Már Mészáros Lőrinc is besegít az uniós százmilliókból épülő felcsúti kisvasút befejezésébe

  • Magyar Krisztián
  • 2015. november 15.

Kis-Magyarország

Mészáros Lőrinc munkagépeit és alkalmazottjait több alkalommal láttuk dolgozni az új felcsúti kisvasúton, noha a kivitelezéssel a polgármester egyik cégét sem bízták meg.

Az utolsó simításokat végzik a Felcsútról induló új kisvasút egész vonalán: ezen a héten többször is megfordultunk az építkezések környékén, ahol azt láttuk, hogy már csak néhány szakaszon dolgoznak a munkások, és közel sem akkora számban, mint hetekkel ezelőtt. A beruházás így is többhetes csúszásban van, ugyanis az eredeti tervek szerint október legvégén kellett volna átadni a Pancho Aréna és az alcsútdobozi Puskás Sport Hotel között kialakított vasutat. Ám ez nem sikerült.

false

A határidő azért fontos, mert túlcsúszás esetén a felcsúti kisvasútra küldött uniós támogatást vissza kellene küldeni. Ez pedig érzékenyen érinthetné a Mészáros Lőrinc vezette felcsúti focialapítványt.

Figyelje az M betűt!

Bár a közbeszerzés nélküli, 857 millió forintos megbízást hivatalosan a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-nek adták, információink szerint a munkálatok során Mészáros Lőrinc legnagyobb építőipari cégének, a Mészáros és Mészáros Kft.-nek a gépei és munkásai is ott voltak a munkaterületeken. Ezt több, a beruházáson dolgozó alkalmazott is megerősítette a magyarnarancs.hu-nak, illetve a helyszínen mi is többször láttuk a kft. logójával ellátott járműveit. (Miközben a kisvasútprojekt gazdája épp a Mészáros Lőrinc vezette fociakadémia, de erről majd később.) Íme a Mészáros és Mészáros logója:

Támogatók a Puskás Akadémia honlapján

Támogatók a Puskás Akadémia honlapján

 

Fotózni a munkaterületen nem volt lehetőségünk. Noha próbálkoztunk, többször elhajtottak minket, de így is észrevettünk néhány Mészáros-logóval ellátott gépet az egyik felcsúti állomás környékén, amint az említett munkálatokban részt vesznek.

Balra az M

Balra az M

 

Ezt követően megkerestük a felcsúti polgármester cégét, hogy mégis milyen „konstrukcióban” vállal részt az unió által is támogatott munkálatokban, ingyen, esetleg pénzt kap ezért a fővállalkozótól, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. Ha ez később befut, közzétesszük.És még egy M:

Középen az M: képünk november 12-én készült

Középen az M: képünk november 12-én készült

 

A csarnokban a mozdonyok

A középső, Alcsútdoboz és Felcsút határában lévő pályaudvaron – amely mind közül a legnagyobb – a vonalon közlekedő vasúti járművek karbantartására építettek egy üzemi csarnokot is. Úgy tudjuk, ezen a helyen javítják majd azokat a mozdonyokat, amelyeket az augusztusi hírek szerint Nyíregyházáról szállítottak a felcsúti vonalra. Ezeket az értesüléseket eddig senki sem erősítette meg hivatalosan, ám tudomásunk szerint két szépen felújított és lefestett mozdony jelenleg a felcsúti üzemcsarnokban várja az indulást.

Felcsúti optimizmus

Korábban sokan kifogásolták a hazai és uniós forrásból finanszírozott építkezést, hiszen annak várható kihasználtsága erősen megkérdőjelezhető. Ettől függetlenül Orbán Viktor és a fociakadémiát működtető Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány – az uniós támogatás kedvezményezettje, a kisvasútprojekt gazdája – ragaszkodott a beruházáshoz. A kivitelező Swietelsky Vasúttechnika Kft.-t azért választhatta ki közbeszerzés nélkül a felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc által vezetett alapítvány, mert a beruházás csupán 70 százaléka, 600 millió forint volt az uniós pénz, közbeszerzés kiírása viszont csak akkor kötelező, ha az EU által folyósított összeg minimum 75 százaléka az összköltségnek. A Swietelskyvel egyébként jó viszonyt ápol Felcsút polgármestere, hiszen a Mészáros és Mészáros Kft. egy konzorciumban dolgozhat az osztrák céggel és az A-Híddal a Győr–Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő kivitelezésén. Ez az a 6,9 milliárd forintos megbízás, amely miatt a Simicska-féle Közgépet három évre el akarták tiltani a hazai közbeszerzésektől.

Orbán saját maga is ellenőrizte a munkálatokat

Az engedélyeztetési eljárás egyik hivatalos dokumentuma szerint a 760 mm-es nyomtávon közlekedő felcsúti kisvasút „nosztalgia és turisztikai” céllal épül. Az eddigi vonal hossza közel 5,7 kilométer, tervezett sebessége 25 km/óra; a kisvasút menetrendszerűen március és október vége között közlekedik majd. Meg nem erősített információink szerint a hivatalos átadás november 19-én lesz, és minden bizonnyal Orbán Viktor miniszterelnök is elmegy az ünnepségre. A helyszínen dolgozóktól úgy tudjuk, hogy a kormányfő korábban eddig többször is a helyszínen ellenőrizte a munkálatok aktuális állását, legutóbb aznap, amikor novemberben a felcsúti Kastély Óvoda alapításának 60. évfordulóján a helyi fejlesztéseket ért kritikákra reagálva úgy nyilatkozott: „Minél inkább támadnak bennünket azért, mert valami történik a faluban, fejlődik a falu, annál inkább folytatni kell a munkánkat.” Majd folytatta: „(…) ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig.” Ugyan Lovasberény az ellenkező irányban van, de a kisvasút építkezésein dolgozó helyiek körében az a pletyka kering, hogy Etyek felé is terjeszkedne a vonal, ahol a Korda Filmparkig közlekedne a kisvasút. Ez egyelőre feltételezés, az viszont biztos, hogy hamarosan átadják a felcsúti „korona” legújabb ékkövét, amely a próbajárat után téli szünetre megy, és várhatóan márciusban kezdi meg állandó működését.

7 ezer utas egy nap?

A kormány által kiemelt beruházásnak minősített felcsúti projekt egyik legfurcsább részlete, hogy a legelső tervekben még napi 2,5–7 ezer utassal számoltak, de ezt a számot végül évi 10 ezerre módosították, miközben egy szezonon belül hatmillió forint jegybevételre számítanak. A Figyelő korábban arról is írt, hogy az EU-nak is gyanús lett a nehezen indokolható beruházás, ám ezt az értesülést az OLAF, az unió csalás elleni hivatala nem erősítette meg, a Miniszterelnökség pedig azt közölte, hogy nem tudnak hivatalos vizsgálatról.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.