Egy 3,1 milliárd forintos hulladékválogatón vitatkozik Simicska Lajos cége és a Dél-Balatoni Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás. A beruházást Simicska Lajos cége teljesítette, ám a megrendelő szerint rosszul; hosszas jogi vita kezdődhet.
Amikor még minden szép és jó
A történet kezdete tavaly márciusra húzódik vissza: ekkor derült ki, hogy a Közgép által vezetett Sióvölgy 2013 Konzorcium építhet meg egy kézi erő nélkül működő hulladékválogatót a Somogy megyei Som szomszédságában található hulladéklerakó területén. (Ebbe a lerakóba a Dél-Balatoni Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás összesen 37 településéről származó szemetet szállítják.) A 3,1 milliárd forintos uniós forrásból megépített válogatóban a tervek szerint egy modern technológia segítségével nyernék ki a vegyes hulladékból hasznosítható anyagokat (fémet, műanyag palackokat vagy papírt), amelyeket értékesíthetne a társulás által megbízott cég, miközben a lerakóban akár 40 százalékra is növelhetnék az újrahasznosított anyagok arányát.
|
A hivatalos közbeszerzési kiírás szerint az akkor még Orbán Viktorral jó viszonyt ápoló Simicska Lajos érdekeltségében álló Közgép által vezetett konzorcium egy nagyjából 2500 négyzetméteres előválogató csarnok megépítésére kapott felkérést. Ebben a csarnokban kellett kialakítani a hulladékgazdálkodási társulás településeiről oda hordott kommunális szilárd hulladék kiválogatására alkalmas technológiát, amely évente minimum 60 ezer tonna szemét feldolgozását teszi lehetővé.
A csarnokhoz hozzáépítettek hat darab tárolót is, amelyben a hulladékból kiválogatott, újrahasznosításra szánt anyagokat tárolhatják, de a Közgépnek és konzorciumi partnerének a csarnok körül ki kellett alakítania egy minimum 5000 négyzetméteres térburkolatot, és építeni kellett egyebek közt egy tűzivíz tárolására alkalmas medencét is.
Hoppá! Használhatatlan a 3,1 milliárdos válogató?
Ám úgy tűnik, hogy a modern technológia és a környezetkímélőbb rendszer kialakítása mégsem úgy valósult meg, ahogyan azt évekkel ezelőtt tervezték, ugyanis a hulladékgazdálkodási társulás elnöke szerint a Közgép – és partnere, a Duviép 2000 Kft. – nem a szerződési paramétereknek megfelelően építette meg a válogatót.
Lengyel Róberttől megtudtuk, hogy az egy hónapos próbaüzem szerintük során komoly hiányosságokra derült fény, így a kivitelezés végeredménye „nem felel meg a szerződésben vállalt minimum-követelményeknek”. Siófok független polgármestere a magyarnarancs.hu-nak elmondta, hogy a kézi erő nélküli hulladékválogató nem képes úgy működni, hogy a korábban betervezett minimális emberi felügyelet helyett állandó és fokozott jelenlét ne kísérné a folyamatokat, illetve az üzem nem tudja kellő tisztasággal szelektálni az egyes hulladéktípusokat. „A hiányosságok között említhető, hogy például abban a tárolóedényben, ahová a papírt válogatja és helyezi be a rendszer, az újrahasznosításhoz kiválogatott korábbi hulladéknak minimum kilencvenszázalékos tisztaságúnak kellene lennie. Ehhez képest most úgy néz ki, hogy a fele papír, a másik fele meg valami más, használhatatlan anyag. De a többi típus esetében is vannak problémák, ezáltal a rosszul szelektált hulladék nem értékesíthető, hiszen ezt ebben a formában nem venné meg senki” – részletezte a polgármester. A hulladéktársulási elnök tájékoztatása szerint az is kiderült, hogy az a hatalmas henger sem üzemel megfelelően, amely méret szerint szortírozza a rendszerbe bejuttatott vegyes hulladékot. Az ezen elhelyezkedő lyukak a próbaüzem során naponta 3-4 alkalommal is eltömődtek, így le kellett állítani a munkafolyamatot, és egy embernek kézzel kellett megtisztítania a lyukakat. Mindez megállásonként mintegy 45 percet vett igénybe. „Szakértői vélemények szerint minden hasonló üzemben szükség lehet ilyen jellegű tisztításra, de nagyjából kéthetente, nem pedig naponta többször.”
