Nagyot bukott a kaposvári színészképzés is, jelentkezőinek közel felét elvesztette

  • Huszka Imre
  • 2021. március 28.

Kis-Magyarország

Fennállása óta nem jelentkeztek ilyen kevesen a kaposvári színészképzésre. 

A Színház- és Filmművészeti Egyetemen (SZFE) lassan egy éve zajló háborúskodás, főleg a nyomában támadt bizonytalanság miatt a színművészi pályára készülők nagyobb része dönthetett volna a kaposvári képzés mellett, ám a számok azt mutatják, hogy az egyetlen vidéki egyetemi színészszak ugyanúgy negatív rekordot állított be, ahogy a budapesti „nagytestvér”.

Fennállása óta ugyanis még nem jelentkeztek ilyen kevesen a somogyi megyeszékhelyen működő színművész szakra:

a 2019-es 419-cel és a tavalyi 440-nel szemben az idén már csak 261-en jelentkeztek a képzésre, amely 40 százalékos (!) mínuszt jelent.

Az ok vélhetően többrétű, s Vidnyánszky Attiláék erőszakos térfoglalása csupán egy a sok közül. Mint az ugyanis közismert, a kaposvári színészképzést az Orbán-féle kultúrpolitika ügyeletes színházi erős embere már jóval korábban, 2012-13 környékén magáévá tette. Bár a módszerek ott sem voltak kíméletesebbek, annak idején ez kisebb nyilvánosságot kapott, az SZFE-n az elmúlt hónapokban történtek miatt viszont már más megvilágításban láttatják Kaposvárt is. 

Az előbbitől nem függetlenül valószínűleg hatottak a közvéleményre azok a médiatartalmak is, amelyek a SZFE gleichschaltolása kapcsán jelentek meg a kaposvári esetről akár a Magyar Narancsban, akár a Narancs-cikk információit felhasználó – amúgy kiváló – Partizán-videóban. Ezzel nyilván szélesebb körhöz jutott el az a tény, hogy a vidéki színészképzés „fellegvárában” – ahogy helyi politikusok szeretik emlegetni – ugyanaz vár a leendő hallgatókra, mint Budapesten.

Felehetően az integráció sem tett jót a kaposvári színészképzés renoméjának: tavaly nyáron a Kaposvári Egyetemet ugyanis beolvasztották az akkor még Szent István Egyetem néven működő intézménybe, amelyet mintegy fél évvel később át is neveztek Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemnek (MATE). Míg azonban a volt Kaposvári Egyetem négy, viszonylag egyenrangú karral működött – benne művészeti, pedagógus- és gazdasági képzéssel az agrárszakok mellett –, az újdonsült felsőoktatási monstrum már elsődlegesen agrárprofilú intézmény, amelyben talán hosszabb távon mégsem fordítódik kellő figyelem a színművész-képzésre, sőt, talán a megmaradása sem garantált

Valószínűleg a fentiekhez hasonlóan taszító volt a kaposvári Rippl-Rónai József Művészeti Karon a színészképzésben alkalmazott oktatási rendszer is, amelyet „duális képzésnek” kiáltott ki személyesen Vidnyánszky Attila. Lényege, hogy

nem csak az utolsó, ötödik évben teljesítenek a hallgatók színházi gyakorlatot, hanem már az első perctől egy-egy – főleg Vidnyánszky-támogató – színházhoz vannak „kicsapva”.

Tegyük hozzá: míg Vidnyánszky Attila és az intézetvezető Kéri Kitty is számtalan alkalommal, évek óta nyilatkozott a kaposvári színészképzés „duális voltáról”, a MATE egyetemi hivatalos honlapján a színművész szak a mai napig nem szerepel a duális képzések között.

 

A diákok kiszervezése emellett finoman szólva is kaotikusra sikeredett: sem a hallgatók elhelyezésével, sem az elméleti órák megtartásával nem törődött érdemben senki, a diákokat a színházak eleinte főleg ingyen statisztaként foglalkoztatták. A „duális képzés” jelszava így csupán arra volt jó, hogy Vidnyánszky Attila, aki teljes körű reformot ígért Kaposváron mondván, nem kell két egyforma színészegyetem az országban, legalább egy ígéretét betartsa a sok közül.

Több érintett szerint összességében viszont a képzés színvonala leginkább a régi, a színházak mellett működő stúdiókéra emlékeztet, ahol azokat a fiatalokat foglalkoztatták és oktatták, akik nem kerültek be a színművészetire.

Az említett okok mellett ugyanakkor közrejátszhatott a jelentkezők számának csökkenésében a több színházi szakember által megjósolt színésztúltermelés, és a piac erre adott válasza is, erre utal a hvg.hu-nak a színészképzésre jelentkezők számával foglalkozó cikke is.

Nem zárható ki, hogy a jelentkezők számának csökkenése csupán átmeneti jelenség. A kaposvári színészképzés jövőjét tekintve ugyanakkor a Vidnyánszky-féle egész pályás letámadás logikáját és rapid módszereit látva, valamint azt számba véve, hogy gyakorlatilag már mindkét színészképzést maga Vidnyánszky irányítja, az is elképzelhető, hogy előbb-utóbb összevonják a két, magyarországi színészképző intézményt.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.