Januárban számoltunk be arról, hogy egy okosraktárat megvalósító CECZ-csoport újra üzembe helyezné a Vác-Alsóvároson található egykori iparvágányt. A tervek szerint 90 millió csomagot fogadna a társaság, illetve küldene tovább, a sínpáron napi egyszer közlekedne a vagon.
A Magyar Államvasutak (MÁV) korábban arról adott tájékoztatást lapunknak, hogy a vágányon 2000 óta nincs forgalom, az árufuvarozás megszűnt. Az állapota leromlott, felépítménye elavult. Teljes átépítésre lenne szükség, amennyiben vissza szeretnék helyezni. Több tervet (bontási, engedélyezési, kiviteli) kell elkészíteni, engedélyezést kell kijárni a munka megkezdéséhez.
Mintegy hat hónappal később már arról számolhattunk be, hogy elkezdődtek a munkálatok, aminek szemmel látható nyomai voltak a sínpáron. Ezt az önkormányzat is megerősítette, ugyanis mint kiderült, a kormányhivatal tervezett terepszemléjét még nem tartotta meg, de a reaktiválást célzó munkát már megkezdték a megbízott kivitelezők. Szerettük volna a nagy sietség okát kideríteni, ekkor tudtuk meg a MÁV-tól, hogy a „CECZ-csoport megkeresésének eleget téve” az iparvágány karbantartását saját forrásból kezdték meg.
„Az iparvágány érvényes használatbavételi engedéllyel rendelkezik. Az eredeti használatbevételi engedélyben lévő paraméterekre történő visszaállítás elegendő a biztonságos forgalom lebonyolításához, így nincs szükség különböző engedélyek beszerzésére. A karbantartást követően az iparvágány használhatóvá, bérbeadhatóvá válik, ami a MÁV-nak a jövőben bevételt jelent” – írta a vasúttársaság.
Értesüléseink szerint a fejlemény, miszerint a MÁV fizeti a CECZ-cégcsoporthoz köthető beruházást, felháborodást keltett a kistérség lakosságában, ugyanis mindenki tisztában van a vasút, valamint a vonatok leromlott állapotával. A késések mindennaposak, rendszeresek a balesetek, gázolások is, az útóbbi időben pedig több kisiklásos baleset is történt. Miközben folyamatosan azt lehet hallani – például Lázár János építési és közlekedési minisztertől –, hogy az átfogó felújításra nem áll rendelkezésre keret. Mindezek ellenére a MÁV pár hónap leforgása alatt úgy döntött, teljesíti a kínai társaság kérését.
Mészárosék a színen
Pár nappal ezelőtt arra lettünk figyelmesek, hogy újabb munkálatokat végeznek az iparvágány területén, méghozzá a V-Híd Zrt. munkatársai: több autóval vonultak ki a helyszínre, az egyiken jól láthatóan a vállalat logója volt látható.
A G7 számolt be róla még májusban, hogy a miniszterelnök gyerekkori barátjának, Mészáros Lőrincnek az érdekeltségébe tartozó vállalat 2023-ban közel 51 milliárd forintos profitot ért el, amit egy az egyben ki is vett a cégéből. Ekkora eredményre még nem volt példa az iparágban a lap szerint.
Úgy tűnik, a társaságnak Vácon is akadt munka. Szerettük volna megtudni, hogy egészen pontosan mit csinálnak, de a cég nem reagált a megkeresésünkre. A MÁV pedig szűkszavúan annyit válaszolt, hogy
„az iparvágányhoz kapcsolódóan több beavatkozást végzett a vasúttársaság az elmúlt időszakban, a sínhegesztési munkálatokat a V-Híd Zrt. bonyolította le a meglévő keretszerződés terhére”.
Arról nem kaptunk tájékoztatást, hogy a munkát mennyiért végzi a vállalat.