Már ezt is megcsinálják a Közgéppel: nem vettek át egy 3,1 milliárdos beruházást Simicska cégétől

  • Magyar Krisztián
  • 2015. szeptember 4.

Kis-Magyarország

A somi projektet azért nem fogadta el a siófoki polgármester, mert szerinte az nem felel meg a minimum-követelményeknek. A Közgépnek újabban folyamatosan keresztbe tesznek.

Egy 3,1 milliárd forintos hulladékválogatón vitatkozik Simicska Lajos cége és a Dél-Balatoni Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás. A beruházást Simicska Lajos cége teljesítette, ám a megrendelő szerint rosszul; hosszas jogi vita kezdődhet.

Amikor még minden szép és jó

A történet kezdete tavaly márciusra húzódik vissza: ekkor derült ki, hogy a Közgép által vezetett Sióvölgy 2013 Konzorcium építhet meg egy kézi erő nélkül működő hulladékválogatót a Somogy megyei Som szomszédságában található hulladéklerakó területén. (Ebbe a lerakóba a Dél-Balatoni Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás összesen 37 településéről származó szemetet szállítják.) A 3,1 milliárd forintos uniós forrásból megépített válogatóban a tervek szerint egy modern technológia segítségével nyernék ki a vegyes hulladékból hasznosítható anyagokat (fémet, műanyag palackokat vagy papírt), amelyeket értékesíthetne a társulás által megbízott cég, miközben a lerakóban akár 40 százalékra is növelhetnék az újrahasznosított anyagok arányát.

A helyszínen

A helyszínen

Fotó: A szerző felvétele

A hivatalos közbeszerzési kiírás szerint az akkor még Orbán Viktorral jó viszonyt ápoló Simicska Lajos érdekeltségében álló Közgép által vezetett konzorcium egy nagyjából 2500 négyzetméteres előválogató csarnok megépítésére kapott felkérést. Ebben a csarnokban kellett kialakítani a hulladékgazdálkodási társulás településeiről oda hordott kommunális szilárd hulladék kiválogatására alkalmas technológiát, amely évente minimum 60 ezer tonna szemét feldolgozását teszi lehetővé.

A csarnokhoz hozzáépítettek hat darab tárolót is, amelyben a hulladékból kiválogatott, újrahasznosításra szánt anyagokat tárolhatják, de a Közgépnek és konzorciumi partnerének a csarnok körül ki kellett alakítania egy minimum 5000 négyzetméteres térburkolatot, és építeni kellett egyebek közt egy tűzivíz tárolására alkalmas medencét is.

Hoppá! Használhatatlan a 3,1 milliárdos válogató?

Ám úgy tűnik, hogy a modern technológia és a környezetkímélőbb rendszer kialakítása mégsem úgy valósult meg, ahogyan azt évekkel ezelőtt tervezték, ugyanis a hulladékgazdálkodási társulás elnöke szerint a Közgép – és partnere, a Duviép 2000 Kft. – nem a szerződési paramétereknek megfelelően építette meg a válogatót.

Lengyel Róberttől megtudtuk, hogy az egy hónapos próbaüzem szerintük során komoly hiányosságokra derült fény, így a kivitelezés végeredménye „nem felel meg a szerződésben vállalt minimum-követelményeknek”. Siófok független polgármestere a magyarnarancs.hu-nak elmondta, hogy a kézi erő nélküli hulladékválogató nem képes úgy működni, hogy a korábban betervezett minimális emberi felügyelet helyett állandó és fokozott jelenlét ne kísérné a folyamatokat, illetve az üzem nem tudja kellő tisztasággal szelektálni az egyes hulladéktípusokat. „A hiányosságok között említhető, hogy például abban a tárolóedényben, ahová a papírt válogatja és helyezi be a rendszer, az újrahasznosításhoz kiválogatott korábbi hulladéknak minimum kilencvenszázalékos tisztaságúnak kellene lennie. Ehhez képest most úgy néz ki, hogy a fele papír, a másik fele meg valami más, használhatatlan anyag. De a többi típus esetében is vannak problémák, ezáltal a rosszul szelektált hulladék nem értékesíthető, hiszen ezt ebben a formában nem venné meg senki” – részletezte a polgármester. A hulladéktársulási elnök tájékoztatása szerint az is kiderült, hogy az a hatalmas henger sem üzemel megfelelően, amely méret szerint szortírozza a rendszerbe bejuttatott vegyes hulladékot. Az ezen elhelyezkedő lyukak a próbaüzem során naponta 3-4 alkalommal is eltömődtek, így le kellett állítani a munkafolyamatot, és egy embernek kézzel kellett megtisztítania a lyukakat. Mindez megállásonként mintegy 45 percet vett igénybe. „Szakértői vélemények szerint minden hasonló üzemben szükség lehet ilyen jellegű tisztításra, de nagyjából kéthetente, nem pedig naponta többször.”

