L. Simon egy méregdrága fantomuszoda csöppet sem önzetlen pártfogója lett

Kis-Magyarország

Miután L. Simon László védelmébe vette az engedély nélkül épült velencei uszodát, a projektcég fellebbezett a kormányhivatal kivitelezést leállító határozata ellen.

A Velencei-tó térségében több vállalkozásban érdekelt L. Simon László fideszes országgyűlési képviselő havonta 373 ezer forintért bérli a feladatai ellátásához szükséges képviselői irodát. Ez a bérlet két szempontból érdemel figyelmet.

Egyrészt az összeg miatt, ami az igencsak magas irodabérletek közé tartozik a parlamenti képviselők körében.

Másrészt a bérbeadója miatt: a Kenyeresház Vagyonkezelő Kft.-ről van szó, amellyel 2018. decemberben kötötték a határozatlan idejű szerződést L. Simon irodájának bérlésére.

Védelmébe vette

L. Simon odafigyel üzleti partnereire: decemberben közleményt adott ki a bérbeadó, a Kenyeresház Kft., illetve annak tulaja, az Eventhotels Zrt. Velencén elkezdett beruházása védelmében. A sajtóban tavaly elég sokat pörgött a velencei uszoda ügye, amelynek építését az októberben megválasztott független polgármester, Gerhard Ákos leállíttatta.

Tessely Zoltán képviselő, L. Simon, Kásler Miklós és a volt polgármester, Koszti András leteszi az alapkövet tavaly októberben

Tessely Zoltán képviselő, L. Simon, Kásler Miklós és a volt polgármester, Koszti András leteszi az alapkövet tavaly októberben

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Pontosabban nem ő, hanem a Fejér megyei kormányhivatal illetékes osztálya, miután bizonyítottnak látta, hogy jogszerűtlenül kezdték az építkezést. A 4,9 milliárdba kerülő projektet a Velence Plus Kft. viszi, amely az önkormányzat, a helyi vízilabda klub és a Kenyeresház Kft. közös vállalkozása.

Kenyeres pajtásak

A Kenyeresházhoz nem csak a bérelt irodán keresztül kötődik a fideszes politikus. Családjának korábbi vállalkozása közvetett üzleti kapcsolatba került a Kenyeresházzal tavaly februárban, amikor annak tulajdonosa, az Eventhotels Zrt. egyik érdekeltségébe vásárolták be magukat.

Ez a Vörösmarty-pince Kft. nevű cég, amelynek jelenleg az Eventhotels mellett a Velencei-tavi Ingatlanfejlesztő Kft. a fő tulajdonosa. Ennek pedig a Ráció Kiadói Kft. az egyik tulajdonosa, amiben L. Simon szerkesztőként is dolgozott, a politikus telefonszámát hívva a Ráció Kft.-t írja ki a telefon kijelzője jelenleg is. A Velencei-tavi Ingatlanfejlesztő Kft.-ben a Ráció mellett feltűnik a Velence-tavi Kistérségi Alapítvány is, amelyet L. Simon alapított 2006-ban alapított.

(A politikus és a Kenyeresház tulajdonosai közti kapcsolatokat lásd a lenti kapcsolati hálót ábrázoló képen.)

Amikor a hatóság helyszíni szemlét tartott 2019. november 27-én, a Velence Plus Kft. ügyvezetője, László Csaba az előző fideszes polgármester, Koszti András által szignált, július 4-i dátumú iratot mutatott be területhasználati engedélyként. Ez azonban a hitelességét próbáját nem állta ki: nem látták el az önkormányzati hivatal bélyegzőjével, fejlécével, iktatószámával, és nem tartalmazta azt a lényeges adatot, hogy a képviselő-testület mely határozatával hatalmazta fel a polgármestert a tulajdonosi hozzájárulás kiadására.

L. Simon és a Kenyerház közti szövevényes kapcsolati háló

L. Simon és a Kenyeresház közti szövevényes kapcsolati háló

 

 

A Velence Plus Kft. ügyvezetője a cég honlapján egy 2015-ös és egy 2017-es képviselő testületi döntésre hivatkozott. Mindkettőt megnéztük. A képviselő-testület az elsőben feltételesen adta meg a tulajdonosi hozzájárulást az építéshez a TAO-felhasználási pályázat hiánypótlása részeként, a másodikban a pályázat módosításához.

