Mi történik ma hazánkban, ha egy mozgáskorlátozott megpróbál segíteni önmagán?

Kis-Magyarország

Ádám folyamatosan akadályokba ütközött, amikor jogosítványt próbált szerezni.

Nekem éppen elegendőek azok az akadályok, amelyeket nap mint nap le kell győznöm. Súlyosan mozgáskorlátozott vagyok. Szeretnék teljes életet élni. Ezért felháborító, hogy városomtól, Gyulától 120 kilométerre, Szegeden van a legközelebbi lehetőség, hogy autóvezetést tanuljak – meséli Schönléber Ádám, milyen nehézségekkel került szembe, amikor úgy döntött, megszerzi a jogosítványt.

Schönléber Ádám

Schönléber Ádám

Fotó: Bod Tamás

 

A most 35 éves gyulai férfi öröklött paralízissel született. Ez egy gerincvelőből kiinduló idegrendszeri betegség, ami súlyos mozgáskoordinációs nehézségeket okoz. Ha 3 éves korában koordinációs műtétet végeztek volna rajta, akkor ma sokkal jobb állapotban lenne, de anyja ezt elmulasztotta, így ma Ádám, a minden érintettnél elvégzett átsorolás után 64 százalékos rokkantnak számít.

19 éves korában saját elhatározásból kés alá feküdt, de ennek a beavatkozásnak az eredménye messze elmaradt attól, amit egy jóval korábbi műtéttel elérhettek volna. Achilles-inai letapadtak, lábfeje deformálódott, térdei befelé fordultak, így a járás nehezére esik, biceg. Ezért sem végezhet fizikai munkát, de nem igazán ajánlott az ülő, irodai munka sem, mert a gerincvelőből kiinduló betegsége miatt a hátát kímélni kell. Ebből következően a hosszabb állás nem megy neki.

Autó nélkül nagyon nehéz

A kicsit korábban megszerzett jogosítványát a műtét után bevonták, így az azóta eltelt több mint másfél évtizedben nem vezethetett autót, ami a mindennapokban is súlyosan korlátozza. Kis polimobilja nem alkalmas nagyobb bevásárlásra, például nem tud átmenni Gyuláról a közeli megyeszékhelyre, Békéscsabára, és bármilyen, lakhelyén kívüli kulturális esemény vagy kirándulás elérhetetlen számára.

Ezért úgy döntött, hogy újra megszerzi az autóvezetői jogosítványt, de nem is gondolta, hogy ez milyen nehézségekbe ütközik.

„Gyulai és békéscsabai autósiskolák sokaságát hívtam fel, és mindenhonnan az a válasz érkezett, hogy mozgáskorlátozottaknak nem tudnak autót biztosítani, mert Békés megyében jelenleg nincs olyan oktatóautó, amelyen kézi gázfék lenne. Megértem én ezt, hiszen vállalkozásokról és egyéni vállalkozókról van szó, akiknek mindez nem éri meg. De nehezen fogom fel, hogy míg a politika állandóan a mozgáskorlátozottak segítéséről beszél, addig képtelenek minden megyeszékhelyen ilyen autókat biztosítani” – mondta a Narancsnak Ádám.

Csalódnia kellett a mozgáskorlátozottak helyi szervezeteiben is. Amikor ugyanis megkereste őket, nem tudták megmondani, hol tanulhatnak autóvezetést a rászorulók. Visszahívást ígértek, de máig is hiába vár erre a gyulai fiatalember.

Egyetlen halvány reménysugár az volt számára, hogy az egyik békéscsabai autósiskola vezetője azt mondta, tudomása szerint Szegeden van olyan autó, amely felkészíti a mozgáskorlátozottakat a vizsgára. További nyomozással kiderítette, hogy Győrben és Budapesten is van ilyen oktatás.

Vonaton oda-vissza négy átszállás

Szeged közel 120 kilométerre van Schönléber lakhelyétől, Gyulától. A legegyszerűbb talán vonaton eljutni a Tisza-parti városba, de így is két helyen kell átszállni. Békéscsabán és egy vasúti építkezés miatt Hódmezővásárhelyen. Ez az öröklött paralízises betegséggel küzdő férfinak embert próbáló feladat.

Az oktatótól, az időrendtől, a beosztástól függ, hogy a minimum 30 órás vezetést – ami a biztonság kedvéért jobb, ha 40 óra – hány alkalommal tudja teljesíteni Ádám. Arról nem beszélve, hogy a hosszú út után, fáradtan kell majd beülni az autóba, hogy újra vezetni tanuljon. Egy jó hír a sok rossz között, hogy az autós oktató minden alkalommal ki tudna jönni elé a szegedi pályaudvarra.

Schönléber Ádám a KRESZ-t már tanulja, amelyből néhány hét múlva vizsgát tesz.

Elhibázott támogatás az autóvásárláshoz

A gyulai fiatalember – a fentieken túl – elhibázottnak tartja azt a támogatási rendszert, amely a mozgáskorlátozottaknak jár, ha speciálisan átalakított új vagy használt autót akarnak venni.

Új autó esetében egymillió, míg használt esetében 600 ezer forint a támogatás maximális összege, azzal korlátozva, hogy a használt kocsi nem lehet ötévesnél idősebb. Ádám szerint ez, figyelembe véve a mozgáskorlátozottak elhelyezkedési esélyeit és jövedelmét, valamint az autók árait, elégtelen. Tapasztalatai alapján sorstársainak döntő többsége ritkán keres 60-70 ezer forintnál többet. Ebből nagyon szerényen tudnak megélni, félretenni belőle nem lehet.

false

 

Egy új autó ára pedig alsó hangon 3-4 millió forint, így az 1 millió támogatás nem elég. Ugyanez a helyzet az ötévesnél fiatalabb autók esetében, ahol az árak legtöbbször 2-3 millió forintnál kezdődnek. Ádám szerencsésnek mondja magát, mert talált egy nagyon jó állapotban lévő japán gyártású, de 20 éves autót, amit félmillió forintért talán meg tud venni.

(A fotók a szerző felvételei.)

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.