Koronavírus: elkerülnék a pánikot, de a veszprémi gyerekek maradjanak otthon két hétre

  • Varga Domokos Péter
  • 2020. február 25.

Kis-Magyarország

Ha Olaszországban, hatósági intézkedéssel lezárt településeken tartózkodott, és onnan hazaérkezett bármely veszprémi iskola diákja, akkor a terület elhagyását követő 14 napon belül ne menjen iskolába.

Többek között ezt tartalmazza a Szauer István, a Veszprémi Tankerületi Központ igazgatójának február 25-én, a köznevelési intézmények vezetőinek kiírt körlevele, amely a „pánikhangulat elkerülését szem előtt tartva” javasolt megelőző intézkedéseket. Azaz: a koronavírussal kapcsolatban a helyzet súlyosabb, mint amit a kormányzati intézmények jelenleg kommunikálnak.

Szauer István – mint levele első részében kitér rá –, azt követően fordult az intézményvezetőkhöz, hogy a Klebelsberg Központ a megelőző intézkedésekről egyeztetett az EMMI Egészségügyért Felelős Államtitkárságával, valamint a Nemzeti Népegészségügyi Központtal.

Hívják fel a háziorvost!

Valahol Kínában, képünk illusztráció

Valahol Kínában, képünk illusztráció

Fotó: trt.net.tr

A körlevélben Szauer hangsúlyozza, hogy az olaszországi lezárt településeken tartózkodókról még a hazaérkezésüket megelőzően kérnek azonnali tájékoztatást, amely tartalmazza a tanulók és a kísérő tanárok utas listáját. Az intézményvezetők a fent már idézett intézkedések mellett értesítsék arról is a szülőket, hogy amennyiben a gyermekük belázasodna, „hívják fel a háziorvost és a kapott instrukciókat tartsák be”.

Ehhez hasonló korlátozások bevezetése eddig csak két fővárosi iskolában merült fel. Az egyik érintett intézményben, a Budapest British International Schoolban azonban cáfolták ezt, mivel a magyar kormány ajánlásai között jelenleg nem szerepel. Ők pedig egyelőre a magyar hatóságok irányelveit követik.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.