Csepp a tengerben: folyamatos ellehetetlenítés

Korábbi cikkünkben több olyan esetet is ismertettünk, ahol láthatóan a Közgép „orra alá” különböző húzásokkal próbáltak borsot törni. Itt rendre a kormányhoz, illetve az államhoz közel állók tették ezt, a mostani balatoni eset ugyanakkor nem ebbe a sorba illeszkedik, lévén az egyik főszereplő, siófoki polgármester Lengyel Róbertnek kifejezetten rossz a viszonya a kormánypárttal.

A fenti hiányosságok miatt az átadás-átvételt felügyelő független mérnöki szervezet sem javasolta a hulladéktársulásnak, hogy ilyen formában elfogadják a konzorcium munkáját.

Úgy tudjuk, ezt követően kisebb módosításokat hajtottak végre a kivitelezők a rendszeren, de a mérnökök azt már nem tesztelhették. Ezért az augusztus 5-i határidőig nem tudtak hivatalosan állást foglalni, mivel azelőtt egy 3 napos próbaüzemre tettek javaslatot, de ebbe a Közgép nem ment bele. Mivel a szerződésben megjelölt határidőig nem érkezett meg a mérnökök állásfoglalása az előbb említett okok miatt, a kivitelezők így ezután azt mondták, hogy a szerződésben foglaltak szerint elvégezték a munkájukat, és úgy tűnik, végleg átadták (volna) a válogatót.

Ráfizetés lehet, pedig bevételt reméltek

A hulladékgazdálkodási társulás helyzetét nehezíti, hogy az uniós forrásból megvalósított válogatóüzemet kötelezően működtetniük kell, ha nem szeretnék visszafizetni a 3,1 milliárdos támogatást. „Amitől bevételt reméltünk, most úgy tűnik, hogy csak ráfizetéssel üzemeltethető. Ezt pedig a jelenlegi finanszírozási rendszerben egyik önkormányzat sem engedheti meg magának” - így Lengyel, aki elmondta, hogy jelenleg keresik a lehetséges jogi megoldásokat. Becslések szerint akár 2-300 millió forintot is rá kell még költeni a hulladékválogatóra ahhoz, hogy elfogadható, működőképes állapotba kerüljön. De nehéz pontos összeget mondani, mert a megrendelők még be se mehettek megnézni, hogy a kisebb javítások után milyen hatásfokkal dolgoznak a csarnokban található berendezések.

Simicska középen

Simicska középen

Fotó: Németh Dániel

Kérdéseinkkel megkerestük a Közgépet is. Arra voltunk kíváncsiak, hogy szerintük mindent, így a műszaki tartalmat is a szerződésben szerepelt részleteknek megfelelően végeztek-e el, de írásunk megjelenéséig nem érkezett tőlük válasz. Nem hivatalos értesüléseink szerint a cégnél ugyanakkor nem látnak semmi problémát a beruházással kapcsolatban, rendesen elvégzett munkának értékelik azt. Épp ezért inkább a jelenlegi polgármester és a korábbi vezetés újabb konfliktusát látják ennek a projektnek a megfúrása mögött. (A siófoki ügyekről korábban itt és itt is részletesen beszámoltunk.)

A napokban egyébként megpróbáltunk bejutni a somi hulladéklerakó területére, de a kapun belülre sem engedtek be, nemhogy az új, még nem üzemelő válogatóhoz.

A Közgép és a siófoki kampány

A tavalyi országgyűlési választások előtt a nyugat.hu-n megjelent egy hangfelvétel, amelyen állítólag Siófok akkori polgármestere, Balázs Árpád és a siófoki választókerület fideszes országgyűlési képviselőjelöltje, Witzmann Mihály beszélget arról, hogy a Közgép is „beszáll” a kampányba. A felvételen egy Balázs Árpádéra emlékeztető hang azt mondja, hogy ő a Simicska-vállalkozás egyik vezetőjével beszélte meg, hogy támogatják a Fidesz helyi kampányát. Szó volt arról, hogy a Közgép a siófoki Balatoni Polgárban meg is jelentet majd egy hirdetést, és a nyugat.hu szerint a lapban tényleg volt egy pr-cikk a vállalatról. A somi beruházásról is elhangzottak részletek a felvételen; ezekből arra lehetett következtetni, hogy a volt polgármester és az országgyűlési képviselő már a közbeszerzési eljárás lezárulta előtt tudni vélték, hogy a Közgép és konzorciumi partnere építheti meg a hulladékválogatót. Witzmann a botrány tavalyi kirobbanását követően közleményben tagadott mindent: „A Közgép Zrt. semmilyen formában nem támogatta a kampányomat. Fel sem ajánlotta azt, és el sem fogadtam volna, mert a törvény által biztosított források éppen elegendőek a kampányköltségek fedezésére.” A választókerületében győztes fideszes politikus szerint valaki manipulálhatta a felvételt.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.