a kis Kaposvár-közeli községnek egykor legendás neve, mely a honi harci repüléssel és az 1995-ös délszláv háborút lezáró IFOR-SFOR békemisszióval forrt össze elválaszthatatlanul. A taszári repteret a térképek ma már többnyire az „abandoned”, „elhagyott, elárvult, lakatlan” jelzővel illetik, s valóban úgy tűnik, már mindenki levette róla a kezét.

Dayton után 7500 fel- és leszállás

2003-as bezárása óta gyakorlatilag botránykőként szolgált: a mindenkori ellenzék okolhatta a kormányon lévőket, hogy veszni hagyták, pedig valójában nincs mit egymás szemére vetniük.
Taszár nevét a daytoni békemegállapodás másnapján kapta szárnyra a világhír, mikor az atlanti katonai szövetség a magyar honvédség egyik repülőezredének otthont adó támaszpontot szemelte ki bázisának.

A reptér madártávlatból

A reptér madártávlatból

Fotó: Wikipédia

 

Hatalmas területe, két, óriásgépek fogadására is képes leszállópályája, a célterülethez való közelsége tette alkalmassá, s ki is szolgálta becsülettel a tervezett időt. Mintegy 7500 fel- és leszállás zajlott az ittlétük alatt, Taszár nagy forgalmú légikikötővé vált.

Sürgető kérés az USA-ból

Az amerikaiak egy ideje sürgetik az Orbán-kormány, hogy az Oroszországhoz közeli NATO-államként fejlesszék a reptereiket a katonai gépek kiszolgálása érdekében. S ezt egy ideje már nem csak finom diplomáciai eszközökkel teszik, hanem már a sajtóban, nyilvánosan is üzengetnek.

A nemrég hazánkba érdekezz új nagykövet, David B. Cornstein a Szombatnak adott interjújában a teendőket felsorolva a CEU-ügyet megelőzően ezt említette első helyen. „Négy célt tűztem ki, s remélem legalább néhányat sikerül is megvalósítani.Az első igen sürgető: a Kongresszus megszavazott egy törvényt, mely szerint kormányunk 55 millió dollárral segíti a magyarországi légibázisok kifutópályáinak felújítását. A két ország között erről védelmi együttműködési megállapodás született. A rendelkezésre álló pénz felhasználási ideje azonban jövő hónap (az interjú augusztus végén jelent meg – a szerk.) végén lejár. Ez ügyben a legsürgősebben lépni kell – őszintén szólva sosem hittem, hogy ilyen nehéz lehet elkölteni 55 millió dollárt.”

Igaz, a nagykövet arra nem tért ki, mely repterek fejlesztését tartaná üdvözítőnek.

 



A közeli Kaposvár is rendesen profitált a bázis közelségéből: sokszorosára bővült az üzletek, szórakozóhelyek forgalma, számos szolgáltató cég ekkortájt települt ide. Olyan társasház-építési boom indult meg a városban, amelyre azóta sem volt példa, ma viszont itt épül a legkevesebb lakás a megyei jogú városok közül. A munkahelyek száma vagy tizenöt-húsz százalékkal nőtt, az elérhető átlagkereset is – azóta ebben is sereghajtó lett a somogyi megyeszékhely.

2002 március: Kaposvár polgármestere, Szita Károly a látványterveket mutatja

2002. március: Kaposvár polgármestere, Szita Károly a látványterveket mutatja

Fotó: MTI



A kétezres évek környékén nem volt ritka, hogy a belvárosban akár negyedmilliót is elkértek egy önkormányzati üzletért havonta, ma – persze csak a kiválasztottaknak – inkább húsz-ötvenezer forintos díj a jellemző, s így is üresen áll a helyiségek jó része.

A megye és a város vezetői mindig keresték a lehetséges kitörési pontokat a hagyományosan elmaradott térségben: már az IFOR-erők betelepülése előtt felmerült, hogy a reptér kettős, katonai-polgári célú hasznosítása üdvös volna a közlekedési infrastruktúra és a gazdaság fejlesztése szempontjából.

Kezdetben Kolber István (MSZP), majd Gyenesei István (Somogyért) megyei közgyűlési elnökök szorgalmazták az elképzelést, de a Magyar Honvédség és a HM – az 1998-as kormányváltás előtt és után, tehát mind a szocialista, mind a Fidesz-kisgazda időkben – ezt amúgy katonamódra, különösebb indoklás nélkül elutasította, s ezen az 1999-es NATO-csatlakozás sem változtatott.

