A MÁV finanszírozza az elavult iparvágány karbantartását a kínai cég számára

Kis-Magyarország

Vácon a gödi Samsung SDI-nak is dolgozó kínai hatterű CECZ cégcsoport az év elején jelentette be, hogy szeretné, ha a város déli részén lévő, mintegy húsz éve nem használt iparvágányt újra üzembe helyeznék. Úgy tűnik, kérése meghallgatásra talált: a munkálatok megelőzték a kormányhivatal és az önkormányzat közös bejárását. A karbantartás költségét a MÁV állja. 

Már azelőtt elkezdte a kínai cégcsoport érdekében dolgozó kivitelező a régi iparvágány újra üzembe helyezését Vácon, hogy azt a kormányhivatal és az önkormányzat hivatalos bejáráson megvizsgálta – számolt be az önkormányzati portál, a vac.hu. Pedig a városnak számos tisztázatlan kérdése maradt a beruházást illetően. Miközben a helyreállítást a MÁV állja – értesült lapunk. 

2021 októberében jelentették be „az évtized egyik legjelentősebb váci beruházását”, miszerint a kínai CECZ-csoport 27 milliárd forint értékben e-kereskedelmi ipari és logisztikai parkot valósít meg mintegy 56 ezer négyzetméternyi területen. Mint megírtuk, a vállalat bekebelezte a városszéli Toperini Ipari Parkot (TIP). Nem sokkal később az is kiderült, hogy a közeli Gödön működő Samsung SDI akkumulátorgyár termékeinek rendszerezésével foglalkoznak majd az üzemben. 2022 júliusában pedig a TIP is bővült, ugyanis ide települ dél-koreai Nice LMS Hungary Kft., amely a Samsung SDI, valamint a Komáromban és Iváncsán működő szintén akkumulátorokkal foglalkozó SK Innovation beszállítója lesz. A több mint 30 ezer négyzetméteren elterülő raktár 210 embernek biztosít munkát, valamint 700 robotot „foglalkoztat”, melyek az automatizált működést biztosítják.

Leromlott, elavult vágány

Januárban számoltunk be arról, hogy a cégcsoport újra üzembe helyezné a vágányt, melyen 90 millió csomagot fogadna, illetve küldene tovább, a sínpáron pedig napi egyszer közlekedne tehervagon. Az önkormányzat és a CECZ folytattak egyeztetéseket, közös helyszínbejáráson is voltak, az Építési és Közlekedési Minisztérium Hatósági Főosztályán is tárgyaltak.

„A tehervonat üzemeltetése, működése, gyakorisága még nem ismert, és a közlekedési balesetek elkerülése érdekében mindenképp alapos, körültekintő tervezésre van szükség a forgalomszervezés-irányítás kérdésében, melyet a megrendelőnek, tervezőnek több alkalommal javasolt egyeztetnie az önkormányzattal”

– írta akkori megkeresésünkre a város. 

A Magyar Államvasutak (MÁV) tájékoztatása szerint a vágányon 2000 óta nincs forgalom, az árufuvarozás megszűnt. Állapota leromlott, felépítménye elavult. Teljes átépítésére lenne szükség, amennyiben vissza szeretnék helyezni. „A vágányhálózat bontása és építése tervköteles tevékenység. Bontási terv, engedélyezési terv, kiviteli terv készítése szükséges egy vasúti pálya tervezésére jogosult céggel, majd a MÁV illetékes igazgatóságának jóváhagyását meg kell kérni. Ezt követően adhatja ki az építési engedélyt az illetékes Vasúti Hatóság. Az új iparvágány megépítése után meg kell kérni a hatóságtól a vasúti pálya használatbavételi engedélyét is” – közölte a vasúttársaság. 

Elkezdődtek a munkálatok

„Bár a korábbi helyszíni bejárás tapasztalatai alapján a kialakítás részleteiről szóló szemlét az érintettek – így Vác Város Önkormányzat – bevonásával a Pest Megyei Kormányhivatal még nem tartotta meg, a két évtizede használaton kívüli alsóvárosi (...) volt ipari vágány reaktiválását célzó munkát már elkezdték a Toperini Parkban beruházó cégek által megbízott kivitelezők” – írta friss közleményében az önkormányzat. 

A beszámoló szerint munkagépek segítéségével földmunkák kezdődtek el az iparvágány közelében. „Ugyanakkor az önkormányzatot a Pest megyei kormányhivatal arról értesítette, hogy helyszíni szemlét szervez, melynek célja »…az iparvágány tervezett (újra) használatbavétele feltételeinek részletes megtárgyalása«”. Magyarán a kivitelező annak ellenére elkezdte a munkát, hogy azt a kormányhivatal és az önkormányzat tervezett szemle során megtekintette volna a vágányt. 

