Már Mészáros Lőrinc is besegít az uniós százmilliókból épülő felcsúti kisvasút befejezésébe

  • Magyar Krisztián
  • 2015. november 15.

Kis-Magyarország

Mészáros Lőrinc munkagépeit és alkalmazottjait több alkalommal láttuk dolgozni az új felcsúti kisvasúton, noha a kivitelezéssel a polgármester egyik cégét sem bízták meg.

Az utolsó simításokat végzik a Felcsútról induló új kisvasút egész vonalán: ezen a héten többször is megfordultunk az építkezések környékén, ahol azt láttuk, hogy már csak néhány szakaszon dolgoznak a munkások, és közel sem akkora számban, mint hetekkel ezelőtt. A beruházás így is többhetes csúszásban van, ugyanis az eredeti tervek szerint október legvégén kellett volna átadni a Pancho Aréna és az alcsútdobozi Puskás Sport Hotel között kialakított vasutat. Ám ez nem sikerült.

false

A határidő azért fontos, mert túlcsúszás esetén a felcsúti kisvasútra küldött uniós támogatást vissza kellene küldeni. Ez pedig érzékenyen érinthetné a Mészáros Lőrinc vezette felcsúti focialapítványt.

Figyelje az M betűt!

Bár a közbeszerzés nélküli, 857 millió forintos megbízást hivatalosan a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-nek adták, információink szerint a munkálatok során Mészáros Lőrinc legnagyobb építőipari cégének, a Mészáros és Mészáros Kft.-nek a gépei és munkásai is ott voltak a munkaterületeken. Ezt több, a beruházáson dolgozó alkalmazott is megerősítette a magyarnarancs.hu-nak, illetve a helyszínen mi is többször láttuk a kft. logójával ellátott járműveit. (Miközben a kisvasútprojekt gazdája épp a Mészáros Lőrinc vezette fociakadémia, de erről majd később.) Íme a Mészáros és Mészáros logója:

Támogatók a Puskás Akadémia honlapján

Támogatók a Puskás Akadémia honlapján

 

Fotózni a munkaterületen nem volt lehetőségünk. Noha próbálkoztunk, többször elhajtottak minket, de így is észrevettünk néhány Mészáros-logóval ellátott gépet az egyik felcsúti állomás környékén, amint az említett munkálatokban részt vesznek.

Balra az M

Balra az M

 

Ezt követően megkerestük a felcsúti polgármester cégét, hogy mégis milyen „konstrukcióban” vállal részt az unió által is támogatott munkálatokban, ingyen, esetleg pénzt kap ezért a fővállalkozótól, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. Ha ez később befut, közzétesszük.És még egy M:

Középen az M: képünk november 12-én készült

Középen az M: képünk november 12-én készült

 

A csarnokban a mozdonyok

A középső, Alcsútdoboz és Felcsút határában lévő pályaudvaron – amely mind közül a legnagyobb – a vonalon közlekedő vasúti járművek karbantartására építettek egy üzemi csarnokot is. Úgy tudjuk, ezen a helyen javítják majd azokat a mozdonyokat, amelyeket az augusztusi hírek szerint Nyíregyházáról szállítottak a felcsúti vonalra. Ezeket az értesüléseket eddig senki sem erősítette meg hivatalosan, ám tudomásunk szerint két szépen felújított és lefestett mozdony jelenleg a felcsúti üzemcsarnokban várja az indulást.

Felcsúti optimizmus

Korábban sokan kifogásolták a hazai és uniós forrásból finanszírozott építkezést, hiszen annak várható kihasználtsága erősen megkérdőjelezhető. Ettől függetlenül Orbán Viktor és a fociakadémiát működtető Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány – az uniós támogatás kedvezményezettje, a kisvasútprojekt gazdája – ragaszkodott a beruházáshoz. A kivitelező Swietelsky Vasúttechnika Kft.-t azért választhatta ki közbeszerzés nélkül a felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc által vezetett alapítvány, mert a beruházás csupán 70 százaléka, 600 millió forint volt az uniós pénz, közbeszerzés kiírása viszont csak akkor kötelező, ha az EU által folyósított összeg minimum 75 százaléka az összköltségnek. A Swietelskyvel egyébként jó viszonyt ápol Felcsút polgármestere, hiszen a Mészáros és Mészáros Kft. egy konzorciumban dolgozhat az osztrák céggel és az A-Híddal a Győr–Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő kivitelezésén. Ez az a 6,9 milliárd forintos megbízás, amely miatt a Simicska-féle Közgépet három évre el akarták tiltani a hazai közbeszerzésektől.

Orbán saját maga is ellenőrizte a munkálatokat

Az engedélyeztetési eljárás egyik hivatalos dokumentuma szerint a 760 mm-es nyomtávon közlekedő felcsúti kisvasút „nosztalgia és turisztikai” céllal épül. Az eddigi vonal hossza közel 5,7 kilométer, tervezett sebessége 25 km/óra; a kisvasút menetrendszerűen március és október vége között közlekedik majd. Meg nem erősített információink szerint a hivatalos átadás november 19-én lesz, és minden bizonnyal Orbán Viktor miniszterelnök is elmegy az ünnepségre. A helyszínen dolgozóktól úgy tudjuk, hogy a kormányfő korábban eddig többször is a helyszínen ellenőrizte a munkálatok aktuális állását, legutóbb aznap, amikor novemberben a felcsúti Kastély Óvoda alapításának 60. évfordulóján a helyi fejlesztéseket ért kritikákra reagálva úgy nyilatkozott: „Minél inkább támadnak bennünket azért, mert valami történik a faluban, fejlődik a falu, annál inkább folytatni kell a munkánkat.” Majd folytatta: „(…) ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig.” Ugyan Lovasberény az ellenkező irányban van, de a kisvasút építkezésein dolgozó helyiek körében az a pletyka kering, hogy Etyek felé is terjeszkedne a vonal, ahol a Korda Filmparkig közlekedne a kisvasút. Ez egyelőre feltételezés, az viszont biztos, hogy hamarosan átadják a felcsúti „korona” legújabb ékkövét, amely a próbajárat után téli szünetre megy, és várhatóan márciusban kezdi meg állandó működését.

7 ezer utas egy nap?

A kormány által kiemelt beruházásnak minősített felcsúti projekt egyik legfurcsább részlete, hogy a legelső tervekben még napi 2,5–7 ezer utassal számoltak, de ezt a számot végül évi 10 ezerre módosították, miközben egy szezonon belül hatmillió forint jegybevételre számítanak. A Figyelő korábban arról is írt, hogy az EU-nak is gyanús lett a nehezen indokolható beruházás, ám ezt az értesülést az OLAF, az unió csalás elleni hivatala nem erősítette meg, a Miniszterelnökség pedig azt közölte, hogy nem tudnak hivatalos vizsgálatról.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.