Mindenki jól jár: kínai cég kérte, a MÁV fizeti, Mészáros Lőrinc csinálja

Kis-Magyarország

Újra üzembe helyeznek Vácon egy húsz éve használatlan iparvágányt a kínai hátterű CECZ-csoport számára, mindezt a MÁV finanszírozza. A munkálatokban pedig részt vesz a Mészáros érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. 

Januárban számoltunk be arról, hogy egy okosraktárat megvalósító CECZ-csoport újra üzembe helyezné a Vác-Alsóvároson található egykori iparvágányt. A tervek szerint 90 millió csomagot fogadna a társaság, illetve küldene tovább, a sínpáron napi egyszer közlekedne a vagon. 

A Magyar Államvasutak (MÁV) korábban arról adott tájékoztatást lapunknak, hogy a vágányon 2000 óta nincs forgalom, az árufuvarozás megszűnt. Az állapota leromlott, felépítménye elavult. Teljes átépítésre lenne szükség, amennyiben vissza szeretnék helyezni. Több tervet (bontási, engedélyezési, kiviteli) kell elkészíteni, engedélyezést kell kijárni a munka megkezdéséhez. 

Mintegy hat hónappal később már arról számolhattunk be, hogy elkezdődtek a munkálatok, aminek szemmel látható nyomai voltak a sínpáron. Ezt az önkormányzat is megerősítette, ugyanis mint kiderült, a kormányhivatal tervezett terepszemléjét még nem tartotta meg, de a reaktiválást célzó munkát már megkezdték a megbízott kivitelezők. Szerettük volna a nagy sietség okát kideríteni, ekkor tudtuk meg a MÁV-tól, hogy a „CECZ-csoport megkeresésének eleget téve” az iparvágány karbantartását saját forrásból kezdték meg. 

„Az iparvágány érvényes használatbavételi engedéllyel rendelkezik. Az eredeti használatbevételi engedélyben lévő paraméterekre történő visszaállítás elegendő a biztonságos forgalom lebonyolításához, így nincs szükség különböző engedélyek beszerzésére. A karbantartást követően az iparvágány használhatóvá, bérbeadhatóvá válik, ami a MÁV-nak a jövőben bevételt jelent” – írta a vasúttársaság.  

Értesüléseink szerint a fejlemény, miszerint a MÁV fizeti a CECZ-cégcsoporthoz köthető beruházást, felháborodást keltett a kistérség lakosságában, ugyanis mindenki tisztában van a vasút, valamint a vonatok leromlott állapotával. A késések mindennaposak, rendszeresek a balesetek, gázolások is, az útóbbi időben pedig több kisiklásos baleset is történt. Miközben folyamatosan azt lehet hallani – például Lázár János építési és közlekedési minisztertől –, hogy az átfogó felújításra nem áll rendelkezésre keret. Mindezek ellenére a MÁV pár hónap leforgása alatt úgy döntött, teljesíti a kínai társaság kérését.

Mészárosék a színen

Pár nappal ezelőtt arra lettünk figyelmesek, hogy újabb munkálatokat végeznek az iparvágány területén, méghozzá a V-Híd Zrt. munkatársai: több autóval vonultak ki a helyszínre, az egyiken jól láthatóan a vállalat logója volt látható.

 
A V-Híd Zrt. Vácon munkálkodik
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Fotó: A szerző felvétele
 

A G7 számolt be róla még májusban, hogy a miniszterelnök gyerekkori barátjának, Mészáros Lőrincnek az érdekeltségébe tartozó vállalat 2023-ban közel 51 milliárd forintos profitot ért el, amit egy az egyben ki is vett a cégéből. Ekkora eredményre még nem volt példa az iparágban a lap szerint.

Úgy tűnik, a társaságnak Vácon is akadt munka. Szerettük volna megtudni, hogy egészen pontosan mit csinálnak, de a cég nem reagált a megkeresésünkre. A MÁV pedig szűkszavúan annyit válaszolt, hogy 

„az iparvágányhoz kapcsolódóan több beavatkozást végzett a vasúttársaság az elmúlt időszakban, a sínhegesztési munkálatokat a V-Híd Zrt. bonyolította le a meglévő keretszerződés terhére”.

 Arról nem kaptunk tájékoztatást, hogy a munkát mennyiért végzi a vállalat. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.