Mindenki jól jár: kínai cég kérte, a MÁV fizeti, Mészáros Lőrinc csinálja

Kis-Magyarország

Újra üzembe helyeznek Vácon egy húsz éve használatlan iparvágányt a kínai hátterű CECZ-csoport számára, mindezt a MÁV finanszírozza. A munkálatokban pedig részt vesz a Mészáros érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. 

Januárban számoltunk be arról, hogy egy okosraktárat megvalósító CECZ-csoport újra üzembe helyezné a Vác-Alsóvároson található egykori iparvágányt. A tervek szerint 90 millió csomagot fogadna a társaság, illetve küldene tovább, a sínpáron napi egyszer közlekedne a vagon. 

A Magyar Államvasutak (MÁV) korábban arról adott tájékoztatást lapunknak, hogy a vágányon 2000 óta nincs forgalom, az árufuvarozás megszűnt. Az állapota leromlott, felépítménye elavult. Teljes átépítésre lenne szükség, amennyiben vissza szeretnék helyezni. Több tervet (bontási, engedélyezési, kiviteli) kell elkészíteni, engedélyezést kell kijárni a munka megkezdéséhez. 

Mintegy hat hónappal később már arról számolhattunk be, hogy elkezdődtek a munkálatok, aminek szemmel látható nyomai voltak a sínpáron. Ezt az önkormányzat is megerősítette, ugyanis mint kiderült, a kormányhivatal tervezett terepszemléjét még nem tartotta meg, de a reaktiválást célzó munkát már megkezdték a megbízott kivitelezők. Szerettük volna a nagy sietség okát kideríteni, ekkor tudtuk meg a MÁV-tól, hogy a „CECZ-csoport megkeresésének eleget téve” az iparvágány karbantartását saját forrásból kezdték meg. 

„Az iparvágány érvényes használatbavételi engedéllyel rendelkezik. Az eredeti használatbevételi engedélyben lévő paraméterekre történő visszaállítás elegendő a biztonságos forgalom lebonyolításához, így nincs szükség különböző engedélyek beszerzésére. A karbantartást követően az iparvágány használhatóvá, bérbeadhatóvá válik, ami a MÁV-nak a jövőben bevételt jelent” – írta a vasúttársaság.  

Értesüléseink szerint a fejlemény, miszerint a MÁV fizeti a CECZ-cégcsoporthoz köthető beruházást, felháborodást keltett a kistérség lakosságában, ugyanis mindenki tisztában van a vasút, valamint a vonatok leromlott állapotával. A késések mindennaposak, rendszeresek a balesetek, gázolások is, az útóbbi időben pedig több kisiklásos baleset is történt. Miközben folyamatosan azt lehet hallani – például Lázár János építési és közlekedési minisztertől –, hogy az átfogó felújításra nem áll rendelkezésre keret. Mindezek ellenére a MÁV pár hónap leforgása alatt úgy döntött, teljesíti a kínai társaság kérését.

Mészárosék a színen

Pár nappal ezelőtt arra lettünk figyelmesek, hogy újabb munkálatokat végeznek az iparvágány területén, méghozzá a V-Híd Zrt. munkatársai: több autóval vonultak ki a helyszínre, az egyiken jól láthatóan a vállalat logója volt látható.

 
A V-Híd Zrt. Vácon munkálkodik
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Fotó: A szerző felvétele
 

A G7 számolt be róla még májusban, hogy a miniszterelnök gyerekkori barátjának, Mészáros Lőrincnek az érdekeltségébe tartozó vállalat 2023-ban közel 51 milliárd forintos profitot ért el, amit egy az egyben ki is vett a cégéből. Ekkora eredményre még nem volt példa az iparágban a lap szerint.

Úgy tűnik, a társaságnak Vácon is akadt munka. Szerettük volna megtudni, hogy egészen pontosan mit csinálnak, de a cég nem reagált a megkeresésünkre. A MÁV pedig szűkszavúan annyit válaszolt, hogy 

„az iparvágányhoz kapcsolódóan több beavatkozást végzett a vasúttársaság az elmúlt időszakban, a sínhegesztési munkálatokat a V-Híd Zrt. bonyolította le a meglévő keretszerződés terhére”.

 Arról nem kaptunk tájékoztatást, hogy a munkát mennyiért végzi a vállalat. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.