Már javítani kell a 28 milliárdos utat, amit Orbán nagy büszkén adott át

Kis-Magyarország

Máris problémák akadtak azzal az várpalotai úttal, amit 28 milliárdért épített egy Fidesz-közelinek is nevezhető vállalkozó, s amit a tavalyi választások előtt Orbán Viktor adott át nagy csinnadrattával.

Meglepődve tapasztalták nemrég a 8-as úton autózók, hogy annak Várpalotát elkerülő szakaszán aláállványoztak egy fölötte átívelő hidat. Pedig a kétszer kétsávos utat alig két éve adták át.

Az átadást a tavalyi országgyűlési választások előtt egy hónappal tartották, s az ügynek olyan nagy jelentőséget tulajdonítottak, hogy az ünnepségen maga a miniszterelnök, Orbán Viktor beszélt. A kormányfő ekkor azt hangsúlyozta, a helyiek nagyon sokat köszönhetnek a beruházásnak: a 10 kilométeres elkerülő révén ezentúl nem fog napi 20 ezer autó áthaladni Várpalotán.

A miniszterelnök nagyon büszke volt az átadott útra. Az átadás után maga próbálta ki először, hangsúlyozva, "ez nem egy Patyomkin-átadás, ez tényleg megépült". A Facebook-oldalára kitett videóban Kontrát Károly belügyi államtitkárral és Talabér Márta fideszes polgármesterrel beszélgetett, miközben levezette a frissen épült távot.

Az első út a várpalotai elkerülőn

Az első út a várpalotai elkerülőn // The first trip on the bypass road of Várpalota

Vízmegállást tapasztaltak

Megkerestük a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-t, hogy mi történt, miért kellett aládúcolni a hidat. "Az őszi esőzéseket követően társaságunk szakemberei vízmegállást tapasztaltak a hídon, az okok vizsgálata folyamatban van. A javítási technológia a vizsgálat lezárását követően határozható meg. A meghibásodás javításának ütemezését, időigényét a szükséges beavatkozás mértéke és az időjárás is befolyásolja. A munkálatok várhatóan legkésőbb jövő tavasszal elvégezhetők lesznek. Mivel a meghibásodás a jótállási időszakban történt, minden felmerülő költség a vállalkozót terheli" – közölte megkeresésünkre a NIF.

A 2018-as átadás Kontrát Károllyal

A 2018-as átadás Kontrát Károllyal

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Az állami cég honlapján elérhető hivatalos tájékoztatásában ennél megengedőbben úgy fogalmaznak, a garanciális munkákat végeznek, amelyet 2020 első felében fejeznek be.

Sok pénzbe került

A kormány egyébként 28 milliárd forintot adott a 9,4 kilométer megépítésére, amit az SDD Konzorciuma, a Dömper Kft. cseh és szlovák érdekeltségű partnereivel, a Subterra-Raab Kft.-vel illetve Pannon-Dobrastrav Kft.-vel végzett el.

Az SDD a 2014-ben kezdett beruházás mindkét ütemét elnyerte, a 2016-ban kezdett másodikat, amelyre  most a javítás esik, hirdetmény nélküli közbeszerzési eljáráson vitték el. A konzorcium utólag kétszereplőssé vált: a Pannon-Dobrastav 2018. májustól ugyanúgy Abronits (Abronics) Róbert érdekeltségébe tartozik, mint a Dömper Kft. is.

A vállalkozó cégeit, a kapcsolt vállalkozásait átnézve, hamar kiderítettük, hogy Abronits egyetlen lépésre van egy kormánypárti politikus családjától. Az egyik üzlettársa, Varga Zsuzsanna közös céget visz Völner Pál igazságügyi államtitkár fiával, Völner Marcell Pállal. Arról, hogy az államtitkár fia milyen szerteágazó üzleti tevékenységet folytat, s hogy hol érintkezik az állammal, szeptemberben írtunk részletesen a Magyar Narancsban. Ugyanis Völner fia közös cégben van azzal Domán Beátával, aki a Hableányt hullámsírba lökő Viking Sygn szállodahajót üzemeltető svájci Viking River Cruises AG magyar leányvállalatát, a Viking Hungary Kft.-t is irányítja.

Tehetséges, innovatív

Abronits az elmúlt évek alatt igen tehetséges üzletembernek bizonyult, annak ellenére tudott sikeres maradni – mi több, évek óta bővíti porfólióját, tavaly alagútépítő vállalkozásba vásárolta be magát –, hogy a súlyos tartozásai miatt egykor bedőlt Viadom Zrt. egyik fő részvényese volt. A jelentős tartozásokat felhalmozó Viadomnak – amely a Dömper Rt. néven indult a kétezres évek elején – 2014-ben zárult a felszámolása, akkor, amikor Abronits másik cége, a Dömper Kft. a várpalotai út építéséhez tervezett nekifogni. A Dömper nemrégiben a Lánchíd és a Váralagút felújításárra is pályázott, nevéhez fűződik az egyik legdrágább, 39 milliárd forintos ajánlat.

Az aládúcolt híd

Az aládúcolt híd

 

A Dömpert egyébként a felvetett innovatív megoldásai miatt választotta az NIF – így szól a hivatalos indoklás. Az átadáskor a Dömper Kft. fürdött a sikerben, amit azzal érdemelt ki, hogy szokatlanul nehéz talajon, bányászattal meglazított felvizes terepen, illetve egy lezárt szemétlerakó felett vezette át az utat. A Dömper projektvezetője elismerőleg szólt arról az ünnepségen, hogy a Dömper sikeresen megtalálta a zöld megoldásokat a problémákra, az alábányászott talaj adta kihívásokra, ráadásként az út melletti természeti környezetet is jelentősen fejlesztette.

Azért is furcsa a híd mostani aládúcolása, mert korábban azért méltatták a kivitelezőt, hogy kiváltotta a vizes agyagos talaj legfelső rétegét: acélhálós georácsot alkalmaztak, amit állítólag nagy teherbírású kővázzal töltöttek fel. Sőt, a munkálatok leírása szerint úgynevezett mélyszivárgó-rendszerrel vezették el a talajvizet, hogy ne kerülhessen víz a pályaszerkezetbe és az útalapba.

Minden csepp vízre azonban a dömperesek figyelme se terjedhetett ki.