„Mivel a korábbi tárgyalások során jópár kérdésre nem volt megnyugtató válasz, a tervezett helyszíni szemle lenne hivatott ezek tisztázására. Mindezek ellenére az iparvágánynál még ezen tisztázó egyeztetések előtt megkezdődtek a kivitelezési munkák” – fogalmazott az önkormányzat. 

 
Megkezdődtek a munkák Vác-Alsóvároson
Fotó: A szerző felvétele
 

Hogy lehet ez?

Az önkormányzat beszámolót olvasva nehéz másra következtetni, minthogy a CECZ-cégcsoport nem együttműködő. Pedig az önkormányzatnak érdeke a partnerség kialakítása, mert a kisváros forgalmas pontjáról van szó, itt található a Vác-Alsóvárosi vasúti megálló. Az iparvágány vonalán egy aszfaltos út létesítése szerepel a városfejlesztési elképzelésekben. (Az önkormányzat még januárban arról tájékoztatta lapunkat, hogy elvileg az iparvágány újra üzembe helyezése és az aszfaltos út elvileg párhuzamosan megvalósítható, de erről egyeztetni kell.) 

De hogy lehetséges egyáltalán, hogy a szemle nélkül is megvalósul az iparvágány? „A kormányhivatal nem vasúthatóság, kizárólag a szintbeli gyalogos- és közúti átkelők biztosítási módja és forgalmi rendje tekintetében van hatásköre, a vágányfelújítás egyéb vonatkozásaiban nincs. A Pest Vármegyei Kormányhivatal a helyszíni ellenőrzéssel segíti a vasút üzemeltetőjét és a közútkezelőt, hogy a kormányhivatal hatáskörébe tartozó átjárók megfeleljenek a hatályos jogszabályi előírásoknak” – írta megkeresésünkre a Pest megyei kormányhivatal.

Magyarán az üzembe helyezésről nem a kormány, hanem az Építési és Közlekedési Minisztérium alá tartozó Vasúti Hatósági Főosztály dönt – megkerestük a tárcát, de megkeresésünkre nem érkezett válasz. Ugyanakkor az önkormányzat az alábbi tájékoztatást adta lapunknak. 

„Egy korábbi a rendőrséggel közös bejárás keretében tisztázatlan kérdések maradtak fenn: 

  • Hogyan lesz megközelíthető az önkormányzat tulajdonában maradó terület?
  • Az iparvágány keresztezi a kerékpárutat, de ennek átvezetéséről az engedélyes tervekben nincsen konkrét megoldás.
  • Amikor a vonatközlekedés beindul a vágányon, akkor hogyan lesz biztosítva a Rádi úti és a Vám utcai szintbeli csomóponton történő közlekedés?
  • A P+ R parkolóból a Vásártár felé vezető gyalogjárda kereszteződése sincs biztosítva.”. 

A tájékoztatás szerint a vágánynak van engedélye, mely tartalmazza, hogy mikor és milyen feltételekkel lehet azon közlekedni. Jelenleg a meglévő, hibás vasúti talpfákat cserélik, a sínek környezetének tisztítását végzik, a sínpárok közötti feltöltődést szüntetik meg.

„Az iparvágány javítását, használatra felkészítését a MÁV és annak alvállalkozója végzi”

– magyarán a kivitelező nem a CECZ-csoporthoz köthető közvetlenül. 

Megtudtuk továbbá azt is, szerdán a hatóság helyszíni bejárást tartott, melyen az önkormányzat műszaki képviselői találkoztak a cégcsoport képviselőjével, „aki nyitott volt a hatóság általi előírások és az önkormányzati kérések költségeinek viselésére”. 

Megkerestük a MÁV-ot is; azt a tájékoztatást kaptuk: „A CECZ-csoport megkeresésének eleget téve az iparvágány karbantartását MÁV forrásból megkezdtük. Az iparvágány érvényes használatbavételi engedéllyel rendelkezik. Az eredeti használatbevételi engedélyben lévő paraméterekre történő visszaállítás elegendő a biztonságos forgalom lebonyolításához, így nincs szükség különböző engedélyek beszerzésére. A karbantartást követően az iparvágány használhatóvá, bérbeadhatóvá válik, ami a MÁV-nak a jövőben bevételt jelent.” 

Vagyis úgy áll a dolog, hogy a MÁV, azaz az állam állja az üzembe helyezés költségeit. A CECZ cégcsoport megkeresésünkre azt válaszolta, hogy a nyári szabadságolások miatt csak később tudnak kérdéseinkre reagálni. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.