Gazdátlan, lelakatolt, utcán hagyott kerekpárok: műalkotás vagy törvényi hiányosság?

Kis-Magyarország

Sem a rendőrségnek, sem az önkormányzatnak nincs jogszabályi felhatalmazása, hogy az utcán felejtett, lelakatolt, egyébként tönkre ment és szétlopott bicikliket elszállítsa. Békéscsaba főutcáját több mint három éve csúfítja egy ilyen. De mi van, ha ez akaratlanul is műalkotás?

„Békéscsaba kerékpáros város. A gyanútlan szemnek feltűnhet a gazdátlan, elhagyott kerékpárok számából is. A probléma nem újkeletű, másfél éve intézkedést kértem. Megoldás azóta sincs. A köztéri kerékpártárolókban jelenleg több elhagyott, rozsdásodó, lapos kerekű bicikli van. Az is megfordult a fejemben, hogy műalkotások, ezért nem izgatja különösebben a városvezetést a kérdés” – áll abban a minapi Facebook-bejegyzésben, amelyet Miklós Attila, a Viharsarok fővárosa közgyűlésének MSZP-s képviselője tett. 

A helyi politikus a Narancs.hu-nak elmondta, leginkább egy, a békési megyeszékhely főutcája, az Andrássy út és a Munkácsy utca sarkán több mint három éve magára hagyott álló, lelakatolt és leharcolt kerékpár látványa zavarja. A kérdést időről időre előhozza a képviselő-testületi üléseken, ahol rendre azt a választ kapja, hogy az önkormányzatnak és a rendőrségnek nincs törvényi felhatalmazása, hogy a lezárt bicikliket – mert sok ilyen van még a 59 ezer lakosú megyei jogú városban – elvigye.

Lapunk is megkérdezte a Békés Megyei Rendőr-főkapitányságot is, ahonnan ugyanezt a választ kaptuk. Emellett a rendőrség arra az önkormányzati felhívásra is utalt, amely szerint a békéscsabai önkormányzat a helyi busz- és vasúti pályaudvar környékének takarítási munkálatainak részeként arra kéri a lakosságot, hogy vigyék el onnan lezárt biciklijeiket. Ez kezdetnek nem rossz, de a város sok más területén meglévő hasonló problémát nem rendezi.

Miklós Attila évenként lefotózza a főutca egyik szegletében található kerékpárt, amelynek hátsó kereke már deformálódott, ülése hiányzik, kerekei laposak, a féke nem fog, lámpája nincs. Megítélése szerint ezeknek a bicikliknek az elszállítását a törvények, pontosabban a jogszabályok hiánya akadályozza. Így felhatalmazás híján nincs lehetősége kényszerintézkedésre, azaz a nem vághatják le a lakatot a roncsbringáról és nem szállíthatják el azokat sem az önkormányzat dolgozói sem a rendőrség. A probléma aligha oldódik meg azzal, hogy a tulajdonosok egyszer majd visszatalálnak kerékpárjukhoz és elviszik a közterületről. Ám addig is foglalják a helyet és rontják a városképet.

 
Forrás: Miklós Attila Facebook

„Mit lehetne tenni? Legyen olyan törvényi hivatkozás és hely, ami lehetővé teszi az elszállításukat. Kezdeményezem, hogy változtassunk a jogszabályokon legyen lehetősége a város vezetésének intézkedni, ezért levélben fordulok a város kormánypárti országgyűlési képviselőhöz. Nem megoldhatatlan a kérés. Az ilyen jellegű problémákon lehet és kell is változtatni” – mondta megkeresésünkre Miklós Attila.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.