László Csaba nem reagált kérdéseinkre, így arra sem, hogy az általa hivatkozott két határozat alapján miért nem készült jogszerű tulajdonosi hozzájárulás. Gerhard Ákos polgármester szintén nem kívánt nyilatkozni, az önkormányzat az ügyben kibocsátott közleményeit, és a képviselő-testület vonatkozó döntéseit ajánlotta figyelmünkbe.

Se pénz, se engedély

Végül a kormányhivatal a 2019. december 16-i végzésével a Velencei Városi Uszoda építését leállította. L. Simon ezt követően az MTI-hez küldött közleményében azt fejtegette: nem ért egyet a polgármester lépésével, az uszoda építését közérdeknek nevezte, mondván a Velencei-tó környékén nincs olyan egész évben használható fedett uszoda, ahova a környéken élő több tízezer ember beírathatná gyerekeit úszótanfolyamra, és ahol az ott élők sportolhatnak.

Ezt annyiban érdemes korrigálni, hogy az uszodatelek közvetlen szomszédjában, az Eventhotles Zrt. által üzemeltetett Hotel Velence Resort and Spa termálvizes wellnesshotelben van lehetőség közösségi úszásra és úszásoktatásra. L. Simon azt is elfelejtette közölni, hogy irodabérlése, a Velencei-tavi ingatlanfejlesztő Kft. és a Fejér Gin Vagyonkezelő Kft. révén többszörös kapcsolatban van a Kenyeresház Kft.-vel, illetve a wellnesshotelt működtető Eventhotels Zrt.-vel is, amelynek elemi érdeke az uszodaépítés. Annál is inkább, mert az Eventhotels VRS Part Hotel Kft-je a leendő uszoda egyik kivitelezője, mi több, kijelölt üzemeltetője.

L. Simon már öt éve kitartóan küzd az uszodáért. Ám a beruházással nemcsak jogi problémák akadtak, de a forrásokkal is gond van. Évekkel ezelőtt, amikor a képviselőtestület zöld utat adott az építéshez még 1,8 milliárd forintra árazták be a projektet. A beérkezett kivitelezői ajánlatokon azonban a ceruza vastagon fogott: 2019. júliusban a fideszes polgármester előterjesztésére az Eventhotelshez tartozó VRS Part Kft. és az Épületgenerál Konstrukt Kft. 4,9 milliárdos ajánlatát fogadta el az önkormányzat, amiből csak 1,4 milliárd forint állt rendelkezésre.

Koszti András tavaly júliusban még azzal az ígérettel hárította a fedezet nélküli beruházásra vonatozó kérdéséket, hogy a kormány át fogja vállalni az önkormányzatra háruló önrészt. A kivitelező konzorciummal a forráshiány ellenére szerződést kötöttek, kiegészítve azzal, hogy csak addig folytatja az építkezést amíg a takaró ér, vagyis ameddig van rá pénz. Egyébként a választások előtt még úgy tűnt, hogy a kormány akár adhat is pénzt, hiszen az Emmi kiemelt figyelemmel kísérte az építkezést: az alapkövet három nappal a tavalyi önkormányzati választás előtt maga a miniszter, Kásler Miklós tette le a térség fideszes önkormányzati képviselőjével, az akkor még fideszes polgármesterrel és L. Simonnal karöltve.

Egyébként a konzorcium másik tagja, az Épületgenerál meglehetősen friss szereplője a hazai építőiparnak. 2017-ben alakult, a kivitelezői szerződés megkötéséig egy ferencvárosi bérház földszinti lakásában székelt, 5 főt foglalkoztatva. Tulajdonosa az Ózd melletti Csokvaományban lakik, eddigi egyetlen vállalkozását, egy betéti társaságot 2009-ben számolták fel. A 24.hu korábban arról írt, hogy a konzorcium fő tagja, a VRS Part annak a Csaptó Tamásnak a családi érdekeltsége, aki korábban Demján Sándor bizalmi embere volt, s akinek számos befektetése van a tó partján.

Információink szerint a beruházó Velence Plus Kft. kedvét nem szegte a kormányhivatal tiltó határozata. Megfellebbezte a döntést. Sőt, úgy tudjuk, fedezet és engedély híján is egyre nagyobb léptékben gondolkodik: kezdeményezte a hatóságnál az uszoda méreteinek bővítését.

Kerestük telefonon L. Simon Lászlót, aki azt mondta, levélben válaszol majd kérdéseinkre. Kérdéseinket már jó ideje megkapta, amint válaszol, frissítjük cikkünket.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.