„Egy ország összeomlása az egészségügy összeomlásával kezdődik”

Kis-Magyarország

Békéscsabán az ellen tiltakoztak, hogy a helyi kórház gyerekosztálya hétvégenként megszűnik létezni.

Néhány nappal ezelőtt beszámoltunk arról, hogy szeptember elsejétől átmenetileg átszervezik „az intézményen belüli betegutakat” a Békés Vármegyei Központi Kórház csecsemő- és gyermekgyógyászati osztályának gyulai és békéscsabai telephelyein. Az erről szóló bejelentést az ország negyedik legnagyobb gyógyítóintézményének főigazgató főorvosa, Becsei László tette. Ennek értelmében a békéscsabai dr. Réthy Pál tagkórház gyermekgyógyászatáról péntekenként 16 órakor hazaküldik a hétvégére azokat a betegeket, akiket az egészségi állapotuk alapján haza lehet küldeni. Hétfő reggel 8 órára kell visszahozni őket az intézménybe. Ahogy az erről szóló közlemény fogalmazott: „A békéscsabai részlegen péntek 16 órától hétfő reggel 8 óráig gyermekgyógyászati fekvőbeteg-ellátás nem lesz.”

Mindez jókora felháborodást okozott az 55 ezres békési megyeszékhelyen, elképesztő kommentáradat indult meg a legnagyobb közösségi oldal békéscsabai csoportjaiban, ennek révén a Nép Pártján Mozgalom helyi koordinátorai és aktivistái kedd délutánra demonstrációt hirdettek a békéscsabai kórház főbejárata elé, élőláncos tiltakozást szervezve a rendelkezés ellen. Az eseményre a vártnál kevesebben, mintegy negyvenen jöttek el, köztük a legtöbben nagyszülők voltak, akik unokájuk helybeli ellátásáért aggódtak. Amikor azt kérdeztük tőlük, hol vannak a fiatal és középkorú szülők, akkor a legtöbben azt mondták, éppen gyermekeikért mennek az iskolába. „Legközelebb nem délután 4 órára kellene szervezni ilyen akciót” – fogalmazta meg kritikájukat egyikük.

 
Fotó: A szerző felvétele

„Az ügyben az illetékes egészségügyi államtitkárság összevissza beszél. Hol azt mondja, nincs orvoshiány, hol elismeri ezt, de hozzáteszi, mindez csak ideiglenes” – mondta demonstráción felszólaló Csonki Dávid, az elenzéki párt megyei koordinátora. A közösségi oldalakon és a helyszínen tiltakozók egyértelműen az orvos- és ápolóhiánnyal magyarázták, hogy vélekedésük szerint a gyerekeken csattan az ostor. Egyben jókora hazugságnak tartják, hogy mindezt „a betegutak racionalizálásának” nevezik. „Mi abban a racionalizálás, hogy a legkiszolgáltatottabbakat kell hétvégén kényszerűen szállítani? Az egyik unokám üvegcsontú, azaz nagyon könnyen törnek a csontjai, így a legnagyobb kockázatot éppen a szállítás jelenti” – magyarázta saját és családja helyzetét egy neve mellőzését kérő, a tiltakozáson részt vevő nagymama. Egy másik tüntető olyan fotót tartott a kezében, amelyen Orbán Viktor volt látható unokái körében, fölötte pedig azt kérdezte a felirat: „Ön engedné a beteg unokáit átszállíttatni?”

„Hat hete tudja Herczeg Tamás fideszes helyi országgyűlési képviselő, hogy ezt a lépest teszi meg a súlyos orvoshiány miatt a békéscsabai kórház, de mindezt nem tartotta fontosnak megosztani a helyi közvéleménnyel. Mit csinált és miért nem tett a hétvégi átszállítás megakadályozása ellen?” – kérdezte Józsa Csaba, az élőláncot szervező párt békéscsabai koordinátora. Kérdésünkre Józsa a demonstráció után elmondta, a helyi kórház gyerekosztályáról terjendő vészjósló hírek miatt másfél hónappal ezelőtt levelet írtak Herczegnek és a város polgármesterének, Szarvas Péternek (Hajrá Békéscsaba), de egyikőjüktől sem kaptak választ. Többek szerint mindkettőjüknek „kutya kötelessége lett volna a kedd délutáni tiltakozáson részt venni, mert ez most a városérdek”. Józsa arról is beszélt, hogy egy ország összeomlása az egészségügy összeomlásával kezdődik, s most ennek vagyunk a szemtanúi.

 
Fotó: A szerző felvétele

A tiltakozók követelése a „100% gyerekosztály” Békéscsabán, a demonstráció végén pedig abban állapodtak meg, hogy a következő alkalommal a gyulai kórház előtt tartanak hasonló eseményt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.