Átalakítás alatt a keszthelyi kastély

Igazgatóból teremőr

  • narancs.hu
  • 2012. február 25.

Kis-Magyarország

Teremőrként dolgozik tovább a keszthelyi kastély volt gazdasági igazgatója, mert mást neveztek ki a helyére. Pálinkás Róbert, a kastély igazgatója, aki egyben a város alpolgármestere, azt mondja: közös megegyezésről van szó. A nyári munkaerő-állomány 36 százalékától váltak meg év végén.

Néhány hete írtunk a keszthelyi Helikon kastély átalakításáról, miután tavaly nyáron az addigi igazgatót, Czoma Lászlót meglehetősen érdekes körülmények között felmentették az állásából (erről bővebben itt), ezt követően pedig a város alpolgármesterét, a fideszes Pálinkás Róbertet nevezték ki igazgatónak. Az alpolgármester heves átalakításokba kezdett a kastélyban, tudni véltük továbbá azt is, hogy számos munkatársat már el is bocsátott. Minderről azonban pontos adatokat nem kaptunk, mivel akkori kitartó próbálkozásunk ellenére sem sikerült kapcsolatba kerülnünk az igazgatóval. Ezután a fenntartó Magyar Nemzeti Vagyonkezelőhöz (MNV) fordultunk kérdéseinkkel – ezekre hamarosan válaszokat is kaptunk.


Akkor pontosan hány embert?
Év elejétől kezdve „112 fő dolgozik a Helikon Kastélymúzeumban, továbbá szerződéses megbízással két fő” – kaptuk a tájékoztatást az MNV sajtóosztályától. „A 2011. évben a nyári főszezonban 173 fő volt a legmagasabb létszám. A dolgozók egy részét, 67 főt határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatták, e szerződések fokozatosan, 2012. január 1-jéig jártak le. (…) 52 dolgozóval a HKM Kft. nem kötött újabb munkaszerződést, három fő nyugdíjba ment” – olvasható a válaszban.

 



Fotó: MTI

 


A válaszból tehát kiderül, hogy nyárhoz képest minimum hatvannal csökkent az alkalmazottak létszáma, ami egyrészt azzal indokolható, hogy bizonyos idényjellegű munkákra télen nem kell alkalmazni senkit, de tárlatvezetőből, illetve teremőrből is kevesebbet foglalkoztatnak ilyenkor, mivel kevesebb a látogató. „A szezonális ingadozáson kívül a gazdasági hatékonyság javítása érdekében, a humánerőforrás-gazdálkodás ésszerűsítése is indokolta a leépítéseket” – szól a leépítés szükségességét firtató kérdésünkre a vagyonkezelő válasza. A narancs.hu-nak pedig Pálinkás Róbert is elismeri: munkájának egyik fő célja a működtetés hatékonyságának növelése, továbbá a költségek csökkentése.
Ennek ellenére azonban volt munkaerő-felvétel a kastélynál, ugyanis szükség volt „új muzeológiai, valamint pénzügyi és munkaügyi szakemberek alkalmazására, mert a korábbi időszakban ilyen szakemberek nem dolgoztak a kft.-nél” – érvel az MNV. (A narancs.hu úgy tudja azonban, hogy a korábbi igazgatónak, illetve a könyvtár és a gazdasági hivatal vezetőinek és munkatársainak is szakirányú végzettsége volt.) Pálinkás tájékoztatása szerint felvettek egy muzeológus-művészettörténész diplomával rendelkező közgyűjteményi vezetőt, egy külsős munkaügyi szakértőt, illetve egy új gazdasági vezetőt. Érdekes adalék, hogy az előző, főiskolai diplomával rendelkező gazdasági vezető most teremőri állásban dolgozik. „Közös megegyezéssel vált meg korábbi munkakörétől. A teremőri állás is közös megegyezés eredménye” – állítja Pálinkás.

 


Fotó: MTI

 

A nem személyi változások
Érdeklődésünkre az MNV-nél azt is megerősítették: valóban bezárták a kastélyban működő üzemi konyhát, amely „rentábilisan nem üzemeltethető”. Ez a konyha korábban a dolgozók étkeztetésén kívül ellátta a konferenciák, a komolyzenei mesterkurzusok, az állami és nemzetközi szintű fogadások-rendezvények résztvevőit is. Ha ilyen igény támad a továbbiakban, akkor azt külsős beszállítókkal oldják majd meg – mondja az új igazgató, aki szerint a munkáltató nem köteles gondoskodni a munkavállalók (kedvezményes) étkeztetéséről.


Az MNV-nél további jelentős megtakarításként tekintenek a Pálinkás Róbert által tavaly december 12. és 24. között elrendelt leállásra, amelyet „jelentős fűtésiköltség-megtakarítás”-ként értelmeznek. Más kérdés, hogy a fűtésen spórolni aggályos dolog egy olyan kastélyban, ahol régi kiadványok sora található a könyvtárban, hogy az antik bútorokról már ne is beszéljünk. Információink szerint a műtárgyaknak átlag 14-16 fokos hőmérsékletet kell biztosítani, különben károsodhatnak. Pálinkás azonban kijavít minket: ez 12 fok, és ezt végig biztosították is az adott időszakban. A bruttó 600 ezer forintért dolgozó új igazgatóval egyébként elégedettek az MNV-nél: Pálinkás Róbert bevezette a bankkártyás fizetési lehetőséget, a cég pénztárában elfogadják már az eurót, illetve az üdülési csekket is.
Czoma László távozásakor született riportunkban megírtuk: a város és Czoma közti nem felhőtlen viszony egyik oka az lehetett, hogy a korábbi igazgató végig ellenállt annak, hogy a kastély mögötti 37 hektáros területre a város vagy más rátegye a kezét. A terület amúgy az MNV tulajdona, ennek értékesítéséről tehát ő dönthet, ám a vagyonkezelő szerint a közeljövőben itt nem is történik majd beruházás. (A terület egyes, tárolásra alkalmas részeit most kiadják.) A Vadászati Múzeum előtti parkba viszont családi játszóterek kialakítását tervezik. Megjegyzendő azonban, hogy az a park műemlékileg védett terület, az átalakításhoz pedig a Műemléki Hivatal engedélye is szükséges.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.