Mi történik ma hazánkban, ha egy mozgáskorlátozott megpróbál segíteni önmagán?

Kis-Magyarország

Ádám folyamatosan akadályokba ütközött, amikor jogosítványt próbált szerezni.

Nekem éppen elegendőek azok az akadályok, amelyeket nap mint nap le kell győznöm. Súlyosan mozgáskorlátozott vagyok. Szeretnék teljes életet élni. Ezért felháborító, hogy városomtól, Gyulától 120 kilométerre, Szegeden van a legközelebbi lehetőség, hogy autóvezetést tanuljak – meséli Schönléber Ádám, milyen nehézségekkel került szembe, amikor úgy döntött, megszerzi a jogosítványt.

Schönléber Ádám

Schönléber Ádám

Fotó: Bod Tamás

 

A most 35 éves gyulai férfi öröklött paralízissel született. Ez egy gerincvelőből kiinduló idegrendszeri betegség, ami súlyos mozgáskoordinációs nehézségeket okoz. Ha 3 éves korában koordinációs műtétet végeztek volna rajta, akkor ma sokkal jobb állapotban lenne, de anyja ezt elmulasztotta, így ma Ádám, a minden érintettnél elvégzett átsorolás után 64 százalékos rokkantnak számít.

19 éves korában saját elhatározásból kés alá feküdt, de ennek a beavatkozásnak az eredménye messze elmaradt attól, amit egy jóval korábbi műtéttel elérhettek volna. Achilles-inai letapadtak, lábfeje deformálódott, térdei befelé fordultak, így a járás nehezére esik, biceg. Ezért sem végezhet fizikai munkát, de nem igazán ajánlott az ülő, irodai munka sem, mert a gerincvelőből kiinduló betegsége miatt a hátát kímélni kell. Ebből következően a hosszabb állás nem megy neki.

Autó nélkül nagyon nehéz

A kicsit korábban megszerzett jogosítványát a műtét után bevonták, így az azóta eltelt több mint másfél évtizedben nem vezethetett autót, ami a mindennapokban is súlyosan korlátozza. Kis polimobilja nem alkalmas nagyobb bevásárlásra, például nem tud átmenni Gyuláról a közeli megyeszékhelyre, Békéscsabára, és bármilyen, lakhelyén kívüli kulturális esemény vagy kirándulás elérhetetlen számára.

Ezért úgy döntött, hogy újra megszerzi az autóvezetői jogosítványt, de nem is gondolta, hogy ez milyen nehézségekbe ütközik.

„Gyulai és békéscsabai autósiskolák sokaságát hívtam fel, és mindenhonnan az a válasz érkezett, hogy mozgáskorlátozottaknak nem tudnak autót biztosítani, mert Békés megyében jelenleg nincs olyan oktatóautó, amelyen kézi gázfék lenne. Megértem én ezt, hiszen vállalkozásokról és egyéni vállalkozókról van szó, akiknek mindez nem éri meg. De nehezen fogom fel, hogy míg a politika állandóan a mozgáskorlátozottak segítéséről beszél, addig képtelenek minden megyeszékhelyen ilyen autókat biztosítani” – mondta a Narancsnak Ádám.

Csalódnia kellett a mozgáskorlátozottak helyi szervezeteiben is. Amikor ugyanis megkereste őket, nem tudták megmondani, hol tanulhatnak autóvezetést a rászorulók. Visszahívást ígértek, de máig is hiába vár erre a gyulai fiatalember.

Egyetlen halvány reménysugár az volt számára, hogy az egyik békéscsabai autósiskola vezetője azt mondta, tudomása szerint Szegeden van olyan autó, amely felkészíti a mozgáskorlátozottakat a vizsgára. További nyomozással kiderítette, hogy Győrben és Budapesten is van ilyen oktatás.

Vonaton oda-vissza négy átszállás

Szeged közel 120 kilométerre van Schönléber lakhelyétől, Gyulától. A legegyszerűbb talán vonaton eljutni a Tisza-parti városba, de így is két helyen kell átszállni. Békéscsabán és egy vasúti építkezés miatt Hódmezővásárhelyen. Ez az öröklött paralízises betegséggel küzdő férfinak embert próbáló feladat.

Az oktatótól, az időrendtől, a beosztástól függ, hogy a minimum 30 órás vezetést – ami a biztonság kedvéért jobb, ha 40 óra – hány alkalommal tudja teljesíteni Ádám. Arról nem beszélve, hogy a hosszú út után, fáradtan kell majd beülni az autóba, hogy újra vezetni tanuljon. Egy jó hír a sok rossz között, hogy az autós oktató minden alkalommal ki tudna jönni elé a szegedi pályaudvarra.

Schönléber Ádám a KRESZ-t már tanulja, amelyből néhány hét múlva vizsgát tesz.

Elhibázott támogatás az autóvásárláshoz

A gyulai fiatalember – a fentieken túl – elhibázottnak tartja azt a támogatási rendszert, amely a mozgáskorlátozottaknak jár, ha speciálisan átalakított új vagy használt autót akarnak venni.

Új autó esetében egymillió, míg használt esetében 600 ezer forint a támogatás maximális összege, azzal korlátozva, hogy a használt kocsi nem lehet ötévesnél idősebb. Ádám szerint ez, figyelembe véve a mozgáskorlátozottak elhelyezkedési esélyeit és jövedelmét, valamint az autók árait, elégtelen. Tapasztalatai alapján sorstársainak döntő többsége ritkán keres 60-70 ezer forintnál többet. Ebből nagyon szerényen tudnak megélni, félretenni belőle nem lehet.

false

 

Egy új autó ára pedig alsó hangon 3-4 millió forint, így az 1 millió támogatás nem elég. Ugyanez a helyzet az ötévesnél fiatalabb autók esetében, ahol az árak legtöbbször 2-3 millió forintnál kezdődnek. Ádám szerencsésnek mondja magát, mert talált egy nagyon jó állapotban lévő japán gyártású, de 20 éves autót, amit félmillió forintért talán meg tud venni.

(A fotók a szerző felvételei.)

Figyelmébe ajánljuk

Mészáros és Szíjj autópályakezelője: az autósokon múlik, ne legyen dugó a felújítások alatt

A NER-es céget kérdeztük, miért változtatták akadálypályává az M3-ast, ahol egyszerre hat-nyolc szakaszon végeznek sávkorlátozásokkal járó felújítást, amivel gyakran 5 kilométeres dugókat okoznak több mint egy éve. Mészáros Lőrinc és Szíjj László konzorciuma szerint az autósokon múlik, hogy ne torlódjanak fel. A felújítások jövőre is folytatódnak, a dugók még egy évig biztos kitartanak.