Csepp a tengerben: folyamatos ellehetetlenítés Korábbi cikkünkben több olyan esetet is ismertettünk, ahol láthatóan a Közgép „orra alá” különböző húzásokkal próbáltak borsot törni. Itt rendre a kormányhoz, illetve az államhoz közel állók tették ezt, a mostani balatoni eset ugyanakkor nem ebbe a sorba illeszkedik, lévén az egyik főszereplő, siófoki polgármester Lengyel Róbertnek kifejezetten rossz a viszonya a kormánypárttal. |
A fenti hiányosságok miatt az átadás-átvételt felügyelő független mérnöki szervezet sem javasolta a hulladéktársulásnak, hogy ilyen formában elfogadják a konzorcium munkáját.
Úgy tudjuk, ezt követően kisebb módosításokat hajtottak végre a kivitelezők a rendszeren, de a mérnökök azt már nem tesztelhették. Ezért az augusztus 5-i határidőig nem tudtak hivatalosan állást foglalni, mivel azelőtt egy 3 napos próbaüzemre tettek javaslatot, de ebbe a Közgép nem ment bele. Mivel a szerződésben megjelölt határidőig nem érkezett meg a mérnökök állásfoglalása az előbb említett okok miatt, a kivitelezők így ezután azt mondták, hogy a szerződésben foglaltak szerint elvégezték a munkájukat, és úgy tűnik, végleg átadták (volna) a válogatót.
Ráfizetés lehet, pedig bevételt reméltek
A hulladékgazdálkodási társulás helyzetét nehezíti, hogy az uniós forrásból megvalósított válogatóüzemet kötelezően működtetniük kell, ha nem szeretnék visszafizetni a 3,1 milliárdos támogatást. „Amitől bevételt reméltünk, most úgy tűnik, hogy csak ráfizetéssel üzemeltethető. Ezt pedig a jelenlegi finanszírozási rendszerben egyik önkormányzat sem engedheti meg magának” - így Lengyel, aki elmondta, hogy jelenleg keresik a lehetséges jogi megoldásokat. Becslések szerint akár 2-300 millió forintot is rá kell még költeni a hulladékválogatóra ahhoz, hogy elfogadható, működőképes állapotba kerüljön. De nehéz pontos összeget mondani, mert a megrendelők még be se mehettek megnézni, hogy a kisebb javítások után milyen hatásfokkal dolgoznak a csarnokban található berendezések.
|
Kérdéseinkkel megkerestük a Közgépet is. Arra voltunk kíváncsiak, hogy szerintük mindent, így a műszaki tartalmat is a szerződésben szerepelt részleteknek megfelelően végeztek-e el, de írásunk megjelenéséig nem érkezett tőlük válasz. Nem hivatalos értesüléseink szerint a cégnél ugyanakkor nem látnak semmi problémát a beruházással kapcsolatban, rendesen elvégzett munkának értékelik azt. Épp ezért inkább a jelenlegi polgármester és a korábbi vezetés újabb konfliktusát látják ennek a projektnek a megfúrása mögött. (A siófoki ügyekről korábban itt és itt is részletesen beszámoltunk.)
A napokban egyébként megpróbáltunk bejutni a somi hulladéklerakó területére, de a kapun belülre sem engedtek be, nemhogy az új, még nem üzemelő válogatóhoz.
A Közgép és a siófoki kampány A tavalyi országgyűlési választások előtt a nyugat.hu-n megjelent egy hangfelvétel, amelyen állítólag Siófok akkori polgármestere, Balázs Árpád és a siófoki választókerület fideszes országgyűlési képviselőjelöltje, Witzmann Mihály beszélget arról, hogy a Közgép is „beszáll” a kampányba. A felvételen egy Balázs Árpádéra emlékeztető hang azt mondja, hogy ő a Simicska-vállalkozás egyik vezetőjével beszélte meg, hogy támogatják a Fidesz helyi kampányát. Szó volt arról, hogy a Közgép a siófoki Balatoni Polgárban meg is jelentet majd egy hirdetést, és a nyugat.hu szerint a lapban tényleg volt egy pr-cikk a vállalatról. A somi beruházásról is elhangzottak részletek a felvételen; ezekből arra lehetett következtetni, hogy a volt polgármester és az országgyűlési képviselő már a közbeszerzési eljárás lezárulta előtt tudni vélték, hogy a Közgép és konzorciumi partnere építheti meg a hulladékválogatót. Witzmann a botrány tavalyi kirobbanását követően közleményben tagadott mindent: „A Közgép Zrt. semmilyen formában nem támogatta a kampányomat. Fel sem ajánlotta azt, és el sem fogadtam volna, mert a törvény által biztosított források éppen elegendőek a kampányköltségek fedezésére.” A választókerületében győztes fideszes politikus szerint valaki manipulálhatta a felvételt. |