1996 - Bill Clinton korábbi amerikai elnök látogatóban Taszáron

1996 - Bill Clinton korábbi amerikai elnök látogatóban Taszáron

Fotó: MTI Fotó: Bruzák Noémi

 

„Ám a döntő mozzanat nem ez volt” – fogalmaztak az ügyet ismerő, HM-közeli forrásaink. A NATO-szerződésben egy bázisrepülőtér kiépítése is szerepelt, döntően a szövetség pénzén, s miután a Gripeneket már Kecskemétre rezerválták, Pápa és Taszár között dőlt el a verseny, az előbbi javára, 2001-ben. Pedig a NATO-illetékesek kezdetben Taszárt részesítették előnyben.

A szóbeszéd szerint a pálfordulásban volt némi része a pápai születésű Kövér Lászlónak, de leginkább annak, hogy „Pápára sokkal több pénzt lehetett igényelni hazai és NATO-forrásból”, miután az ottani repülőtér adottságai meg sem közelítették Taszárét. „Többől pedig több esik le”. A somogyi politikusok – beszélhetünk bármely oldalról – lobbiereje pedig közismerten harmatgyenge.

Ki lesz a müezzin Taszáron?

Arra is kevesen emlékeznek már, hogy 2003 elején egy, a mait vagy másfél évtizeddel megelőző muszlim-, ill. migránsellenes hisztéria vetett véget az amerikai hadsereg taszári jelenlétének. Iraki önkéntes rendfenntartókat kezdtek a támaszponton rövid, néhány hetes kiképzésben részesíteni, amelyre az akkor ellenzékben lévő Fidesz hisztérikusan reagált: „Kaposvár retteg!” hangzott el a polgári körök által szervezett tüntetésen. „Ki lesz a müezzin Taszáron?” tette fel a gúnyos kérdést a polgári körök fanzinja, a Búvópatak.

Taszár sorsát a magyar honvédség maroknyi utóvédjének távozása pecsételte meg 2005-ben. Átadták az ingatlanokat a Vagyonkezelőnek, s megkezdődött a hosszú, napjainkig tartó agónia. Habár 2006-ban Gyurcsány Ferenc Taszár-ügyi miniszterelnöki megbízottá nevezte ki Kolber István tárca nélküli minisztert, valójában kevés esély volt arra, hogy kiegészítő infrastruktúra – gyorsvasút, autópálya – nélkül színtisztán polgári, nagy forgalmú cargo- és utasbázis létesülhessen tisztán vállalkozói pénzből.

Eközben a kaposvári önkormányzat és a Somogy megyei közgyűlés fideszes vezetése minden erejével gáncsolta az amúgy is nehezen alakuló piaci-befektetői alapú megoldást. „Szétlopják Taszárt” – harsogott a szlogen a sajtótájékoztatóikon, s később, 2010 elején már konkrét fenyegetések is elhangzottak.

Bízzák Taszárt a Fideszre!

Ennek ellenére volt remény arra, hogy egy nemzetközi konzorcium által létrehozott cég, az Ugarde Kft. végül is megvásárolhatja a repteret, és üzemkész állapotba hozza, raktárbázissal, kiszolgáló létesítményekkel. Ám a szocialista kormány utolsó heteiben, habár a Nemzeti Vagyontanács eredményesnek nyilvánította a pályázatot, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. – egyértelműen a kormányváltás utáni retorzióktól tartva – formai okokra hivatkozva semmisnek mondta ki azt.

Hosszú és főleg eredménytelen pereskedés folyt ugyan az ügyben, ám a legbájosabb mégis az volt, hogy Gelencsér Attila és Heintz Tamás fideszes képviselőjelöltek kiálltak a kamerák elé, és felszólították Bajnaiékat: „bízzák Taszárt a következő kormányra!” Bízták, s az azóta eltelt nyolc év alatt csupán a dudva és a muhar, valamint egyéb gyomnövények végeztek érdemi tevékenységet a területen.

199 - Taszár fénykorában: amerikai katonák érkeznek a bázisra

1995 - Taszár fénykorában: amerikai katonák érkeznek a bázisra

Fotó: MTI Fotó: Bruzák Noémi

 

A Fidesz-kormány 2002-höz képest ma már teljesen más álláspontot képvisel többek közt a honi légibázisok kettős hasznosítását illetően is, ezzel gyakorlatilag lehúzta a vécén Magyarország egyik legjobb adottságú repülőterét. Pedig ma már az is köztudomású, hogy pl. a BMW-gyár éppen a légikikötő miatt került Debrecenbe és nem Miskolcra.

A súlyosan deprimált, gazdasági mutatóiban csak a kelet-magyarországi régióhoz mérhető dél-dunántúli térség felzárkóztatásához hatalmas segítség lehetett volna egy működő, kettős hasznosítású légibázis. Ehhez persze olyan kormányokra lett volna szükség az elmúlt évtizedekben, amelyek legalább néha felül tudnak emelkedni a napi politika szűk és sötét horizontján.

(Nyitókép: az amerikai légierő gépe és katonái egy 2002-es gyakorlaton Taszáron. Fotó: MTI/Kiss Béla)

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.