Lázár János hatalmával példálózott a misén

Kis-Magyarország

A három miséből csak egyet tart ő, a másik kettőt nyugdíjasra bízza, kampányolt az előző, fideszes polgármester mellett, máskor Lázár Jánosra tett megjegyzést a szószékről, és a hitélet elmélyítése helyett inkább számítógépeket szerel a parókián – ezért is szeretné elmozdítani helyéről Csanádpalota plébánosát a hívek egy része. Az új polgármester közvetíteni próbál.

Aláírást gyűjtenek Csongrád megyében a csanádpalotai hívek a plébános és a kántor leváltásáért – közölte még tavaly november 22-én a Makói Csípős című hírportál. Az írás szerzője nem említ nevet, csak azt: hívek állítják, „a plébános a választásokkor is politizált, nyíltan kiállt a fideszes polgármesterjelölt, Nyergesné Kovács Erzsébet mellett”, viszont „a térségi országgyűlési képviselőt kevély, gazdag emberként“ mutatja be, és ellene prédikál.

Elmondták, hogy szétrombolja a hitéletet a településen, bezárkózott a hivatalába és számítástechnikai eszközök javítását végzi. A hívek úgy tapasztalták, hogy eltűntek az előző plébános által megvásárolt kegytárgyak, étkészletek is. Az iskolai hittanoktatást egy tanítónő végzi, a kántorasszony nem foglalkozik vele.

A templom kong az ürességtől

A templom kong az ürességtől

Fotó: A szerző felvétele

Az egyházmegye gondolkodik

A Narancs.hu újságírója szeretett volna személyesen találkozni a 2800 lelkes Csongrád megyei város plébánosával, Szabó Zoltán Jenővel, de ő azt írta, nem akarja szítani a tüzet a riporttal a jelenlegi helyzetben, így most ezzel a lehetőséggel nem élne. De köszönte, hogy az újságíró gondolt rá. Horváth Csabáné kántort telefonon sikerült elérni. Azt mondta, nincs mondanivalója az esetről, jobb a békesség.

A Szeged-Csanádi Egyházmegyétől azt kérdezte a Narancs.hu, eljutott-e oda bármilyen információ az ügyről, van-e kialakult álláspont erről, és általánosságban figyelembe veszi-e a megyés püspök a dispozíció – a papok áthelyezése – idején a hívek kérését, kit vezényeljen el, és kit ne.

Korábban több esetben kiderült, a katolikus egyházban erről nem a hívek kérése alapján döntenek, és főleg nem szokás ilyen kezdeményezésre elvezényelni bárkit soron kívül. Az egyházmegye megköszönte az érdeklődést, és azt ígérte, hamarosan válaszol. Ez az üzenet még 2019. december 4-én érkezett.

Azóta nem kért senki helyesbítést a portáltól az írással kapcsolatban. Pedig súlyos állítás egy papról azt mondani, hogy szétrombolja a hitéletet, és hogy eltűntek a kegytárgyak.

A Szeged-Csanádi egyházmegye nem válaszolt...

A Szeged-Csanádi egyházmegye nem válaszolt...

Fotó: szeged.hu

Egy cigi a templom mellett

Az általános iskolások reggeli dohányzóhelye Csanádpalotán a katolikus templomnak a Kálmány Lajos utca felőli oldala. Nyilván csak azért, mert itt van akkora hely, padokkal, az iskola közelében, ahol össze lehet gyűlni. Ezt a helyzetet, kényszerűségből, így fogadják el az arra járó felnőttek, az iskolába tartó két pedagógus is, akik egy buszon érkeztek kedden az újságíróval. A templom bejárata körül több kerékpár is állt.

„Öten szoktunk lenni ilyenkor, és szombaton is, vasárnap pedig olykor harmincan“ – mondta egy asszony, aki a misére érkezett. Ő nem látta az aláírásgyűjtő ívet, és azt mondja, ezzel nem foglalkozik. Ő csak imádkozni jár a templomba. Tud arról, hogy vannak, akik nem elégedettek a plébánossal.

A másik három asszony nagyjából ugyanezt mondja – az ötödik már a szertartás kezdete után érkezik meg. Addigra a nyugdíjas Gajda Lajos atya, aki a keddi és a szombati misét végzi, már azt is elmondja, hogy ezt a szertartást a gyermekekért ajánlják fel. Nyolc óra öt perckor együtt az öt asszony, nyolc óra 30 perckor pedig vége a misének, miután mind az öten megáldoztak.

„Tessék elmenni szavazni!“

Az egyik asszony, már ismét odakinn, azt mondta, ő nem emlékszik arra, hogy Szabó Zoltán Jenő atya politizált volna bármikor a templomban. Annyit tényleg mondott, hogy tessék elmenni szavazni. Megállapítjuk együtt: az sem lett volna megmagyarázhatatlan mirákulum, ha kiállt volna valamelyik jelölt mellett, hiszen ugyanezt hódmezővásárhelyi paptársa megtette, még az időközi választáson.

„Ilyesmi azért máshol is előfordul, mondhatni, menetrendszerűen“ – feleli szelíden Lajos atya a kérdésre, mit gondol az aláírásgyűjtésről. Elnézést kér, de nem szeretne erről beszélni. Hamarosan indul a busza Makó felé, addig még megiszik egy gyors kávét a megálló melletti boltban.

Öten vettek részt a misén

Öten vettek részt a misén

Fotó: A szerző felvétele

Körmenetre nincs remény

A plébánia kapuja zárva volt.

Nem nehéz eljutni olyan katolikusokhoz, akik – bár a nevüket szintén nem vállalják a nyilatkozatuk mellé – elsorolják, mi a gondjuk az 1978-as születésű lelkipásztor munkájával.

Egy asszony azt mondja, az atya rövidebbre fogja a szertartásokat, mint ahogyan azt régen megszokták, körmenetben már nem is reménykednek, bár Balázsolás volt. Kevesen járnak hét közben templomba, igaz: azért a huszonöt percért tényleg nem jönnek el, akiknek nehezére esik a járás, és esetleg a település szélén laknak. Inkább meghallgatják a misét a rádióban.

Vannak, akik nem csak misére járnak, hanem szeretnék, ha a véleményük számítana, befolyással lenne az egyházközség életére. Ezt olyan alapon gondolják, hogy őseik, nagyszüleik, szüleik rendszeresen támogatták a templom fönntartását, és kiálltak hitük mellett, olyan időkben is, amikor ezt nem nézte jó szemmel az akkori rendszer.

Nekik az egyháztanácsi választás lebonyolításával kapcsolatban volt kifogásuk: szűk körű volt a jelölés, és nem ellenőrizhette mindenki, hogyan dőlt el a végeredmény. Ez ügyben a püspökséghez fordultak. Azt a választ kapták, hogy ha ötven aláírással együtt kérik, vizsgálat indul az ügyben.

Lázár János és a koldus

Az aláírásgyűjtés egyik kezdeményezője azt mondta, ha nem átlátható az egyházközség élete, az egyháztanácsi tagok választása, vagy a pénzügyi elszámolás, akkor nem kell csodálkozni, hogy olyan család, amelyik korábban minden vasárnap 5-10 ezer forintosokat tett a perselybe, elmaradozik a misékről. Ilyen körülmények között vitát szül az is, hogyan és ki takarítsa ki a templomot, mennyi gyertya égjen, és begyújtsanak-e mise közben.

Ami a politizálást illeti: az egyik hívő emlékszik arra, hogy a plébános úr egy vasárnap azt mondta, ha Lázár János érkezne a templomba, biztosan sokan állnának köré, és szeretnének a közelében ülni, míg ugyanilyen figyelmet és megbecsülést egy koldus nem kapna. Ezt olyan értelemben hozta szóba, hogy mindenkit az embersége alapján kell megítélni, nem a vagyonát, társadalmi állását kell nézni. Ez mégsem lehetett politikai töltetű értékítélet, mert a Narancs.hu-nak is megmutatták az előző polgármester, Nyergesné Kovács Erzsébet (Fidesz) tavaly őszi kampányújságját, amelyben Szabó Zoltán Jenő plébános azt javasolta a palotaiaknak, szavazzanak Erzsébetre.

Egy kívülálló nem érzi át, hogy egy-egy ilyen panasznak milyen a súlya abban a közösségben. Vajon nem lehet, hogy a plébános csak reformer, ugyanakkor következetes, mint egy rendszergazda, és él mindazokkal a jogokkal, amelyekkel a katolikus egyházi törvények felruházzák a lelkipásztorokat?

Zajlik a vizsgálat

Debreczeni István polgármester nem kívülálló.

Debreczeni István polgármester: békíteni akar

Debreczeni István polgármester: békíteni akar

Fotó: Debreczeni István/Facebook.com

„ Római katolikus hitben nevelkedtem, gyakorlom a vallásomat, amikor megtehetem, itthon megyek templomba, ha erre nincs lehetőség, máshol, az ottani közösség templomába“ – bocsátja előre a polgármester. „Többen is megkerestek ezzel a problémával, miután megválasztottak. Kaptam észrevételeket, följegyzéseket papíron, a liturgiától való eltérésről, a hitoktatás elhanyagolásáról, és másról is. Mindenkinek elmondtam, hogy olyat nem szabad állítani, ami nem bizonyítható, mert annak büntetőjogi következményei lehetnek. Kaptam azután fotókat is, amelyekkel az állításukat akarják alátámasztani a hívek“ – mondja a település első embere.

„Az észrevételeket olvasható, értelmezhető formában eljuttattam a püspökséghez. Úgy tudom, hogy zajlik a vizsgálat, az eredményéről értesíteni fognak. Szerintem nincs szükség arra, hogy a plébános urat elhelyezzék innen. Meg lehet ezt a helyzetet beszélni a püspök úr, vagy a helynök úr részvételével, úgy, hogy a végeredmény mindenki számára meggyőző és megnyugtató legyen. A kántornővel szemben látom a szimpátia hiányát a panaszkodó hívek részéről. Ezt is a jog és a méltányosság alapján lehet csak megoldani“ – fejti ki Debreczeni István.

A polgármester a Narancs.hu kérdésére azt mondta, az, hogy mennyien vannak a templomban, egyformán múlik a közösségen és a plébánoson. Nem szerencsés az összehasonlítás, de amikor Gyenes Csaba volt a helyi plébános, 40-60 fővel zajlottak a misék, ünnepek idején pedig megtelt a templom. A plébánia sem volt zárva: kakaókoncertek zajlottak, játszottak a gyerekek.

Egyház, történet

Kálmány Lajos emléktáblája

Kálmány Lajos emléktáblája

Fotó: A szerző felvétele

Csanádpalota egyháztörténete egyébként különleges módon kapcsolódik a magyar művelődéstörténethez. Kálmány Lajos (1852-1919) – akinek a nevét a templom melletti, főtérre vezető utca viseli – papi hivatása mellett néprajzkutató volt, a katonai énekek, betyárballadák, a hiedelemtörténet szakértője. Kelemen László (1762-1814) pedig színész, a magyar nemzeti színjátszás megteremtője, teátrumigazgató volt. Miután ráment a vagyona a színházra, Csanádpalotára vonult vissza kántornak, ott is hunyt el. Az emlékére létrehozott alapítvány rendbe tette a sírját, gyönyörű parkot hozott létre körülötte, ez a kisváros civil összefogásának látványos eredménye volt.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."